החלטה של שניות: כך סוכל איום טיל השיוט הראשון מלבנון

רס"נית (מיל') ה' מההגנה האווירית קיבלה את ההחלטה ליירט את הטיל שאיים על תל אביב • "הבנתי שצריך לבצע את זה עם קלע דוד" • קצין בסוללה: "לא רצינו שחיזבאללה יצליח, בטח לא בשיגור הראשון לגוש דן"

"צריך לקבל החלטות הרות גורל". סוללת קלע דוד. צילום: דובר צה"ל

יום רביעי, 6:30 בבוקר, חצי שעה לאחר חילופי המשמרת במרכז ניהול היירוטים (מנ"י) של קלע דוד. לפתע הופיעה על המסך מטרה שלא מותירה מקום לספק: חיזבאללה העז לראשונה לשגר טיל קרקע־קרקע מלבנון לעבר מרכז הארץ. בתוך שניות בודדות הבינה מפקדת המשמרת, רס"נית (מיל') ה', בת 38 מאזור ירושלים, שעליה להורות על יירוט כדי להגן על תושבי המרכז.

קולות קשר מיירוט טיל קרקע-קרקע לעבר איזור גוש דן \\ דובר צה"ל

ה' מגויסת למילואים מאז 7 באוקטובר, למעט הפסקה קצרה בת כשבועיים. "הגעתי בבוקר, נכנסתי למנ"י לעוד משמרת בתקופה מתוחה מאוד והתיישבתי מול המסך בדריכות גבוהה, כמו במהלך כל הימים האחרונים. לאחר חצי שעה לפתע ראינו מטרה מכוונת לגוש דן. בזכות הניסיון שצברנו בתקופה האחרונה, ידענו לומר מייד שזו מטרה אמיתית שמכוונת לגוש דן, ושצריך ליירט אותה באמצעות קלע דוד".

ה' היא זו שקיבלה את ההחלטה לשגר את המיירט לעבר המטרה, בתוך שניות בודדות, ונתנה לחיילים במשמרת את ההוראה. "בשלב הזה כולם היו מרוכזים, שכן חוץ מהטיפול במטרה היה צורך לעשות דברים נוספים, כמו להעביר התרעה למי שצריך. אני אמנם קיבלתי את ההחלטה לבד, אבל כל מי שנמצא במשמרת היה צריך להיות הכי מקצועי שיש, ולקבל החלטות הרות גורל.

"מדובר בחיילים, קצינים, לוחמים ולוחמות שלמדו היטב את המערכת, שהיא טכנולוגית ומורכבת, והם ידעו לתפעל אותה ולמנוע פגיעה משמעותית בעורף הישראלי".

זירת נפילת חלקי יירוט של טיל הקרקע-קרקע, צילום: רויטרס

לדבריה, "אני קצינת מילואים במערך כמעט 20 שנה, וזה אירוע משמעותי. אבל אחרי שהוא הסתיים אמרתי לכולם שהוא לא הסתיים, שאנחנו חייבים להישאר דרוכים. קל מאוד להישאב להצלחה, וזה הישג משמעותי, אבל היינו באמצע משמרת, וידעתי שאם יגיע איום נוסף נצטרך להתמודד איתו. רק כשיוצאים מהמשמרת אפשר לחייך.

"באותו הרגע לא עצרתי לחשוב שעשינו היסטוריה - מערך ההגנה האווירית עושה היסטוריה בכל יום. ברביעי זה היה קלע דוד, מטרה ראשונה מלבנון למרכז, אבל בכל יום יש יירוטים מוצלחים של כיפת ברזל".

"לזה בדיוק התאמנו"

סגן מפקד הגדוד, רס"ן דניאל מליחי (32), היה בכוננות קצרה להגיע למרכז ניהול היירוטים במקרה של אירוע חריג. שלשום בשעה 6:30 בבוקר, כשהמטרה מלבנון לגוש דן כבר היתה באוויר, הוא הוקפץ. בתוך שניות הוא נכנס למנ"י, מייד לאחר שה' כבר קיבלה את ההחלטה לשגר את המיירט לעבר המטרה.

הגנה של 360 מעלות. קלע דוד, צילום: דובר צה"ל

"זו היתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה התמודדנו עם טיל שיוט שמשוגר מלבנון לישראל. הבנו בזמן אמת באיזה טיל מדובר - טיל קרקע־קרקע שחיזבאללה עבד כדי לייצר אותו ולפגוע במדינת ישראל ובנכסיה. לזה בדיוק התאמנו, להבין ולדעת בתוך שניות איך לפעול מול המטרה, איך היא הולכת להתנהג ומה לעשות".

לפי רס"ן מליחי, הגדוד, כמו כל מערך ההגנה האווירית, ממוקד בזירה הצפונית בימים האחרונים. "אנחנו מזהים ניסיונות של חיזבאללה לאתגר את מערכות ההגנה האווירית, וברביעי, לראשונה בהיסטוריה, זיהינו שהוא יורה טיל קרקע־קרקע מלבנון לישראל. התאמנו לזה המון זמן, זה היה תרחיש שאנו מוכנים לו, וזה היה סיפור גדול לראות את הצלחת היירוט. עכשיו אנחנו כבר נערכים להמשך".

בתשובה לשאלה מדוע נבחרה קלע דוד ליירוט, ואם היו מנסים לשגר לעבר הטיל גם את כיפת ברזל במקרה שהמיירט לא היה פוגע, אמר מליחי: "קלע דוד היא חלק משכבות ההגנה של מערך ההגנה האווירית. לכל מערכת נשק יש את היתרון שלה מול כל איום ומול כל זירה. קלע דוד היא מערכת שמסתכלת 360 מעלות, בצורה ארצית, ויכולה להגן על כל דבר, גם רחוק משטח מדינת ישראל.

מערכת כיפת ברזל (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

"בתהליך קבלת ההחלטות במנ"י יש לא מעט שיקולים, והם משתנים בין מטרה למטרה ובין מטח למטח. צריך לוודא שפוגעים במטרה בלי לפגוע באזרחים, ובמקביל לתת להם את ההתרעה בזמן".

רס"ן נ', מפקד מרכז ניהול התמונה הבליסטית (מנת"ב): "ישבתי במנת"ב בדרום הארץ, ראינו משהו ארוך על המסך והבנו לאן הוא יגיע. הפצנו את ההתרעה מצילת החיים, שמתריעה גם על המטרה וגם על שברי היירוט. זו גאווה לקחת חלק במשימת ההגנה על אזרחי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר