"המחבל רצה שנרדוף אחריו – הספינה חיסלה אותו מרחוק"

בפלוגת שריון בחטיבת הנח"ל זיהו מחבל בחוף הרצועה: "רצינו לפגוע בו, אבל לא רצינו להכניס כוחות לשטח כי בעבר פעלו שם צלפי חמאס" • בהכוונת מדויקת של ספינת דבורה הוא נורה וחוסל: "מתחילת הלחימה פגענו בעשרות מחבלים שניסו להגיע בסירות לחוף" • סגן אלון, סמ"פ פלוגת שריון, ורס"ן רוני, מפקדת הספינה, בשיחה עם "ישראל היום": כך פועל השת"פ בין החילות מתחילה המלחמה

ספינת דבורה מול חופי רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

הלחימה מול מחבלי חמאס ברצועת עזה טומנת בחובה לא פעם אירועים מורכבים, שבמסגרתם כוחות האויב מנסים למשוך את כוחותינו למארבים ולשטחי השמדה שבהם הם יכולים לפגוע בלוחמינו בצורה קשה, הן על ידי ירי צלפים או RPG וכן על ידי הפעלת מטענים.

מקרה שנחשד כאירוע משיכה כזה סוכל לאחרונה במסגרת שת"פ בין סגן אלון, סמ"פ פלוגת שריון הפועלת תחת פיקוד חטיבת הנח"ל, לבין רס"ן רוני, מפקדת דבורה בפלגה 916. במהלך זיהוי תנועת מחבל על חלקו הדרומי של חוף הרצועה, באזור שבו בעבר פעלו צלפי חמאס, תקשרו שני הכוחות ביניהם והשיח הוביל לחיסולו של המחבל על ידי ירי ספינת הדבורה - בלי לסכן את הלוחמים בשטח.

תיעוד סיכול המחבל ברפיח | דובר צה"ל

שוחחנו עם שני המפקדים כדי להבין יותר את תהליך הלחימה וקבלת ההחלטות, ואת החיבור הטוב שנוצר עם הכוחות לאורך מלחמת חרבות ברזל.

"היינו במוצב שנמצא בקצה הדרום-מערבי של הרצועה, ממש בין הרצועה למצרים", סיפר סגן אלון. "יש ליד הים אזור הומניטרי שאנחנו שולטים עליו, אבל לא פועלים בו, ולידו ממש על שפת הים זיהינו אדם שצועד לבדו ושנחשד על ידינו מהר מאוד כמחבל. הזיהוי היה על ידי צורת ההליכה שלו ובגלל כל מיני אמצעים שהוא הסתיר, ולכן רצינו לפגוע בו כדי למנוע פגיעה בכוחותינו.

"לא רצינו להכניס כוחות לשטח, מכיוון שפעלו בו בעבר צלפי חמאס וחששנו שמטרת המחבל הזה היתה בדיוק למשוך אותנו לרדוף אחריו. לכן, שוחחנו עם ספינת הדבורה של חיל הים והכוונו אותה לעבר האיש, והספינה ירתה ופגעה בו מרחוק".

צוות ספינת הדבורה בפעולה, צילום: דובר צה"ל

רמת קשר הדוקה

רס"ן רוני, מפקדת הדבורה הוסיפה: "שיתוף הפעולה שלנו עם כוחות היבשה הלך והתעצם לאורך המלחמה, והגיע לרזולוציות שלא היו קודם. בעבר עסקנו בנהלים של שת"פ בין הצדדים, אבל רק במלחמה הזו התהליך הזה הגיע לרמה כל כך מיוחדת ואינטימית.

"אנחנו ממש מלווים מהים את הכוחות, מבצעים עבורם איסוף מודיעין וגם פועלים איתם כדי לסכל סיכונים שיכולים לאיים עליהם באזור הים. הגענו למצב שבו אני משוחחת עם המ"פ על החוף ומעבירה אליו מידע, וגם מקבלת ממנו מידע על מחבלים ועל סיכונים לכוחות שאני יכולה לסכל מרחוק. לפני המלחמה לא היה קשר כל כך חזק בין מפקדת ספינה לבין מ"פ בשטח".

סגן אלון: "בתחילת הלחימה קשר עם ספינת דבורה היה נעשה על ידי גורם בכיר יותר, המח"ט או המג"ד, אבל עם הזמן וככל שהאמון בכוחות היבשה גבר, התאפשר לנו בסופו של דבר להגיע למצב שבו סגירת המעגל נעשית ממש בשטח בין שני הכוחות הלוחמים המקומיים. אנחנו מזהים מחבל, מעלים את הזיהוי הלאה במעלה שרשרת הפיקוד, ואז כשההחלטה מתקבלת החיבור המבצעי נעשה ממש ברמת הפלוגה.

"כך המח"ט והמג"ד משוחררים לעיסוקים אחרים מורכבים יותר והמחבל הזה יורד מהכתפיים שלהם, וגם אין טלפון שבור בין שני הצדדים. זו רמת קשר שהלכה והתעצמה לאורך הלחימה ולאורך בניית האמון של הפיקוד הבכיר בכוחות החי"ר והיבשה שבשטח".

לוחמי חטיבת הנח"ל ברצועה, צילום: דובר צה"ל

רס"ן רוני: "מאז תחילת הלחימה אני נמצאת בדרום מול עזה והשת"פ עם כוחות היבשה הלך והפך לטוב יותר. זה התחיל בכך שבימים הראשונים סייענו לטהר את אזור חוף אשקלון והחופים הקודמים, שמחבלים מהים הגיעו אליהם וניסו לרדת לחוף או עלו עליו, וזה נמשך כל התקופה הזו בצורה ישירה וטובה מאוד. למעשה בתחילת הלחימה חיל הים פגע בעשרות רבות של מחבלים שניסו להגיע בסירות אל החוף".

דובר צה"ל

"נקודת מבט שונה על החיים"

שוחחנו עם רס"ן רוני על שירותה בחיל הים. "הייתי בקורס חובלים ולא הכרתי בעבר את תחום סירות הדבורה והלחימה הזו, אבל ככל שהמשכתי לשרת התאהבתי מאוד בתחום. אני לבדי צריכה בכל רגע נתון לקבל החלטות לבד, כשאין זמן להתייעץ או לדבר עם גורם בכיר יותר. את כל ההחלטות האלו אני מקבלת לבד בשטח וזו תחושה גדולה של חופש ואחריות. במקביל אני צריכה גם יחסי אנושי טובים כי אני זמן רב מאד בים עם עוד עשרה לוחמים שאני מפקדת עליהם", סיפרה.

הקצינה, שהתחתנה בחודש שעבר, תמשיך לשרת בחיל הים במסלול שבסופו היא תפקד על ספינת טילים של החיל. לדבריה, "הלחימה העצימה בשנה האחרונה נתנה לי נקודת מבט שונה על החיים, ואני גאה לשרת עם הלוחמים שלי ולפעול יחד עם כלל הכוחות להגן על המדינה".

סגן אלון ציין את ההתרגשות שלו בשת"פ עם חיל הים. "כיום רמת החיבור היא כזו שאני יודע מה היכולות שלהם והם יודעים מה היכולות שלי, וכך שני הצדדים יודעים איך לייצר את השת"פ הטוב ביותר - דבר שמביא לא רק להשמדת האויב, אלא גם לשמירה על חיילינו. לכן, גם החיבור עם חיל הים ועם חיל האוויר התעצם מאוד לאורך השנה האחרונה. כל צד סומך מאוד על הצד השני ויודע לפעול ברמה הטקטית בצורה מיוחדת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר