בדרך הביתה? תושבים בצפון מזהירים: "עד שלא יוסר איום הנ"ט - לא נחזור"

עם התקדמות התמרון הקרקעי בלבנון, בצפון מתחילים להיערך לחזרת התושבים לחלק מהיישובים • התוכנית: שיקום התשתיות כבר לאחר החג, ובהתאם לאור ירוק מצה"ל - חזרה לבתים • לא כולם משוכנעים שהתרחיש הזה אכן יתמשש

מטולה (ארכיון). צילום: איי.אף.פי

חוזרים לצפון: לאט ובטוח. תושבי הצפון הופתעו אתמול מההודעה שקיבלו ראשי הרשויות להתחיל לתכנן את החזרה ליישובים לאחר חג הסוכות. אך עם ההתקדמות של התמרון בלבנון, בישראל מתחילים להיערך להשגת המטרה האחרונה והחשובה של המלחמה: להחזיר את עשרות אלפי התושבים ליישובי הצפון.

בשבועות האחרונים כבר החלו בחלק מהרשויות המקומיות בצפון להיערך לחזרת התושבים. ההבנה היא שבתחילה יחזרו היישובים הדרומיים יותר המצויים במרחק של יותר משני קילומטרים מהגבול, דוגמת קריית שמונה, שניר, דן, בית הלל, שאר ישוב, הגושרים, לימן, מצובה, אילון, גורן, גרנות הגליל, אבן מנחם, סאסא, צבעון ורמות נפתלי. לא כל היישובים ייכללו ברשימה המתוכננת.

תוכנית החזרה ליישובי הצפון, צילום: אינפו

עוד לפני שהתושב הראשון יחזור לביתו, תוכנית החזרה תחולק לשני שלבים. הראשון - היערכות הרשויות המקומיות, שהתבקשו להתחיל להכין את התשתיות ביישובים, כמו גני הילדים, הגינון, מערכות החינוך והמערכות שלא פעלו בכל השנה האחרונה. החלק הנוסף הוא באחריות מנהלת "אופק צפוני" - מיגון היישובים. כלומר בניית גדרות, הוספת אמצעי ביטחון והצבת אמצעי מיגון ושמירה.

פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה במטח האחרון לצפון, צילום: הרצי שפירא

עם התקדמות התמרון הצבאי של צה"ל בלבנון, ההערכה היא כי פיקוד הצפון צפוי להודיע בתוך כמה שבועות כי אין מניעה ביטחונית לחזרתם של תושבים ליישובים המרוחקים מגדר הגבול. באשר ליישובים הקרובים לגדר, כמו מטולה, מנרה, אדמית, אביבים ושתולה - תושביהם ייאלצו כנראה לחכות כמה חודשים נוספים, בעיקר בשל הנזקים הפיזיים הרבים שנגרמו מירי הנ"ט של חיזבאללה.

ממש כפי שנעשה בחזית הדרומית מוקדם יותר השנה, גם בצפון מתכוננים למודל החזרה שמעניק לתושבים את האפשרות לחזור לבתיהם אך מבהיר כי הסיכונים הביטחוניים לא נעלמו כליל. לפי צה"ל, לא מדובר בהיעדר סיכונים מוחלט - שכן הירי הרקטי עלול להימשך, אך המצב הביטחוני משתפר במידה כזו שמאפשרת חזרה חלקית. עבור תושבים ביישובים הממוקמים במרחק של יותר משני ק"מ מהגבול, תינתן המלצה לחזור, אך ללא חיוב.

ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ אומר כי הוא מצפה שהאיום הביטחוני יוסר. "כשאני מדבר על איום ביטחוני הכוונה היא לירי נ"ט על אוטובוס תלמידים שייסעו לבית הספר. אם לא יגידו שהאיום הזה הוסר - לא נחזיר את התושבים", מדגיש דוידוביץ.

דוידוביץ'. "כשהיישובים יהיו בטוחים מפני איומים ישירים - שיעדכנו אותנו", צילום: הרצי שפירא

"לא נחזור ל-6 באוקטובר"

למרות האופטימיות בדרג הצבאי, תושבים רבים בצפון עדיין סקפטיים. רבים מהם מביעים דאגה מהאפשרות של חזרה מוקדמת מדי, מבלי שנעשתה עבודה מספקת בשטח להבטחת הביטחון והכנת התשתיות. כך, לדוגמה, דוידוביץ מספר כי גם בבית הספר "סולם צור" בקיבוץ גשר הזיו (שלא פונה) אין עדיין מיגון. "המדינה צריכה להציב שם מיגון, אחרת לא נחזיר לשם את התלמידים. זה לא נעשה". המצב זהה גם בבית הספר "מנור" באיילון.

אחד התושבים מהאזור אמר ל"ישראל היום": "עוד לא התחילו לשקם את הצפון. עוד לא בנו מיגון כמו שהבטיחו. רוצים שנחזור למצב יותר גרוע ממה שהיה כאן ב-6 באוקטובר, עם 'טפטופים' וירי ליישובים. התחושה היא שהלחץ לחזרה נובע יותר משיקולים פוליטיים מאשר ממציאות ביטחונית יציבה".

תושב נוסף ממושב הסמוך לקו הגבול הוסיף: "הצבא צריך לעסוק בהחזרת הביטחון. התושבים יחזרו כשירגישו בטוחים. יצוין עם זאת כי המדינה מתכוונת להמשיך להעניק לתושבים המפונים מענק אכלוס גם אם יבחרו לחזור לבתיהם.

ויש גם מי שחש שההבטחות אינן מספקות, והביטחון האישי אינו מובטח. "יש הזדמנות שלא תחזור על עצמה לפרק את חיזבאללה באופן עצים. אז שייקחו את הזמן ויעשו את העבודה, אחרת האזור ישנה את האופי שלו", אמר אחד התושבים.

ביירות אחרי תקיפת חיל האוויר. "יש הזדמנות שלא תחזור על עצמה לפרק את חיזבאללה", צילום: אי.פי

מעבר לדאגות הביטחוניות, תושבים רבים מתמודדים גם עם חששות כלכליים וחברתיים הקשורים לחזרה לבתיהם. "שיקום הכלכלה ייקח הרבה מאוד זמן, כי המדינה לא עשתה עדיין כלום", אומר תושב נוסף. הנזק הרב שנגרם למבנים ולתשתיות ביישובים רבים מעורר ספקות לגבי ההיתכנות של חזרה לשגרה בזמן הקרוב.

גם תחום החינוך מציב אתגר לא פשוט. ברשויות המקומיות החלו כבר להיערך לפתיחת מערכות החינוך מחדש, אך המציאות מורכבת - חלק מהתלמידים חזרו לאזור, בעוד אחרים עדיין לומדים ביישובים רחוקים או ביישובים סמוכים שלא פונו. בתחילת השנה נפתחו חלק מבתי הספר ביישובים מרוחקים יותר, שהתבססו על תלמידים מיישובים שלא פונו ועל תלמידים שפונו והועברו ליישובים בקו העימות שלא נדרשו לפינוי.

לדברי דוידוביץ, נושא המיגון הוא קריטי. "כשיסיימו את ההיערכות, והיישובים יהיו בטוחים מפני איומים ישירים - שיעדכנו אותנו".

דילמת בתי הספר

בתוך כך, הורים רבים כבר הודיעו כי הם אינם מתכוונים לעזוב את היישובים שהם מתגוררים בהם כעת עד לתום שנת הלימודים. "אנחנו לא רוצים לקטוע לילדים את הלימודים באמצע השנה", הסבירה אם לשלושה מאחד היישובים המפונים. "קודם כל הילדים צריכים יציבות".

יצוין כי בהתאם להערכות, החזרה המלאה של תושבי הצפון לבתיהם תתבצע באופן הדרגתי, ככל הנראה עד הקיץ. עד אז, רוב התלמידים יסיימו את שנת הלימודים בבתי הספר שהם לומדים בהם כעת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר