לאחר שנפגעה מכטב"ם חיזבאללה: בצה"ל שוקלים להשבית את מערכת "טל שמיים"

במשרד הביטחון ובצבא שוקלים את ביטול הפרויקט היקר וסגירת היחידה הייעודית • הסיבות: פגיעותו, עלותו ומשך הזמן הארוך והבלתי סביר לתיקונו – כשנתיים • דובר צה"ל: "ההחלטה תתקבל בהתאם להשתנות וללמידה מלקחי המלחמה"

מערכת "טל שמיים". צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

לאחר שחיזבאללה פגע בבלון "טל שמיים" בצפון הארץ, משרד הביטחון וצה"ל שוקלים לבטל את הפרויקט, לא לתקן את המערכת ולסגור את היחידה הייעודית שהוקמה לטובת הפעלת הבלון - כך נודע ל"ישראל היום". החלטה בנושא תתקבל ככל הנראה בימים הקרובים.

מערכת "טל שמיים" תוצב בצפון לגילוי איומים אוויריים (ארכיון) // מנהלת חומה במפא״ת, משרד הביטחון

מערכת "טל שמיים" היתה מושבתת במשך חודשים ארוכים לפני המלחמה, לאחר שנפגעה כתוצאה ממזג אוויר סוער, ובמאי האחרון נפגעה שוב כתוצאה מכטב"ם ששיגר חיזבאללה לעברה.

המערכת, הכוללת את הפלטפורמה האווירית שפותחה על ידי חברת TCOM האמריקנית ואת מערכת המכ"ם המתקדמת שפותחה בחברת "אלתא" של התעשייה האווירית, היתה אמורה לספק לישראל יכולת משלימה למערך הגילוי ולמערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

"טל שמיים" פותחה בתוכנית משותפת של מינהלת "חומה" במשרד הביטחון יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA). בנובמבר 2021 הודיעו מנהלת "חומה" וחיל האוויר על התחלת הצבה של המערכת לשם גילוי והתרעה על איומים מתקדמים בצפון הארץ.

"בתום תהליך פיתוח וייצור של כמה שנים", לשון ההודעה אז, החלה הצבת הפלטפורמה האווירית שהוגדרה "מהגדולות מסוגה בעולם". על פי התכנון היא היתה צפויה לשמש "לצורכי גילוי והתרעה של איומים מתקדמים".

 

"מהגדולות מסוגה בעולם". טקס מסירת המערכת לחיל האוויר, מארס 2022, צילום: דובר צה"ל

 

שר הביטחון באותה עת, בני גנץ, התגאה: "הצלחת המערכת החדשה מבצרת את חומת ההגנה שבנתה ישראל מול האיומים האוויריים הרחוקים והקרובים שנבנים על ידי אויביה". הוא אף הדגיש כי באמצעות הבלון ומערכת ההגנה הרב־שכבתית "יישמר היתרון של ישראל באזור ויתאפשר מרחב הפעולה המבצעי הנדרש לשמירה על ביטחונה".

"עתיד הפרויקט נבחן"

במארס 2022 הודיעו צה"ל ומשרד הביטחון באופן רשמי על פתיחת יחידת "טל שמיים", מינוי מפקד והצבת אנשי קבע וחיילים ביחידה.

לפי הודעת הצבא באותה העת, הבלון "ישייט בגובה רב" ויאפשר יכולות גילוי מכ"ם וגילוי לטווחים גדולים, "מכיוונים שונים וכנגד איומים מתקדמים". אלא שבמאי 2023 נחשף כי כמה חודשים קודם לכן ניזוקה המערכת כתוצאה ממזג אוויר סוער ויצאה מכלל שימוש.

תהליך התיקון של המערכת נמשך כמעט כשנתיים, ובינואר האחרון הועלה הבלון לאוויר כדי לסייע במאמצי הגילוי, אך עדיין לא הוגדר כמבצעי.

ב־24 בפברואר השנה ביקר שר הביטחון יואב גלנט בבסיס "טל שמיים" של חיל האוויר בצפון הארץ, ונמסר כי הוא "צפה ביכולות הבקרה האווירית לגילוי האיומים השונים". אלא שכשלושה חודשים לאחר מכן, ב־16 במאי, הצליח חיזבאללה לפגוע במערכת בעת שהבלון היה על הקרקע, באמצעות כטב"ם ששיגר מלבנון.

גילוי איומים בצפון.  בלון "טל שמיים", צילום: דובר צה"ל

כעת, כאמור, מתברר כי בעקבות הפגיעה בה והעובדה שהבלון היה מושבת תקופה ארוכה בגלל נזקי מזג האוויר, במשרד הביטחון ובצה"ל נידון בימים אלה ביטול הפרויקט שעלה מיליונים רבים למערכת הביטחון, בגלל פגיעותו, עלותו ומשך הזמן הארוך והבלתי סביר לתיקונו.

דובר צה"ל ומשרד הביטחון מסרו בתגובה: "עתיד הפרויקט נבחן בימים אלה על ידי צה"ל ומשרד הביטחון, וההחלטה תתקבל בהתאם להשתנות וללמידה מלקחי המלחמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר