דיווח: ישראל צפויה לתקוף באיראן - אך לא את מתקני הגרעין

ישראל מתכננת לבצע תקיפות נגד מטרות צבאיות באיראן, אך בשלב הראשון, הן לא יכללו את מתקני הגרעין, כך דווח ב"ניו יורק טיימס" • גורמים ביטחוניים הדגישו לעיתון האמריקני כי המוקד יהיה על בסיסים צבאיים ויעדים אחרים שיכולים להוות איום מיידי

תיעוד של מטוסי חיל האוויר מההמראה והנחיתה בזמן חיסול נסראללה בביירות. צילום: דובר צה"ל

מקורות ביטחוניים מסרו הלילה (ביום שני לשלישי) ל"ניו יורק טיימס", כי ישראל מתכננת לבצע תקיפות נגד מטרות צבאיות באיראן, אך התקפות אלו לא יכללו מתקני גרעין איראניים, לפחות לא בשלב הראשון.

הכור הגרעיני בבושהאר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

על פי הדיווח ב"בניו יורק טיימס", גורמים בכירים במערכת הביטחונית בישראל מדגישים כי המוקד יהיה על בסיסים צבאיים ויעדים אחרים שיכולים להוות איום מיידי, זאת תוך שמירה על פרופורציה במענה ההתקפי. במהלך השבועות האחרונים, הממשל האמריקני, בראשות הנשיא ביידן, הבהיר לישראל כי יש להימנע מהתקפות על מתקני גרעין, מחשש להסלמה במצב.

המתקפה האיראנית, צילום: קוקו

ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר הלילה כי "הסיכון להסלמה במזרח התיכון גבוה מאוד, למרות שגם ישראל וגם איראן מעדיפות להימנע ממלחמה כוללת".

חמינאי, נשיא איראן ובכירים נוספים בטקס האזכרה לנסראללה, צילום: AFP

בישראל קיימת דאגה גוברת לגבי התקדמות תוכנית הגרעין האיראנית, אך הדגש יהיה על מענה מיידי לאיומים הצבאיים המתרקמים, ולא על ניסיון לפגוע בלב ליבו של המאמץ הגרעיני. במקביל, ישראל ממשיכה לתכנן את הצעד הבא, תוך התחשבות בצורך בשיתוף פעולה עם וושינגטון.

עוד עולה מהדיווח, כי במהלך השנתיים האחרונות, ישראל קיימה תרגילים צבאיים המדמים תקיפה ארוכת טווח באיראן, כולל תדלוק אווירי ומתקפות על מטרות רחוקות. התרגילים האלו נועדו לאותת לא רק לאיראן, אלא גם לארצות הברית, שישראל יכולה לפעול לבדה אם תידרש לכך – אף כי סיכויי ההצלחה של מתקפה כזו יהיו גבוהים בהרבה בשיתוף פעולה אמריקני. גורמים בצבא האמריקני הביעו ספק אם לישראל יכולת להכות מכות כואבות במיוחד בתוכנית הגרעין האיראנית לבדה.

בפנטגון גוברת הדאגה שישראל עשויה לפעול באופן עצמאי ולבצע תקיפה באיראן, מתוך הבנה כי ייתכן ולא תהיה הזדמנות אחרת בעתיד הקרוב. לפי הדיווח, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ושר הביטחון יואב גלנט  גלנט צפויים לדון באפשרות זו בפגישתם הקרובה בוושינגטון ביום רביעי הקרוב.

שר הבטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני אוסטין לויד, ארכיון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הבטחון

בישראל מתחזקת ההבנה כי על מערכת הביטחון לנצל את המומנטום כדי לשבש את תוכנית הגרעין האיראנית לטווח הארוך, אך מומחים אמריקנים מזהירים כי תקיפה כזו עלולה להביא לתוצאות הפוכות. לדברי בכירים אמריקנים ואירופאים, פגיעה במתקני הגרעין עלולה להוביל להעמקת הפעילות האיראנית מתחת לפני הקרקע ולשלילת הגישה לפקחי גרעין בינלאומיים המפקחים על האתרים המרכזיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר