תקרות זכוכית - גם בלימודי הסייבר

נתונים שהגיעו לידי "ישראל היום": 62% מהתלמידים במגמות היוקרתיות הם בנים, רק 38% בנות • חוקרת במרכז אדוה: "רואים שינוי, אבל זה תהליך איטי" • משרד החינוך: "פועלים לצמצום הפערים"

"פועלים לצמצום הפערים בלימודי הסייבר" // צילום אילוסטרציה: Reuters

פער בין בנים לבנות במקצועות היוקרתיים: מספר הבנות הלומדות במגמות הנדסת תוכנה והגנת סייבר עומד על 9,691 תלמידות, זאת לעומת מספר הבנים שעומד על 15,590 תלמידים - כך עולה מנתונים שמתפרסמים לבקשת "ישראל היום". המשמעות היא - סיכוי נמוך יותר של בנות לרכוש ידע מקדים בתחום המבוקש, בטרם הכניסה למוסדות ההשכלה הגבוהה, ובהמשך אף סיכוי להשתכר פחות.

מגמת הנדסת תוכנה ומגמת הגנת סייבר נחשבות לחוד החנית של המגמות הטכנולוגיות, ומיועדות לתלמידים מצטיינים שלומדים את שפת התכנות - מה שיכול להבטיח להם שירות צבאי ביחידת עילית ומשכורות גבוהות בעתיד. אלא שמתוך 25 אלף תלמידים ותלמידות בשתי המגמות היוקרתיות, כ־62% הם בנים ורק 38% בנות.

לדברי עו"ד נוגה דגן־בוזגלו, חוקרת במרכז אדוה: "אנחנו כן רואים תהליך של שינוי ויותר בנות במקצועות ריאליים - מה שלא היה בעבר - גם בקרב תלמידות ערביות. עם זאת, זהו תהליך איטי מאוד כי הוא מתרחש על בסיס מערכת החינוך, שבה פעמים רבות משדרים לבנות מסרים שזה פחות מתאים להן. זה לא הקו הרשמי של מערכת החינוך, אבל מחקרים מראים שיש מסרים סמויים ברמה של המורים ושל הבית המועברים לבנות, שלפיהם התחומים מתאימים להן פחות. אבל כאמור, רואים תהליך של שינוי. אנחנו עדיין לא רואים את השינוי בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה בהיי־טק, זה קשור לכך שהתחום הזה הוא עדיין שוק עבודה מאוד גברי".

70% - מערים מבוססות

על פי משרד החינוך, שתי המגמות נלמדות ב־343 בתי ספר ברחבי הארץ - ביישובים יהודיים, ערביים ודרוזיים. מבין השתיים, מגמת הגנת סייבר נחשבת לאיכותית ולאליטיסטית יותר. בדיקה של "ישראל היום" מראה כי מתוך 1,737 תלמידים ותלמידות הלומדים במגמת הגנת סייבר, כ־70% משתייכים לערים בעלות דירוג חברתי־כלכלי גבוה סביב 9-8, וברשימה ערים כמו שוהם, רמת השרון, בית ברל, כפר סבא, תל מונד ומודיעין. כ־30% מהתלמידים נמנים עם יישובים בדירוג 7-5 דוגמת פתח תקווה וחדרה, וברשימה אין בתי ספר מערים שנחשבות חלשות. עם זאת, יש לציין כי מגמת הנדסת תוכנה, שגם היא נחשבת יוקרתית, קיימת גם בערים המזוהות עם ערים מהמדרג הנמוך וערים בפריפריה, וכ־40% מהתלמידים מגיעים מערים אלה. 

לדברי מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, "לאורך שנים ראינו פער מגדרי בין התלמידים לתלמידות במקצועות מדעיים וטכנולוגיים. התוכנית הלאומית במתמטיקה 5 יחידות שמוביל שר החינוך יצרה שינוי עמוק ומשמעותי. היא צמצמה את הפער באופן חסר תקדים. אנחנו רואים באופן ברור שהבנות שברו את תקרת הזכוכית. הן מוכשרות, יסודיות ומתמידות, ולכן הן מצליחות. אנחנו מאמינים ששינוי זה ישפיע על השתלבותן גם במקצועות מדעיים וטכנולוגיים אחרים. אנחנו מנתבים לשם, אבל אנחנו לא מסתפקים בזה. לכן אנחנו נוקטים שורה של פעולות שיבטיחו את השתלבותן במקצועות אלה, כדי שבעתיד נראה אותן חלק מעתודת המדענים, החוקרים והסטארטאפיסטים".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר