רה"מ לשעבר רבין בגשר אלנבי. צילום: ללא

שופט שניסה לחטוף נשק וחבר פרלמנט שהבריח רובים: עשרות שנים של מתיחות במעבר אלנבי

לאחר חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994 הוחלט על הסדרתו של גשר אלנבי כמעבר גבול בין ירדן וישראל, אך התקריות הביטחוניות בו לא פסקו

[object Object]

מעבר אלנבי, שבו התחולל הבוקר הפיגוע שבו נהרגו שלושה ישראלים על ידי מחבל ירדני, ידע בעשרות השנים האחרונות כמה אירועים ביטחוניים בולטים. הגשר נבנה בידי הטורקים בסוף המאה ה-19, ושוקם מאוחר יותר בידי הבריטים. כיום הוא מקשר בין יישראל לירדן ומשמש כמעבר גבול בין יהודה ושומרון וישראל לירדן.

ביוני 1946 פוצץ גשר אלנבי בידי הפלמ"ח ב"ליל הגשרים" שכוון נגד המנדט הבריטי. במלחמת העצמאות השתלט הלגיון הירדני על יהודה ושומרון, והגשר שמחבר שתי גדות הירדן, היה בידי הממלכה ההאשמית. לאחר מלחמת ששת הימים. כוחות צה"ל שהגיעו, תוך כדי הלחימה לאזור, ניתקו את יהודה ושומרון וכל ארץ ישראל המערבית מהגדה המזרחית בממלכת ירדן.

הנתק היה קצר מועד וזאת בעקבות ההחלטה לאפשר לתושבי יו"ש הפלשתינים להמשיך את קשריהם עם אחיהם שבירדן. מדיניות שזכתה לשם "מדיניות הגשרים הפתוחים".

זירת האירוע לאחר הפיגוע במחסום אלנבי | יוני ריקנר

עם הזמן ומסיבות שונות, הפך גשר אלנבי לחיבור המרכזי והיחיד בין ישראל לירדן. אחרי הסכם השלום בין שתי המדינות התעצמה מאד הפעילות בגשר דבר שהביא לפתיחה של עוד שני מעברים לירדן: מעבר יצחק רבין ומעבר נהר הירדן.

מעבר אלנבי, צילום: משה שי

מעברי הגבול האלו הפכו לא פעם לנקודות מתוחות שבהן התחוללו פיגועים על ידי גורמים שרצו לפגוע בישראלים. אירוע קשה כזה התחולל בשנת 1968 אז התחוללו חילופי אש בין צבא ירדן לצה"ל. חילופי האש התחוללו באזור גשר אדם וגם בגשר אלנבי, כשבמהלך הקרב נהרגו שלושה לוחמי צה"ל. העימותים עם ירדן ועם ארגוני הטרור הפלשתיניים הובילו באותה שנה גם לפעולה צבאית של ישראל, שכללה העברת כוחות לוחמים דרך גשר אלנבי וגשר אדם. הפעולה, שזכתה לשם פעולת "כראמה", בה שלטו מחבלי אש"ף כללה כוחות חי"ר, תותחנים, שריון ואוויר, כשהכוחות חצו את הירדן בגשר דמיה ובגשר אלנבי.

לאחר חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994 הוחלט על הסדרתו של גשר אלנבי כמעבר גבול בין ירדן וישראל, שיופעל בצד הישראלי על ידי רשות שדות התעופה. נבנה גשר מודרני חדש בסמוך לגשר הביילי הישן, בעזרת תרומה מממשלת יפן. 

הזמנה לדו קרב על הגשר

ב-10 במרץ 2014 התרחשה תקרית ביטחונית כאשר שופט ירדני בשם ראאד זעיתר, ניסה לחטוף נשק מחייל שאיבטח את המעבר. ניסיון החטיפה הסתיים במותו של זעיתר שנורה על ידי כוחות חיל ההנדסה שאבטחו את הגשר.

הגשר גם כיכב באירוע ביזארי שבו הוזמן ח"כ אורן חזן להתעמת בו פיזית עם חבר הפרלמנט הירדני יחיא א-סעוד. האירוע החל בעקבות ציוץ של חזן נגד ממלכת ירדן. בתגובה תקף אותו א-סעוד, וניסה לקבוע עימו קרב. בפועל העימות נמנע בסופו של דבר עקב הודעת הצד הירדני כי לא יתן לא-סעוד להגיע אל הגשר ועקב הוראת משרד ראש הממשלה לח"כ חזן להימנע מהגעה אל הגשר.

בשנת 2019 ניסה פלשתיני, שהגיע לגשר אחרי ביקור בירדן, לחנוק חייל בלבוש אזרחי שחלף על פניו. המחבל ניסה לחנוק את החייל עם כבל הטענה לטלפון סלולרי אך מאבטחי המקום השתלטו עליו.  ניסיון הפיגוע ההוא, לא הפתיע את הרשויות שמתפעלות את הגשר שציינו כי אלימות מילולית ופיזית נגד העובדים הישראליים שפועלים במקום נמשכת שנים. במסגרת המציאות הזו התברר כי עוד לפני תקיפת החייל הותקפה עובדת נוספת במקום.

חבר הפרלמט שהבריח אקדחים

תקרית אחרת שהתחוללה בגשר היה ניסיונו לפני כשנה של חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדוואן להבריח המכוניתו דרך הגשר זהב כ-200 אקדחים ורובי M-16. מעצרו של האיש לא אושר על ידי ישראל, אך פורסם על ידי כלי התקשורת הירדניים. גורם ביטחוני ישראלי הביע אז דאגה מהאירוע המטריד וזאת בעיקר עקב כמות הנשק הגדולה שהאיש ניסה להעביר.

המחבל והאקדח ששימש לפיגוע במעבר אלנבי, צילום: דובר צה"ל

מעבר לתקריות חמות היווה הגשר לאורך השנים נקודת חיכוך מתמדת בין ישראל לגורמים ערביים ופלשתיניים. הפגנות של פעילי ה-IHH, ארגון הטרור הטורקי, נערכו ליד הגשר ב-2011. המשלחת הזו שכינתה עצמה "צעדת יום השיבה לפלסטין", התעמתה במקום עם כוחות הביטחון הירדניים שמנעו ממנה להגיע אל הגשר עצמו. חשוב לציין כי שישה מאנשי הקבוצה השתתפו שנה לפני כן במשט ה"מאווי מרמרה".

בשנת 2010 ניסה לחצות את הגשר פרופ' נעם חומסקי, שידוע כמתנגד בולט של מינת ישראל, למרות יהדותו של חומסקי ואזרחותו האמריקאית נשללה ממנו האפשרות להיכנס לישראל דרך הגשר.

תקרית דומה שממחישה את המתיחות בגשר אלנבי, התחוללה בשנת 2021, אז הנסיך הירדני חוסיין ביטל את בואו לביקור מתואם בהר הבית כיון שהוא הגיע לגשר אלנבי עם משלחת גדולה יותר מזו שסוכם עם ישראל. ההפרה הזו של הסיכומים גרמה לישראל למנוע את כניסת חלק מהמאבטחים לארץ ובמחאה חזר הנסיך הירדני לעומאן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו