"היום שאחרי", איראן וגורל החטופים: חיסול סינוואר מעלה יותר שאלות מתשובות

הסתלקותו של מנהיג חמאס מהזירה מחייבת את ישראל לחשב מסלול מחדש ולהתמודד עם השאלה: האם חיסולו הביא לכדי ניצחון והשגת מטרות המלחמה • כעת על מקבלי ההחלטות להניח את האופוריה ולחשוב על כל דרך אפשרית למקסם ולמצות את ההזדמנות שנקרתה בפנינו

מנהיג חמאס סינוואר. צילום: רשתות ערביות

חיסולו של מנהיג חמאס סינאוור אתמול (רביעי) בערב חג הסוכות, שנה לאחר אותה שבת ארורה בשמחת תורה הוא יותר מסימבולי.

העובדה שהפעולה התרחשה במהלך היתקלות כוח צה"לי במחבלים ולא כתוצאה של מודיעין וסיכול ממוקד, מעידה בין השאר כמה עולם המודיעין, כולל הדיווחים על מיקומו של סינוואר ועל החטופים שלכאורה היו סביבו בעבר תמיד בפער מול המציאות.

סינוואר במנהרה בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

אין ספק שהסתלקותו של סינאוור מהנהגת החמאס היא מהלך חיובי שפרט היותו לסמל לאותה שבת ארורה וסמל הרוע של העשור האחרון, לפחות מאז שחרור מהכלא הישראלי בעסקת שליט.

סינוואר בעת שיחרורו מהכלא הישראלי, צילום: ריטרס

חיסולו האקראי של סינאוור תופס את המערכת המדינית והביטחונית כולה בדיונים והיערכות קדחתנית לתגובה באירן והמשך התמרון  בלבנון מול חיזבאללה. מדובר בדוגמה לדינמיות ולמציאות המשתנה - שמעלה שוב את עזה לעדיפות עליונה לאחר שלושה שבועות בהם היוותה זירה משנית.

פעילות צה"ל ברצועת עזה (ארכיון). , צילום: ללא

לאחר שקיעת האבק, תרתי משמע מעל למקום חיסולו אפשרי ולאחר שחגיגות ואופריית הסיכול תחלוף ניוותר עם יותר שאלות מתשובות. הסתלקותו האפשרית של סינוואר מהזירה מחייבת את ישראל לחשב את מהלכיה מחדש ולהתאים את המדיניות והפעולות.

ישנן מספר שאלות שחיסול סינאוור מעלה באופן מיידי:

  1. האם חיסולו ייטיב את התנאים לשחרורם של 101 החטופים? מי יהיה הנושא והנותן ומקבל ההחלטות בחמאס לאחר שפרט לסינאוור כל צמרת החמאס בעזה ובחו"ל חוסלה? האם החזקת החטופים כעת הופכת למסוכנת יותר, מחשש לנקמה או כל מהלך לא מבוקר אחר מצד מחבלי חמאס? 
משפחות חטופים, צילום: מרים אלסטר/פלאש90

2. האם כעת, לאחר שסינאוור איננו בין החיים וחמאס כמעט וחדל להוות איום משמעותי מבחינה צבאית כמעט חדל מלהיות איום משמעותי -  זו העת להכריז על סיום המלחמה בעזה? הכרזה שכזו יכולה להביא באחת לשינוי מצב המלחמה מול חיזבאללה? האם זהו אינטרס ישראלי כעת?

3. מה יהיה עם התגובה הישראלית מול איראן? הרי התקפת הטילים המסיבית לפני שבועיים לא מתבטלת עם חיסולו של סינאוור. האם דווקא זה הזמן ליזום את ההסלמה מול איראן?

חמינאי ובכירים בצבא איראן. האם חיסול סינוואר ישפיע?, צילום: אי.אף.פי

4. הזיקה בין הזירות שנוצרה ב-7 באוקטובר 2023 יכולה להביא כעת פוטנציאל להסדרה איזורית רחבה יותר. החל מנורמליזציה עם סעודיה, הסדרה מול לבנון ועד גיבוש קואליציה בינלאומית לעצירת שאיפותיה הגרעיניות של אירן. כיצד תנצל זאת ישראל?

6. שנה ישראל לא היתה מוכנה לדון "ביום שאחרי" החמאס ברצועת עזה. האם היום לאחר חיסולו של סינאוור זו העת?

 

7. מה יעשה חיסולו של סינאוור על תנועת החמאס ברצועת עזה וביהודה ושומרון? יצמח מנהיג חדש? האם הואקום יביא להגברת פיגועים ופעילות טרור ספונטנית? צריך לצפות למציאות ביטחונית מאתגרת יותר באיזורים אלו בעתיד הקרוב.

כל השאלות הללו ורבות נוספות רבות עולות מחיסול אחד משמעותי. בכוחן לשנות את המציאות הביטחונית והאיזורית, הזדמנות ממשית ראשונה שנוצרה בשנה האחרונה.

החיסול של סינוואר מצטרף לחיסולו של נסראללה - שני ראשי ארגוני הטרור של ראש הנחש האיראני מעביר קו ישיר בין רפיח – ביירות – טהרן.

חסן נסראללה (ארכיון). קו ישיר בין רפיח לביירות, צילום: רויטרס

יועילו מקבלי ההחלטות להניח את האופוריה, ולחשוב על כל דרך אפשרית למקסם ולמצות את ההזדמנות שנקרתה בפנינו.

שוב אנו עומדים בפני הישג צבאי טקטי משמעותי, הגם שהושג באופן אקראי איננו משנה את העובדה שגורמי הביטחון מניחים לפתחו של הדרג המדיני על קרני ההחלטות את השאלות שיכולות לשנות באמת את המציאות הביטחונית האזורית. האם אלה ישכילו וינצלו המצב? ימים יגידו.

הכותב הוא לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית וכיום יועץ אסטרטגי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר