יו"ר ארגון המורים, רן ארז, יקיים היום מסיבת עיתונאים ובה יודיע על החרפת המאבק נגד התוכנית לביטול מבחני הבגרות החיצוניים במדעי הרוח והפיכתם לעבודות סיכום, יוזמתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון.
בארגון מתכוונים לנתק מגע ממשרד החינוך בשל דרישותיו ממורי החינוך העל־יסודי. הארגון מצוי בסכסוך עבודה פתוח מול המשרד, כך שארז יוכל לנצל זאת למגוון עיצומים כמו שיבוש לימודים או הימנעות מבדיקת מבחנים. בארגון גם רואים בביטול הבגרויות החיצוניות במדעי הרוח פגיעה בתנאי העבודה של המורים - מה שמאפשר להם לפעול, לטענתם, בשלל אמצעים כנגד הרפורמה.
ארז כבר קרא לחברי הארגון שלא להשתתף בהשתלמויות למורים הנוגעות לרפורמה או בשיחות עם המפקחים על המקצועות שאמורים להוביל את התוכנית.
במשרד החינוך אומרים בתגובה כי "המקצועות ההומניים והבגרויות לא יבוטלו אלא הותאמו למאה ה־21, במטרה להחזיר להם את היוקרה. הרפורמה בבגרויות לא תפגע בשכר ובשעות ההוראה של המורים המלמדים מקצועות אלה. יתרה מכך, המורים אף יקבלו תוספת לשכרם החודשי".
פגיעה בערכים ובזהות
במסגרת רפורמת הבגרויות, כפי שפורסם, יבוטלו הבחינות החיצוניות במקצועות היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות, ובמקומן יגישו התלמידים עבודה מסכמת הכוללת את ארבעת תחומי הדעת, וייבחנו בין היתר בעל פה. בפועל, מספר הבחינות החיצוניות יצומצם לארבעה - במתמטיקה, באנגלית, בשפה ובמקצוע מורחב אחד.
התוכנית תחל בשנת הלימודים הבאה, תשפ"ג, בקרב תלמידי כיתות י'. כלומר, תלמידי כיתות י"א וי"ב בשנת תשפ"ג ותלמידי כיתות י"ב בשנת תשפ"ד, ימשיכו במתכונת הנוכחית של הבגרויות שנהוגה מאז הקורונה (חמש בחינות חיצוניות, והשאר בחינות בית־ספריות).
ארגון המורים מתנגד לרפורמה, בטענה כי ביטול הבחינות החיצוניות במקצועות ההומניים ימיט אסון על מערכת החינוך, יפגע קשות בערכים ובזהות היהודית, ואף יהפוך מקצועות אלה לסוג ב' - ויחד איתם גם את תלמידיהם.
שיעורים בכיכר הבימה
על סף סיומה של שנת הלימודים, נראה כי הבעיות מול ארגוני המורים רק הולכות וגדלות. בשבוע שעבר הכריזו בהסתדרות המורים, בראשות יפה בן דוד, על סכסוך עבודה בשל "גרירת הרגליים של פקידי האוצר בכל הנוגע לגיבוש הסכם שכר". המשמעות היא שהם יוכלו לפתוח כבר בשבוע הבא בעיצומים בגני הילדים, ביסודי ובחטיבות הביניים.
בתוך כך, גם ארגון 'מנהיגים' שמאגד בתוכו מנהלי בתי ספר יצא נגד משרד החינוך, במחאה על "חיסול החינוך בישראל". בארגון מוחים על כך שהמשרד אינו משתף את המנהלים בתוכניות, על המחסור במורים, על עודף בירוקרטיה, על הצפיפות בכיתות ועוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו