הפיגוע הכפול בגוש עציון - שלב אחרי שלב: נסיון הדריסה והמטען שהתפוצץ, מכונית התופת הממולכדת שהופעלה

מחבל שחדר ליישוב כרמי צור חוסל ע"י איש ביטחון לאחר מרדף • במהלך חילופי האש התפוצץ הרכב הממולכד באמצעותו הגיע ליישוב • במקביל, מחבל נוסף עם רכב ממולכד ניסה לתקוף כוחות בתחנת הדלק בצומת גוש עציון • רק בשעות הבוקר פיקוד העורף הורה לתושבים כי הם יכולים לשוב לשגרה • "אירועים כמו שחווינו אמש הם עליית מדרגה ומחזירים אותנו לסבבי הסלמה שהיו בעבר", אומר מפקד תחנה אזורית יהודה • לאחר שנסגרה לפלשתינים, בהתאם להערכת המצב הוחלט על פתיחת מערת המכפלה לכלל המתפללים, תחת בידוק מחמיר

כוחות בכניסה לכרמי צור.. צילום: יואב דודקביץ/TPS-IL

שתי זירות פיגוע בגוש עציון, ההערכה היא שיש קשר בין האירועים: בשעות הערב המאוחרות, מעט אחרי השעה 23:21 (שישי), מחבל ניסה לדרוס מאבטח בכניסה ליישוב כרמי צור, חדר ליישוב ופתח בירי. סייר הביטחון של היישוב דלק אחריו עם רכבו, התנגש ברכבו של המחבל, וחיסל אותו. במהלך חילופי האש התפוצץ מטען שהיה ברכב המחבל. הסייר, גבר כבן 28, נפצע מאורח קל כתוצאה מההתנגשות ברכב המחבל.

פיצוץ בתחנת דלק בגוש עציון // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

במקביל, כלי רכב ממולכד התפוצץ בתחנת הדלק בצומת גוש עציון. לוחמי האש ששמעו את הפיצוץ הגיעו תוך דקה לזירת האירוע, זאת בעקבות הסמיכות לתחנת הכיבוי, והחלו בפעולות לכיבוי הרכב ולסריקה אחר נפגעים. כוחות הביטחון שהוזעקו למקום ירו וחיסלו מחבל שיצא מהרכב וניסה לתקוף אותם.

הפיגוע הכפול בגוש עציון, צילום: דובר צה"ל

תוך כדי כיבוי רכב התופת התקבל דיווח נוסף על שריפת רכב אחרת ביישוב כרמי צור, צוותים נוספים מתחנת כיבוי האש הוזנקו למקום. עם ההגעה דיווחו כי ישנם שני רכבים העולים באש, האחד רכב של המחבלים שניסה לחדור ליישוב, ואילו הרכב השני של סייר היישוב שמנע את הכניסה והוא מלא בתחמושת. לוחמי האש פעלו לכיבוי שני הרכבים ולזיכוי הזירה מנפגעים.

הפיגוע הכפול בגוש עציון: תיעוד מהזירה

מתחקור של אירוע פיצוץ הרכב בתחנת הדלק עולה כי מדובר בנסיון פיגוע באמצעות מכונית תופת. בזמן שהלוחמים חיסלו את המחבל שניסה לתקוף אותם, כתוצאה מהירי לעבר המחבל, נפצע מפקד חטיבת עציון באורח קל והמשיך לפקד על חיסול המחבל, כמו כן נפצעו קצין לוחם נוסף באורח בינוני וקצין במילואים המשרת כרבש"ץ אחד היישובים הסמוכים במרחב באורח קל.

פיגוע כפול בגוש עציון, כוחות סורקים את השטח, צילום: דובר צה"ל

זמן קצר לאחר הפיצוץ בתחנת הדלק הופעלה התרעה על חשש לחדירת מחבלים בכרמי צור כאשר דווח על ניסיון דריסה ועל שמיעת קולות ירי. פיקוד העורף הנחה את התושבים להיכנס למרחב מוגן בתוך הבית ולסגור היטב את הדלת. רק בשעות הבוקר נמסר לתושבים כי הם יכולים לצאת מבתיהם ולשוב לשגרה. 

מפקד פיקוד המרכז הגיע לכרמי צור וקיים הערכת מצב ראשונית בשטח יחד עם מפקד אוגדת איו"ש, מפקד חטיבת עציון, מפקד חטיבת יהודה ומפקדים נוספים. מהצבא נמסר: "בכלל הגזרה נמצאים כוחות רבים של צה"ל, משטרה ושב"כ שהגיעו לאזור, מבצעים סריקות נרחבות וחוסמים צמתים במרחב".

תיעוד נוסף של פיצוץ הרכב בגוש עציון

סגן טפסר תמיר ארז מפקד תחנה אזורית יהודה הדגיש: "במהלך חודשי המלחמה, ואף קודם לכן טיפלנו באירועי פח"ע במרחב התחנה. אירועים כמו שחווינו אמש הם עליית מדרגה, ומחזירים אותנו לסבבי הסלמה שהיו בשנים עברו. לוחמי האש דרוכים ומוכנים לתת מענה מהיר ומציל חיים לכל אירוע שלהם ידרשו, זאת בשילוב כוחות עם צה"ל, משטרת ישראל וכלל הגופים החבירים".

הבוקר, מערכת הביטחון החליטה באופן חריג לסגור לפלשתינים את הכניסה למערת המכפלה. לאחר מספר שעות, בהתאם להערכת המצב, הוחלט על פתיחת המערה לכלל המתפללים, תחת בידוק מחמיר.

סריקות הכוחות בשטח לאחר הפיגוע הכפול בגוש עציון // דובר צה"ל

כאמור, מבחינת בכירי מערכת הביטחון, האיום הגדול ביותר כרגע הוא פיצוץ ביהודה ושומרון. יש עשרות מכתבים, מסמכים והתרעות שמזהירות מפני הסלמה באזור, שנמצא במסלול התפוצצות בשנתיים האחרונות, וביתר שאת מאז 7 באוקטובר. אך נראה שלאחרונה עברה הדינמיקה קו פרשת מים, ובעוד בישראל מחפשים סימנים לפיצוץ, הפתיל כבר בוער לנגד עינינו.

כוחות בכניסה לכרמי צור, צילום: יואב דודקביץ/TPS-IL

במשך חודשים ארוכים מאז 7 באוקטובר חסמו בצה"ל כבישים רבים שמובילים אל היישובים הפלשתיניים ומהם. דבר זה השתנה בתקופה האחרונה. יותר ויותר מחסומים נפתחים. צה"ל מעוניין לאפשר מרקם חיים תקין לאזרחים שאינם מעורבים בטרור, אך התוצאה היא פתח יציאה וכניסה למחבלים, הוכחה לזה קיבלנו גם בפיגוע המשולב אמש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר