הפנטגון: מערכת ההגנה האווירית THAAD הגיעה לישראל - ותופעל בימים הקרובים

במערכת הביטחון האמריקנית הודיעו כי הכוחות שאמורים להפעיל את המערכת ליירוט טילים בליסטיים יגיעו לישראל בקרוב ויחלו באיושה • ההודעה מגיעה בצל דיווחים זרים על מחסור בטילים מיירטים במערכת ההגנה האווירית הישראלית

הטסת מערכת THAAD אמריקנית. צילום: רויטרס

הפנטגון הודיע היום (שלישי) על העברתה של מערכת ההגנה האווירית THAAD לשטחה של ישראל וכי הצפי להתחלת הפעלתה הוא כבר בימים הקרובים, עם הגעת הכוחות שמשימתם היא להפעיל ולתחזק את המערכת. 

המערכת, שנועדה להתמודד עם איום של טילים בליסטיים ונחשבת ל"יהלום שבכתר" של מערך ההגנה האווירית האמריקני, תצריך משלוח של קרוב למאה חיילים אמריקנים לשטחה של ישראל..

הידיעה על התחלת פריסתה של המערכת בישראל מגיעה בצל דיווחים זרים על מחסור חמור באמצעי יירוט במערך ההגנה האווירית הישראלי. על פי דיווחי םבכלי תקשורת אמריקניים, הסוללה שהועברה לידי ישראל הוצבה קודם לכן בסעודיה והעברתה מצביעה על מוכנות להותיר את סעודיה ללא הגנה נגד טילים בליסטיים, ייתכן שמתוך הנחה כי ישראל לא תתקוף מתקני אנרגיה באיראן. 

מערכת THAAD, צילום: רשתות חברתיות

על פי דיווח ב"פייננשל טיימס", ישראל ניצבת בפני אתגר משמעותי בנוגע למלאי טילי היירוט שלה, זאת על רקע המתיחות הגוברת מול איראן ושלוחיה באזור. הדיווח, המבוסס על שיחות עם בכירים בתעשייה, קצינים לשעבר ומומחים, מצביע על מאמצים נרחבים לחיזוק מערך ההגנה האווירית הישראלי.

דנה סטרול, בכירה לשעבר במשרד ההגנה האמריקני, הגדירה את המצב כ"רציני", והזהירה כי במקרה של הסלמה אזורית, "ההגנות האוויריות של ישראל יימתחו". סטרול הדגישה כי גם יכולת האספקה האמריקנית מוגבלת, במיוחד לאור התמיכה המקבילה באוקראינה.

במקביל, התעשיות הביטחוניות בישראל מגבירות את קצב הייצור. בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, המייצרת את טילי ה"חץ", מסר כי החברה עברה למשמרות "משולשות" בחלק מקווי הייצור. "חלק מהקווים שלנו עובדים 24/7. המטרה שלנו היא לעמוד בכל ההתחייבויות," אמר לוי, תוך שהוא מציין כי תהליך ייצור טילי היירוט אורך זמן ניכר.

בתעשייה האוירית מכחישִים בתוקף את הדיווח הבריטי לפיו ישראל מתמודדת עם מחסור חמור בטילי יירוט. יושב ראש ארגון עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ הדגיש כי לישראל יש מלאי טילי יירוט שיכול להספיק לְמלחמה לאורך זמן ממושך - בְּמגוון זירות.

כץ תקף את מי שעומד מאחורי הכתבה, וכינה אותו חסר אחריות במקרה הטוב או מחפש להחליש את מדינת ישראל בָּמקרה הרע. לדבריו: מפרוץ המלחמה עובדות ועובדי התעשייה האווירית והתעשיות הביטחוניות האחרות, עובדים עשרים וארבע שעות בִּיממה, שבעה ימים בְּשבוע כדי לספק לצה״ל תחמושת הגנתית והתקפית לצורכי המלחמה וכך נמשיך לעשות ככל שיידרש. כך כץ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר