חזרתם הביתה של עשרות אלפי תושבי הצפון תעמוד במרכזו של משדר מיוחד של "ישראל היום" שיתקיים בסוף החודש בקריית שמונה.
המשדר ייערך ביום רביעי, 29 בינואר, ויתמקד באתגרים שהציבה המלחמה בפני תושבי הצפון ובהזדמנויות לפיתוח עתידי של האזור. האירוע יועבר בשידור חי החל מהשעה 10:00 בבוקר באתר וביישומון "ישראל היום". הוא יתמקד בסוגיות המרכזיות שנמצאות על הפרק: המצב הביטחוני המתוח בגבול, אתגרי החזרה של עשרות אלפי המפונים לבתיהם, והצורך בשיקום ובפיתוח של האזור כ־16 חודשים לאחר 7 באוקטובר. במשדר ישתתפו ראשי הרשויות בצפון, בכירי מערכת הביטחון בעבר ובהווה, מנהלי בתי חולים, צוותי רפואה ואנשי חינוך.
ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן, שאיים לפנות לבג"ץ אם תאריך החזרה לעיר לא ישתנה מ־1 במארס ל־1 ביולי, אמר: "כולנו רוצים לחזור הביתה, ואנחנו גם פועלים לשם כך בכל הכוח. עם זאת, אתנגד לחזרה שתעמיד את תושבי העיר בסיכון. שלחתי לממשלה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים, בדרישה להחזיר את התושבים בתום שנת הלימודים הנוכחית, ב־1 ביולי. כך נוכל לחזור לעיר שיש בה יותר מוסדות חינוך וציבור משופצים, תשתיות משוקמות ומערכת עסקית וחינוכית מתפקדת".
שטרן הסביר כי קריית שמונה מוצאת את עצמה מול אתגר מורכב: "מצד אחד, הכנות נמרצות לחזרה הביתה. לשם כך גייסנו 200 רשויות, קרנות פילנתרופיות, ארגונים ועמותות, חברות ציבוריות ופרטיות ועשרות אלפי מתנדבים, שכולם עושים הכל כדי לשקם את העיר בצורה המהירה ביותר. כל זאת, כמובן, לצד התוכנית הממשלתית וההשקעות המלוות שלה. מהצד השני, המדינה קבעה תאריך חזרה לא ריאלי. לא ריאלי מבחינת המוכנות של התשתיות, לא ריאלי מבחינת הטרטור האדיר שאנו כופים על תלמידי קריית שמונה, שהחליפו בממוצע חמישה בתי ספר בשנה האחרונה, ויותר מכל - לא ריאלית מבחינת ביטחון התושבים", סיכם ראש העיר.
"לצמצם פערים"
ד"ר יפעת שאשא ביטון, לשעבר שרת החינוך וכיום המשנה לנשיאת מכללת אורנים, אמרה: "חזרת תושבי הצפון לבתיהם לאחר יותר משנה שבה נעקרו מהם דורשת היערכות מיוחדת בתחומי החיים השונים, ובעיקר לחזרה למוסדות החינוך. היערכות כזו מביאה בחשבון את התלמידים והוריהם, וכמובן את צוותי החינוך. ההיערכות תעסוק בבניית החוסן האישי והחברתי, בבנייה מחדש של הקהילות החינוכיות שפוזרו בכל רחבי הארץ, בבניית הרגלי השגרה במוסדות החינוך, וכמובן - בצמצום הפערים הלימודיים, שהעמיקו בשנה זו".
לדבריה, נוצרה הזדמנות חינוכית חד־פעמית לבנייה של תהליכים חינוכיים ולימודיים חדשניים, שיחזקו את המערכת, יביאו לצמיחתה ויקדמו אותה. "לאקדמיה בצפון בכלל ולמכללות להכשרת מורים בפרט יש תפקיד משמעותי בתהליך זה, ועליהן להציע תוכניות שיקום חינוכיות המשלבות ליווי רגשי וחברתי עם התחדשות וחדשנות טכנולוגיות. זאת, תוך שימוש באמצעים מתקדמים, שיכולים לעזור לצמצם את הפערים שנוצרו", הוסיפה שאשא ביטון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו