עיר מקלט: כך פועלת זרוע חמאס באיסטנבול

זאהר ג'בארין, ממלא מקום ראש חמאס ביו"ש, מוביל את הפעילות מאיסטנבול • בכירי הארגון מנצלים את אדמת טורקיה לתכנון פיגועים והסתה • ארדואן מארח את הנהגת חמאס למרות מעורבותם הישירה בטרור

בכיר חמאס, זאהר ג'בראין. צילום: ללא קרדיט

חשיפת השב"כ היום (שלישי) לגבי ניסיון פיגוע ההתאבדות בשכונת התקווה בת"א באוגוסט האחרון, שם במוקד את שלוחת חמאס בטורקיה. אבל מי הם בעצם האנשים שמרכיבים אותה?

זירת הפיגוע בשכונת התקווה בתל אביב (בחודש אוגוסט), צילום: יוסי זליגר

הגורם המרכזי הוא זאהר ג'בארין, ממלא מקום ראש חמאס ביו"ש. ג'בארין הוא ממשוחררי עסקת שליט ב-2011 ומי שהחליף את סלאח אל-עארורי, שחוסל בביירות בינואר האחרון.

כמו קודמו, ג'בארין פועל כדי להכווין טרור ממקום מושבו בחו"ל באמצעות העברת כספים והנחיות. מדובר אגב באחד מאנשי הקשר של חמאס עם השלטון באיראן. במקביל ליו"ש, הוא מנסה להתסיס גם את האוכלוסייה בירדן. ג'בארין משמש גם כאחד מאנשי המו"מ של חמאס במגעים להפסקת אש בעזה ולהסכם שחרור חטופים.

בכיר אחר הוא מוחמד נזאל, סגנו של משעל (ראש הפזורה בחו"ל). הוא משמש כאחד מדוברי הארגון, בעיקר בערוץ הקטארי "אל-ג'זירה". בתוכניות הרשת, נזאל משדר ממקום מושבו באיסטנבול. מוצאו של נזאל מקלקיליה והוא שימש שנים רבות בתור הנציג של חמאס בירדן.

חאלד משעל. סגנו, מוחמד נזאל הוא חלק משלוחת חמאס בטורקיה, צילום: GettyImages

שני גורמים נוספים הם חברים בלשכה המדינית של חמאס בעזה. כ-8 מחברי הלשכה חוסלו במהלך המלחמה, ואחרים נמצאים בחו"ל. הראשון הוא פתחי חמד, חבר הלשכה בעזה שעזב את הרצועה לפני המלחמה. חמד זכור כמי שהכריז שצריך לפגוע ביהודים ברחבי העולם באחד מנאומיו ברצועה. השני הוא סלאח ברדוויל, שגם עזב את רצועת עזה לפני המלחמה.

מאז תחילת המלחמה, טורקיה אפשר לחמאס לפעול על אדמתה. היא גם אפשרה לגורמים בארגון שגורשו ממנה לשוב אליה. הנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, אף אירח את הנהגת חמאס, ונפגש עם ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה וראש הפזורה בחו"ל משעל. באותה פגישה נכח גם זאהר ג'בארין. כאמור, אדם שמקדם באופן ישיר פיגועים ביהודה ושומרון.

הפגנות תמיכה בחמאס בטורקיה (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

יתר על כן, השלטונות בטורקיה טענו בשנה האחרונה כי הם עצרו חשודים בשיתוף פעולה עם המוסד. כך, למשל, משרד התובע באיסטנבול הודיע בחודש ינואר על הוצאת צווי מעצר ל-46 חשודים בפרשה הקשורה, לטענת הרשויות בטורקיה, ל"ריגול של המוסד" ול"ניסיון חטיפה של אזרחים זרים בטורקיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר