פגיעה קשה בחיזבאללה: פחות מ-30 אחוז מיכולות האש נותרו, כמעט 2,000 מחבלים חוסלו

בצה"ל סבורים כי נוצרה מציאות חדשה בה מעמד חיזבאללה והיכולת שלו לנהל את המערכה מול ישראל נחלשה משמעותית • לפי הצבא, תוצאת התמרון תהיה שארגון הטרור לא יוכל להוציא התקפות במרחב הגבול כפי שתכנן • על פי ההערכות, התמרון יארך עוד שבועות ספורים בלבד • בצבא מדגישים כי נדרש מהלך מדיני מקביל לצבאי כדי להגיע להסדר ולסיים את המערכה • בתוך כך, דובר צה"ל מעדכן כי חוסלו שבעה מפקדי חטיבות של חיזבאללה

מבנה שהותקף בלבנון לצד דגל חיזבאללה. צילום: רויטרס

בצבא מתארים היום (שני) את המכה הקשה על התמ״ס של חיזבאללה, ומדגישים את התנאים להמשך הלחימה ולביסוס השליטה נגד האיום שמציב ארגון הטרור. על פי ההערכות, לחיזבאללה נותרו פחות משליש מיכולות האש שחט ערב המלחמה, ובשילוב חיסול הבכירים, בראשם המנהיג חסן נסראללה, נוצרה מציאות חדשה בה מעמד הארגון והיכולת שלו לנהל את המערכה מול ישראל נחלשה משמעותית.

צה"ל תקף מפקדה של מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות (20.10.24) // דובר צה"ל

מרחבי ההגנה הקדמיים של חיזבאללה הוכרעו

בצה"ל מעריכים כי התמרון הקרקעי, שהחל לפני כשלושה שבועות, יסתיים בתוך שבועות "ספורים מאוד". במסגרת התמרון, צה"ל פועל לאתר ולהשמיד את התשתיות והאמצעי הלחימה שפרסו מחבלי כוח רדואן במשך שנים לאורך הגבול, במטרה לפגוע ביכולת ההתקפה שלו לעבר היישובים הישראליים מעבר לגדר.

בשלב זה פועלות בלבנון חמש אוגדות היוצאות ונכנסות למרחבים השונים בהתאם לתכנית המבצעית. טרם הכניסה הקרקעית לכל מרחב, מבצע הצבא תקיפות עצימות באש מהאוויר ומהקרקע, ורק לאחר מכן הכוחות נכנסים באופן אגרסיבי לכל אחד מהמרחבים. לפי נתוני הצבא, חוסלו לא מעט מפקדים בחיזבאללה, ובין היתר שבעה מפקדי גזרות - מקבילי מח״טים, 21 מפקדי גזרות משנה - מקבילי מג״דים, ועוד 25 מקבילי מ״פ וסמג״ד.

מקרר מלא ומכשיר נינג'ה. מתחם חיזבאללה מתחת לאדמה בתוך כפר לבנוני, צילום: דובר צה"ל

לפי הצבא, ההישג הזה מייצר פגיעה משמעותית בפיקוד השטח של הארגון. על פי ההערכות, מאז תחילת התמרון הקרקעי חוסלו כ-1,200 מחבלים, ומתחילת המלחמה חוסלו כ-2,000 מחבלי חיזבאללה. המספרים אינם כוללים את המחבלים שנפצעו באורח קשה ובינוני.

בצה"ל מדווחים על כך כי כמעט בכל בית יש תשתית תת קרקע או עמדת ירי, הרבה אמל"ח מפוזר, בונקרים בין המבנים, תוואי תת קרקע שמחברים בין איתורים שונים. באיתורים הללו נמצאים כמויות עצומות של אמצעי לחימה, חלקם מושמדים על אדמת לבנון ואחרים מובאים לישראל, בין היתר לטובת למידה. בצה"ל מקווים כי כשיחזרו תושבי דרום לבנון ויראו את מימדי ההרס, הם יחליטו שלא לארח יותר את מחבלי חיזבאללה ותשתיותיו. בצבא מדגישים כי המהלך הצבאי, שכאמור לא יארך עוד הרבה זמן, לא יוכל להסתיים באופן צבאי בלבד, ויהיה צורך בפתרון מדיני משלים. יחד עם זאת, בצבא נערכים גם לאפשרות של הרחבת הפעולה הצבאית במקרה שהדרג המדיני ינחה כך.

אמצעי לחימה של חיזבאללה שאותרו בלבנון, צילום: דובר צה"ל

לא מסתמכים על יוניפי"ל

כאמור, בשטח לבנון מתמרנות עדיין 5 אוגדות. כמעט בכל בית יש תשתית תת קרקע או עמדת ירי, הרבה אמל"ח מפוזר, בונקרים בין המבנים, תוואי תת קרקע שמחברים בין איתורים שונים. בצבא מעריכים כי תוצאת התמרון תהיה שחיזבאללה לא יוכל להוציא התקפות במרחב הגבול כפי שתכנן אותן, והדבר יאפשר לקיים חיים בטוחים יותר לאורך הגבול.

כשיחזרו תושבי דרום לבנון התקווה היא שהם לא יארחו יותר את חיזבאללה בעקבות התוצאה ההרסנית. בצבא סבורים - המהלך שבו אנו נמצאים עכשיו יארך עוד שבועות ספורים בלבד, כשכרגע מתמקדים בהעמקת הלחימה בעוד כמה מרחבים. בנוסף, מדגישים כי המהלך לא יוכל להסתיים באופן צבאי בלבד, ויהיה צורך בפתרון מדיני משלים. בצבא אומרים כי הם מתואמים עם הדרג המדיני בהקשר האפשרויות להתקדמות קדימה - האופציה להגביר את הלחץ הצבאי אם צריך קיימת, ולצד זאת, במידה ותהיה הסדרה, קבעו איך לאכוף אותה.

תיעוד מהשמדת תשתית תת-קרקעית של חיזבאללה בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

לא מסתמכים על יוניפי"ל

למרות ההישגים המשמעותיים, בצה"ל מדגישים כי לחיזבאללה יש יכולת לשגר רקטות גם לעבר הכוחות וגם לעבר העורף הישראלי. יחד עם זאת, בצבא סבורים כי בהשוואה לתרחישי האימים שנידונו בישראל, לפיהם חיזבאללה ישגר מידי יום אלפי רקטות לעורף הישראלי, המצב הרבה יותר טוב, וזאת למרות שמידי יום משוגרות לעבר ישראל כ-100 פלוס רקטות.

עמדה של כוח יוניפי"ל בגבול לבנון, צילום: אנצ'ו גוש/ג'יני

לפי צה"ל, ביום שאחרי המלחמה יצטרכו למצוא מנגנון שבמסגרתו חיזבאללה וכוח רדואן לא יחזרו לדרום לבנון, ושצה"ל יוכל לאכוף את זה בעצמו, מבלי להסתמך על יוניפי״ל או על שום ארגון אחר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר