ונדליזם, גניבות והיעדרויות מהלימודים

פורסמו נתוני המיצ"ב לשנת תשע"ה • נקודת אור: ירידה במעורבות באירועים אלימים • מגמה מעורבת בפער במקצועות הליבה בין בתי הספר דוברי העברית לבין אלה הדוברים ערבית

מגמה מעורבת בפערים. תלמידים בכיתה // מגמה מעורבת בפערים. תלמידים בכיתה, צילום: .

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פרסמה את נתוני המיצ"ב לשנת הלימודים הקודמת, תשע"ה. מהנתונים עולה כי בבתי הספר דוברי העברית נרשמה בשנת הלימודים האחרונה עלייה בדיווחים על מעשי ונדליזם וגניבות, בעיקר בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. בבתי הספר דוברי הערבית נרשם שיפור במעורבות באירועי אלימות, אלימות מילולית, ונדליזם והתנהגות נאותה בכיתה.

הנתון מפר את מגמת הירידה באירועים האלה שהייתה בשנים הקודמות. במקביל, בשנה האחרונה נעדרו מהלימודים יותר תלמידים מאשר בשנים קודמות בשני המגזרים - דוברי העברית ודוברי הערבית. 

במקצועות הלימוד עצמם מצטיירת מגמה מעורבת בכל הנוגע לפער בין תלמידים דוברי עברית לבין אלה הדוברים ערבית, בין תלמידים הבאים מרקעים כלכליים-חברתיים שונים ובין תלמידים במוסדות של החינוך הממלכתי לבין אלה בחינוך הממלכתי-דתי. 

 

פער הולך ומתרחב

מנתוני המיצ"ב עולה כי הפער בין דוברי העברית לדוברי הערבית הולך ומתרחב בקרב תלמידי כיתות ח'. עם זאת בקרב תלמידי כיתות ה', הפער לטובת דוברי העברית מצטמצם. בראמ"ה מדגישים כי מדובר בתהליך חריג המנוגד למגמר השיפור שחלה בשנים האחרונות. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

עם זה מדגישים בראמ"ה כי אם מתחשבים ברקע החברתי-כלכלי של שני המגזרים, הפערים מצטמצמים במידה ניכרת, ובכמה מבחנים עלו הישגי דוברי הערבית על אלה של דוברי העברית.

כמו כן, קיימים פערים ניכרים בין תלמידים הבאים מרקעים חברתיים-כלכליים שונים. עם זה, הפערים במבחנים בעברית ובאנגלית לכיתות ה' הולכים ומצטמצמים בשנים האחרונות. בכל שאר המבחנים, הן בקרב דוברי עברית והן בקרב דוברי ערבית, אין צמצום בפערי ההישגים בין תלמידים בעלי רקע חברתי-כלכלי שונה, ואף חלה התרחבות בפערים. בשנה שעברה חלה לראשונה עלייה משמעותית בהישגי תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך במתמטיקה לכיתות ח'.

מבחני המיצ"ב נערכו בחודשים מרץ, אפריל ומאי השנה והשתתפו בהם 749 בתי ספר, 2,319 כיתות ו- 58,941 תלמידים, כשליש מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, המהווים מדגם ארצי מייצב.    

המבחנים נועדו לבדוק באיזו מידה עומדים התלמידים ברמת הדרישות המצופה על פי תכנית הלימודים בארבעת מקצועות הליבה שפת אם (עברית או ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. בנוסף, סקרי סביבה פדגוגית נועדו לספק תמונת מצב בדבר אקלים חברתי ותהליכים פדגוגיים בבית הספר. 

 

מודעים לבעיית הפערים

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, ציינה כי במשרד החינוך מודעים לבעיית הפערים. "התחלנו בתהליך של צמצום פערים, אנחנו מעמיקים את התקצוב הדיפרנציאלי, מיפינו את בתי הספר שלא הגיעו להישגים, שלא קיבלו מספיק משאבים, אנחנו בונים מעטפת פדגוגית רחבה עם צוות מקצועי על מנת שיתרחש השינוי. אנחנו יודעים שכסף או שעות לבד לא יעשו את העבודה".

כהן התייחסה  גם לתוכנית מיוחדת למגזר הערבי. "תקצבנו את התוכנית בקרוב ל-200 מיליון שקל, אנחנו שמים דגש על השגים, אבל לא רק. אנחנו מבינים שאנחנו צריכים לבנות מערכת תומכת. אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להשקיע יותר בחברה הערבית, לא רק באמצעות כסף". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר