מסוק הינשוף: אמבולנס מעופף עם יכולת תמרון גבוהה

מדובר בתאונה הראשונה של הינשוף מאז שנכנס לשירות לפני 30 שנה • תכונותיו חיוניות במיוחד במשימות חילוץ מורכבות, שבהן נדרשת הגעה מהירה לאזורים מרוחקים או קשים לגישה

מסוק הינשוף. צילום: קוקו

מסוק הינשוף, המכונה גם בלק-הוק, נמצא במוקד תשומת הלב הציבורית בעקבות האירוע הטרגי שבו נהרגו שני לוחמי צה"ל בהתרסקות ברצועת עזה. מסוק זה הוא אחד הכלים המרכזיים המשרתים את יחידה 669, יחידת החילוץ והפינוי בהיטס של חיל האוויר הישראלי. מדובר בתאונה הראשונה של מסוק מסוג זה מאז שנכנס לשירות.

הינשוף הוא כלי טיס רב-תכליתי שהפך לעמוד התווך של מערך החילוץ והפינוי האווירי בחיל האוויר הישראלי מאז כניסתו לשירות ב-1994. מותאם במיוחד למשימות חילוץ ופינוי רפואי, המסוק מצויד במערכות מתקדמות המאפשרות לו לפעול בתנאים מאתגרים, ולבצע פינויים מהירים ויעילים של פצועים ונפגעים ממוקדי לחימה או אסון.

אסון המסוק בפילדלפי: תיעוד מזריקת ההתרסקות

אחת התכונות הבולטות של הינשוף היא יכולת הנשיאה המרשימה שלו. בתצורת הסעת לוחמים, המסוק מסוגל להטיס עד 14 חיילים מצוידים בנוחות, כאשר מותקנים בו מושבים. ואולם, בעת הצורך, ניתן להסיר את המושבים ולהגדיל משמעותית את קיבולת הנוסעים או המטען.

הגמישות המבצעית של הינשוף באה לידי ביטוי גם בתכנון המתקדם של תא המטען שלו. שתי דלתות הזזה גדולות, אחת מכל צד של המסוק, מאפשרות העלאה והורדה מהירה של לוחמים או ציוד, ומדובר ביתרון קריטי בתנאי לחימה. יתרה מזאת, ניתן להסב במהירות את תא המטען לתצורת אמבולנס מעופף, המצויד במיטב הציוד הרפואי לטיפול בפצועים תוך כדי טיסה.

עבור יחידה 669, הינשוף מהווה פלטפורמה אידיאלית המשלבת בין יכולת נשיאה משמעותית, טווח פעולה נרחב, ויכולת תמרון גבוהה. תכונות אלו חיוניות במיוחד במשימות חילוץ מורכבות, בהן נדרשת הגעה מהירה לאזורים מרוחקים או קשים לגישה, תוך נשיאת צוות רפואי מיומן וציוד מציל חיים.

יכולת נשיאה משמעותית. מסוק ינשוף בבסיס, צילום: יוסי זליגר

יחידה 669, שהוקמה כתוצאה מלקחי מלחמת יום הכיפורים, התפתחה עם השנים לאחת מארבע יחידות העילית של צה"ל, לצד שייטת 13, סיירת מטכ"ל ושלדג. היא פועלת תחת כנף 7, ממוקמת בבסיס חיל האוויר בתל נוף ופועלת תחת פיקודו של קצין בדרגת סגן אלוף.

מייעודה הראשוני בחילוץ טייסים משטח אויב, הרחיבה היחידה את תחומי פעילותה באופן ניכר. כיום, משימותיה כוללות חילוץ טייסים נוטשים, חילוץ חשאי מעבר לקווי האויב, פינוי נפגעים תחת אש בשדה קרב, מתן טיפול רפואי מציל חיים בתנאי שטח קיצוניים, חילוץ צוותים ימיים ומטיילים במצבי חירום, וביצוע סריקות אוויריות וקרקעיות לאיתור נעדרים.

לוחמי היחידה מתמחים בפעילות בכל תווך - אוויר, ים ויבשה - ומסוגלים לפעול בכל תנאי שטח ומזג אוויר. יכולות אלו מאפשרות להם להשתתף במבצעים מיוחדים של צה"ל וגופי ביטחון אחרים, לעיתים הרחק מעבר לגבולות ישראל.

הכשרת הלוחמים ביחידה 669 היא מהמאתגרות והמקיפות בצה"ל. המועמדים נדרשים לעמוד בתנאי סף גבוהים, כולל פרופיל גבוה, דפ"ר גבוה, ומעבר של יום סיירות, גיבוש שייטת או גיבוש אחוד (מטכ"ל), ויום מיון יחידתי להערכת התמודדות עם מצבי לחץ במים.

מסלול ההכשרה, הנמשך כשנה וחצי, כולל טירונות רובאי, קורס חובשי סיירות, והכשרות בצניחה, צלילה, ניווט, לוחמה בטרור ושימוש באקדח. ההכשרה המקיפה הזו מכינה את הלוחמים להתמודד עם מגוון רחב של אתגרים ומצבים מסוכנים.

חילוצים מורכבים בשטח אויב (ארכיון),

לאורך השנים, לוחמי 669 לקחו חלק במבצעים רבים ומשמעותיים, כולל חילוצים מורכבים בשטח אויב, פינוי נפגעים במהלך מלחמות ומבצעים צבאיים, וסיוע באסונות טבע בארץ ובעולם. היחידה זכתה להערכה רבה בקרב הציבור הישראלי ובקהילה הצבאית הבינלאומית בזכות מקצועיותה ומסירותה.

האובדן הכואב של שני הלוחמים בהתרסקות המסוק מדגיש את הסיכונים הגבוהים הכרוכים בפעילות היחידות המיוחדות. עם זאת, הוא גם מחדד את חשיבותן של יחידות אלו, ובפרט יחידה 669, ואת התרומה המשמעותית שלהן לביטחון ישראל ולהצלת חיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר