הטייסים התכוננו בלי לדעת מה המטרה, המודיעין המדוייק והלקח מ-7 באוקטובר: מאחורי הקלעים של חיסול נסראללה

מפקד טייסת 69 שחיסלה את נסראללה מספר בראיון משותף עם מפקד בסיס חצרים: "אנשים הבינו שהולכים למבצע משמעותי שצריכים להיות בו מאוד מדויקים כי זו הזדמנות חריגה מאוד וצריך להצליח, להיות ב-100 אחוז מוכנים" • המפקד, תא"ל עמיחי לוין מספר: "המבצע מבטא יוזמה, תעוזה נחישות והתקפיות שהיו חסרים לנו לפני 7 באוקטובר " • על המילואמניקים שמחו נגד הממשלה: "שלאף אחד לא יהיה ספק באהבתם למדינה"

קולות קשר של מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר ומפקד טייסת ׳69׳ ,קולות קשר של מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר ומפקד טייסת ׳69׳ לאחר החיסול// דובר צה"ל

"הטייסת התכוננה למבצע החיסול בימים האחרונים, בדריכות עד שתיווצר הזדמנות": כך אומר מפקד טייסת 69 סא"ל מ' בראיון על מאחורי הקלעים של חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. 

"תהליך ההכנה החל מתהליך טכנולוגיסטי, לקחת את המטוסים, לחמש אותם. מדובר בהרבה סד"כ ויכולת אש משמעותית. הרבה אנשים במערך הטכני של הבסיס והטייסת היו מתחת לכנפיים והזיעו, כמו במהלך כל המלחמה". אומר הסא"ל בן ה-37, שקיבל את הפיקוד על הטייסת לאחר  לאחר שפיקד על טייסת F-15  בתל נוף. משפחתו של סא"ל מ' מגיעה מהצפון ואשתו בת קיבוץ צמוד גדר, המשפחה שלה מפונה, ומתארחת אצלם. 

דובר צה"ל

"התהליך השני לפני המבצע היה הכנת הצוותים המבצעים - לתכנן, לתדרך, לחשוב על מקרים ותגובות. ברמה המנטלית, אנשים הבינו שהולכים למבצע משמעותי שצריכים להיות בו מאוד מדויקים כי זו הזדמנות חריגה מאוד וצריך להצליח, להיות ב-100 אחוז מוכנים. היה מגוון רחב של צוותים שטסו, מצוותים שסיימו רק לפני שנה את ההכשרה שלהם, מספרי ה-2 היו חברה צעירים, היו משרתים בסדיר ובמילואים, המבוגרים שבהם בני 50, עם ניסיון עשיר".

"במטה מבינים מה המטרה, הטייסת נחשפת מספר ימים מועט לפני הביצוע"

"נערכנו למבצע הזה מספר ימים", אומר סא"ל מ', ומשתף כי המבצע כלל תהליך מידור כך שהצוותים לא ידעו תחילת מה מטרת המבצע. "במטה מבינים מה המטרה, הטייסת נחשפת מספר ימים מועט לפני הביצוע. כדי לשמור על מידור במידה והמבצע יידחה.

מטוס F15i של טייסת 69 שחיסלה את נסראללה, צילום: דודו גרינשפן

"עובדים על התכנון בלי לדעת מה המטרה, עובדים על התנאים לביצוע, וכשמבינים שיש אישור לצאת למבצע, הצוותים נחשפים אליו. מספר שעות מועט לפני המבצע, זה גורם לאנשים להבין מנטאלית לקראת מה הולכים, מה המדיניות, על בסיס מה טסים, מה הסיכונים. חושפים את זה בזמן הנכון כי מבצע כזה יכול להידחות, אבטחת המידע משמעותית. גם לפני וגם אחרי". 

"יש לנו 3 מטרות - השבת החטופים, פירוק חמאס, והשבת תושבי הצפון בביטחה. זה המיקוד שלנו, והוא ממשיך להיות כזה, למרות שהפוקוס התקשורתי עכשיו בצפון", מוסיף מפקד בסיס חצרים, תא"ל עמיחי לוין. "הטייסת פועלת כבר כשנה במלחמה, בכל הגזרות, ובשבוע האחרון תוקפת ומגנה בצורה משמעותית בזירה הצפונית", הוא מספר. 

תא"ל עמיחי לוין, צילום: דובר צה"ל

לוין אמנם מפקד על בסיס חצרים רק כשבועיים, אבל קודם לכן היה רמ"ח התקפה במטה חיל האוויר, המחלקה שהייתה אחראית על התכנון המבצעי בזירה הצפונית. "הייתי שותף למרבית התכנונים", הוא מציין. קודם לכן היה גם מפקד טייסת 69. 

"הבסיס, הטייסת וכל החיל ממשיכים לפעול בעזה באופן עצים ומשמעותי, אבל הגענו למצב אסטרטגי שבו נולד צורך לנתק בין הזירה הצפונית לזירת עזה כדי לממש את כל המטרות. אם רוצים להשיב את התושבים לגבול הצפון, הניתוק בין הזירות קריטי, כדי לפרק את חמאס ולייצר תנאים להשבת החטופים".

תקיפות צה"ל בביירות, צילום: אי.פי

"אתמול הוצאנו לפועל מבצע היסטורי עם חשיבות אסטרטגית עמוקה החורגת מגבולות לבנון. לחיסול נסראללה תהיה השפעה עמוקה שתשנה את המזה"ת ותקרב אותנו למימוש מטרות המלחמה. מבצע מורכב מאוד שתוכנן זמן רב, עסקתי בכך גם בתפקידי הקודם בכמה גרסאות". 

לוין מתאר את המבצע כ"שת"פ יוצא דופן בין אמ"ן לחיל האוויר שמביאים לשולחן יכולות דמיוניות".

לוין: "מבטא יוזמה, תעוזה נחישות והתקפיות שהיו חסרים לפני 7 באוקטובר"

"מעבר לצד הטכני, המבצע מבטא יוזמה, תעוזה נחישות והתקפיות שהיו חסרים לנו לפני 7 באוקטובר וזה הלקח החשוב ביותר שלנו ממנו. צריך לפעול באופן יוזם והתקפי מול כל מבקשי רעתנו, ולא חסרים כאלה. המשימה לא הסתיימה - ממשיכים לירות מהצפון, החטופים בעזה ולא סימנו את טיפול השורש בחמאס בדרום. ממוקדים בצניעות ובחריצות באיומים. כבר הלילה הטייסת והחיל המשיכו לפעול בעוצמה, עד שנשלים את המשימות". 

תחושת הגאווה ושלושת החיבוקים אחרי הנחיתה

"המבנה שטס היה מגוון, צעירים וותיקים", מוסיף סא"ל מ'. "אני ואיש מילואים הובלנו את המבצע. כל מה שתכננו יצא בצורה מדויקת, ללא תקלות - לא בפן המודיעיני תכנוני, לא במטוסים ולא בביצוע עצמו. תחושת גאווה ענקית כמפקד טייסת, הכל יצא חלק. הכנו עצמנו למקרים ותגובות אבל בפועל לא השתמשנו בזה הפעם. יצאנו לתקוף בצורה מאסיבית, בלב ביירות, בדאחייה, ידענו את מי אנחנו הולכים לחסל",

שרשרת הפיקוד הצבאית של ארגון הטרור חיזבאללה, צילום: דובר צה"ל

סא"ל מ' מספר: כשנתחנו חיבקתי את הצוותים כי אתה מבין שעשית משהו גדול, היסטורי ופעם בחיים. את הנווט שלי שהוא איש מילואים, בן 40 פלוס. החיבוק השני לקצין הטכני שלי, שהוא ואנשיו חימשו את המטוסים. הוא איש הצפון, דוד שלו נהרג ע"י חיזבאללה ב-2007. והחיבוק השלישי - חזרתי הביתה, ופגשתי את אשתי, את המשפחה שלה המפונה מהקיבוץ. לא דיברנו הרבה אבל הם הבינו היטב מאיפה חזרתי. ואז חזרנו ישר לעבודה לביצוע המשימות המבצעיות, בלי לעצור, ובעיקר לחכות. כמו שהיה מודיעין איכותי טרום המבצע, לחכות לוודא שהמשימה הושלמה".

דובר צה"ל

"האתגר המבצעי העיקרי במבצעי סיכול הוא בראש ובראשונה המודיעין המדויק", מוסיף לוין. "כל סוכנויות המודיעין של צה"ל ומערכת הביטחון עומלים כדי להביא את המודיעין המדויק. האתגר הגדול השני הוא לוודא שאותו אובייקט שנדרש לסכל אותו, במקרה זה נסראללה, כרכי ואחרים לא מקבלים התרעה מוקדמת ובורחים כשהמטוסים בדרך לביצוע או שהחימוש בדרך למטרה. אנחנו ממשיכים כל הזמן לשכלל את זה, בעיקר באמצעות הרבה קצינים צעירים שנותנים רעיונות איך להונות את אויבינו כדי שהמטרה תישאר יציבה בזמן הביצוע. הטק"א בלבנון הוא מאוד משמעותי, והוא עדיין איום. בחודשי המלחמה פגענו במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה, וביתר שאת במבצע 'חיצי הצפון'. היכולת השיורית שלהם ירדה באופן משמעותי. זה עדיין מוקד עיסוק משמעותי בחיל האוויר".

תא"ל לוין: יש מגוון רחב של כלים שהופעלו במבצע הזה, לא נתייחס לפרטים הטכניים של המבצע. עשרות חימושים נורו ופגעו בתוך שניות בדיוק מאוד גבוה במטרה. לא נורו טילים לעבר המטוסים בזמן הביצוע, לא נשקף סיכון למטוסים בזמן אמת. אבל הביצוע והתקיפה מבוצעת ע"י טייסת 69 באופן מלא. בכל מבצע של חיל האוויר יש הרבה מאוד מעגלים של פעילות שנדרשים כדי לסנכרן פעולה מבצעית אווירת - הכל מאיסוף מודיעין מקדים, כוחות חילוץ למקרה שמשהו משתבש, כוחות התערבות ועליונות אווירית במידה שיש איומים אוויריים. הכל מסונכרן במטה המבצעי של חיל האוויר.

תא"ל לוין: הלקח העיקרי מ=7/10 הוא לפעול ביוזמה ולא לחכות שהיוזמה תהיה אצל היריב"

"המטוסים הם מטוסי "רעם", אף 15i. כל החימוש הנדרש פגע במטרה והתפוצץ", מוסיף מ'. "כל המודיעין לגבי המפקדה הראשית של חיזבאללה מתחת לפני הקרקע היה מדוייק. מפקדה שנמצאת בתת קרקע, וחיל האוויר פיתח לאורך שנים וגם במלחמה הזו מתחקר ומשתפר ולומד איך לפעול במימד התת קרקעי ולפגוע בו. יש שיטות שונות וחימושים מגוונים כדי להגיע לעומקים שונים. זה היה חימוש שיועד למטרה הזו".

תא"ל לוין: כדי להגיע להישגים צריך ידע מודיעיני יוצא מהכלל, וצריך לתת קרדיט לכל קהילת המודיעין בהובלת אמ"ן. נדרש פה דיוק וסינכרון עם כמות חימוש בהיקף גבוה כדי להביא את ההישג וזה חלק מהאתגרים של הטייסים במבצע. להביא כזו כמות של חימוש כבד בהיקף רחב בסנכרון גבוה בלי תקלות זו תעודת כבוד למערך הטכני של החיל. הם חלק בלתי נפרד מהמשימה. בלעדיהם היכולת שלנו היא כזו. זו הרוח החיה מתחת לכנפיים.

"שלאף אחד לא יהיה ספק באהבתם למדינה"

בתשובה לשאלה על המחאות נגד הממשלה בשנת 2023 אומר תא"ל לוין: "טייסת 69 היא אסטרטגית בחיל האוויר. על כתפיה מוטלות חלק מהמשימות החשובות ביותר שחיל האוויר מוציא לפועל. הלוחמים בטייסת מגוונים, מחציתם לוחמי מילואים. מחצית מהמשתתפים במבצע לוחמי מילואים. שלא יהיה לאף אחד מהם ספק באהבתם למדינת ישראל ולהקריב את חייהם במשימות קרובות או רחוקות. המבצע הזה מחדד את זה, אבל כבר 11 חודשים שהם בכוננות בטייסת, טסים מסביב לשעון וימשיכו לעשות כן שנים קדימה". לסיום אומר לוין כי "הלקח העיקרי מ-7/10 הוא לפעול ביוזמה ולא לחכות שהיוזמה תהיה אצל היריב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר