העורק הכלכלי של החות'ים: זה נמל חודיידה בתימן שצה"ל תקף פעמיים

הנמל שהותקף הוא העורק הכלכלי המרכזי של החות'ים, עם הכנסות של יותר מ-1.8 מיליארד דולר • הארגון משגר ממנו טילים שפוגעים בספינות מסחריות בים האדום • פרופיל

חודיידה. צילום: רשתות ערביות

צה"ל תקף היום (ראשון) פעם נוספת בנמל חודיידה כתגובה לירי שביצעו החות'ים לעבר ישראל. נמל חודיידה מהווה עורק מרכזי בהכנסות החות'ים והמתקפות פגעו באופן משמעותי בהכנסותם.

תיעוד התקיפה בנמל חודיידה בתימן, צילום: רשתות ערביות

נמל חודיידה, השוכן לחופי הים האדום בתימן ממלא תפקיד חיוני באספקת דלק ומזון לתימן. לפי נתוני S&P Global, הנמל משמש כשער כניסה עיקרי למוצרי נפט מזוקקים, בעיקר מנמל פוג'יירה באיחוד האמירויות. ביוני 2024, היבוא הממוצע עמד על כ-7,600 חביות ליום של סולר ודיזל. בחישוב גס, חבית נפט עולה היום כ-70 דולר  - כך שהיבוא הממוצע ביום עומד על כ-532 אלף דולר ובשנה כ-1.9 מיליארד דולר.

מתקני זיקוק, תחנת כוח ועגורני מטען: כך פגע צה"ל בנמל חודיידה בתימן

לכן, פגיעה בנמל היא משמעותית מאוד. בפעם הקודמת בתקיפה של חיל האוויר נפגעו מתקני זיקוק ואחסון של דלקים, תחנת כוח ועגורני מטען, והובילה למותם של שישה אנשים ולפציעתם של כ-80 נוספים. מאז פרוץ המלחמה בעזה,  החות'ים משתמשים באזורים סביב חודיידה על מנת לירות טילים אל עבר ספינות מסחריות העוברות בים האדום ובמפרץ עדן כחלק ממחאתם.

הפיצוץ בתימן לאחר התקיפה הישראלית, צילום: ללא

לפי ה-US Energy Information Administration, השילוב של ירידה בתפוקה בשדות של תימן בשילוב עם התקיפות התכופות על תשתיות האנרגיה שלה, הותיר את מגזר הנפט של תימן במצב ירוד. בשנת 2013, היו לפחות 10 התקפות על מערכת צינורות הנפט והגז הטבעי של תימן, וחלק ממקורות בתעשייה מעריכים שהיו קרוב ל-24 התקפות. בשנת 2012, היו יותר מ-15 התקפות.

חטיפת האונייה "גלקסי לידר" על ידי החות'ים, צילום: רויטרס

תימן יושבת על עתודות נפט של כ-3 מיליארד חביות, אך הייצור צנח מ-300,000-400,000 חביות ליום ב-2011 לכ-7,000-10,000 חביות ליום כיום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר