קיר המשקפות: המחווה המרגשת של התצפיתנית לשעבר לתצפיתניות שנרצחו בטבח

אופל פינטו, מחנכת כיתה ז' בגימנסיה "דרכא" בקרית מלאכי, שירתה בצבא כתצפיתנית • אירועי 7 באוקטובר לא הותירו אותה אדישה והיא גייסה את תלמידותיה לפרויקט הנצחה מיוחד • "המיזם נעשה בכדי לעורר מודעות לתפקיד, וכמובן לתת לתצפיתניות את הכבוד הראוי להן"

קיר המשקפות לזכר התצפיתניות שנרצחו בשבת השחורה. צילום: ללא קרדיט

מחווה מרגשת של תלמידי גימנסיה בקריית מלאכי: המחנכת אופל פינטו הייתה בעברה תצפיתנית, אירועי 7 באוקטובר לא השאירו אותה אדישה ויחד עם תלמידיה היא בנתה קיר משקפות אשר מספר את סיפורה האישי של כל התצפיתנית שנרצחו.

דובר צה"ל

דובי, חד קרן, מצלמה – הם רק חלק מהסמלים הקטנים שחוברו למשקפות ומנציחים בימים אלה בקרית מלאכי נערות צעירות, תצפיתניות שנרצחו בבסיסי צה"ל בדרום בשבת השחורה.

מי שעומדת מאחורי הפרויקט הזה היא אופל פינטו, מחנכת כתה ז' בגימנסיה "דרכא" בקרית מלאכי, ששירתה בצבא בעבר כתצפיתנית. היה לה חשוב שהתלמידים שלה יכירו את עבודת התצפיתנית, יעריכו ויתחברו לחשיבות התפקיד.

משקפת מפרויקט ההנצחה לתצפיתניות שנרצחו בטבח 7 באוקטובר, צילום: ללא קרדיט

יחד עם המורה חגית בוחניק ורכזת השכבה מור אוחיון, הקימה אופל חדר בשם "העיניים של המדינה" ובו התנסו הילדים כתצפיתנים באמצעי המחשה ומשחקי סימולציה. לאחר מכן, החלו התלמידים היכרות עם סיפורי התצפיתניות שנרצחו בשבת השחורה שקדמה למלחמת חרבות ברזל – הם קראו עליהן, על התחביבים, משפחה וחלומות שלהן אשר ביום אחד נופצו.

כל תלמיד בחר תצפיתנית ועיצב את המשקפת על פי הידוע לו עליה. כך לדוגמה, הצמיד למשקפת מיקרופון לזו שאהבה לשיר, דובי למי שלא ישנה אף פעם בלעדיו, צדק למי שתוארה כלוחמת צדק חברתית. המשקפות לוו בסרטים צהובים לחטופות ובסרטים שחורים לאלה שנפלו ולא יחזרו לביתן.

חמ"ל תצפיתניות. ה"עיניים" של הכוחות הלוחמים // אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

"הפרויקט התחיל מתוך נקודה אישית שמקורה בשירות הצבאי שלי כתצפיתנית. המחשבה על מה עברו התצפיתניות בגבול עזה בשבת של השבעה באוקטובר לא יכלה להשאיר אותי אדישה, ובעיקר התגובות שהגיעו אחר כך - תחילה קריאות האשמה ולאחר מכן ההבנה שנעשתה פה השתקה קולקטיבית כלפיהן", סיפרה אופל פינטו והוסיפה: "הפרויקט נעשה בכדי לעורר מודעות לתפקיד, וכמובן לתת להן את הכבוד שראוי להן"

לפרויקט היה גם פן לימודי, תוך כדי העבודה התלמידים למדו על תכונות חומרים ובין חשיבה ערכית וחברתית. קיר המשקפות אשר מספר את סיפורה האישי של כל תצפיתנית הוצב בחדר המייקרים אשר בתפוח הפיס הסמוך לבית הספר.

חמ"ל תצפיתניות בבסיס בכיסופים, צילום: דובר צה"ל

"הפרויקט הזה עדיין מהדהד בי ללא הפסקה". סיפרה דריה אזולאי, תלמידת כתה ז' "הפער בין לראות את התצפיתניות בתמונות מלאות חיים ולדעת בראש כמה אבודות הן כעת במנהרה כלשהי בעזה או שנרצחו חלילה הוא בלתי נתפש. העבודה על הפרויקט שקיבל את השם "העיניים ששומרות עלינו" חידדה עבורי כמה עוצמה נשית יש בתפקידים בצבא ואני רוצה לתרום בעצמי בהמשך הדרך.

חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז נפתח מחדש, צילום: דובר צה"ל

מיכל חזן, מנהלת גימנסיה "דרכא", קרית מלאכי: "פרויקט הנצחה מרגש זה מוכיח כיצד ניתן לשלב את הלמידה עם התנסות מעשית ועוצמתית שמטרתה להעביר הן ידע והן קידום ערכים חברתיים רגשיים. הילדים בתהליך הצליחו לבטא את עצמם, את כאבם מהתקופה הקשה ולצמוח".

אביטל טסלר, מנהלת תפוח "פיס מדעים" הוסיפה: "אני גאה בהליך ההתנסותי- חינוכי שעברו התלמידים ובטוחה כי הפרויקט הזה נחרט בליבם לעד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר