גורם ביטחוני: "שחרור מחבלים בשל חוסר מקום כליאה - חרפה"

"צה"ל צריך להחליט אילו מבוקשים לעצור ואילו לא" • השב"ס: "מעולם לא ביקשנו לשחרר עצורים"

הצפיפות בבתי הכלא. "אין מקומות למבוקשים" . צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

גורמים במערכת הביטחון מותחים ביקורת קשה על מצוקת הכליאה ההולכת וגוברת, וחושפים כי עקב חוסר מקום בבתי הכלא הם נאלצים לבטל מעצרים של מבוקשים ולשחרר מחבלים. "זו חרפה", אמר בזעם גורם ביטחוני.

כבר חודשים ארוכים שיש מצוקת מקום חמורה בבתי הכלא הישראליים. מסיבה זו, בין היתר, נכלאו מחבלי הנוחבה בבסיס שדה תימן. על פי צה"ל, מדובר במצב לא תקין בעליל, שכן לצבא אין הידע והיכולת לנהל בתי כלא, בניגוד לשירות בתי הסוהר.

אסירים ביטחוניים בכלא עופר (ארכיון), צילום: משה שי

מאז 7 באוקטובר אמנם נוספו מקומות כליאה, אך הם אינם מספיקים לנוכח מספר העצורים הרב בעזה וביהודה ושומרון. כתוצאה מכך, משוחררים לא מעט מבוקשים שאמורים להישאר בבתי הכלא. כך, שוחררו בשבוע שעבר חמישה בכירים בחמאס שנעצרו בתחילת המלחמה. בין המשוחררים: שרים לשעבר בממשלתו של איסמעיל הנייה, מייסדי חמאס בחברון ומחבל בכיר שגורש על ידי ממשלת רבין והוחזר לארץ.

קבלת פנים המונית

עם שחרורם זכו אותם בכירים לקבלת פנים המונית בביתם של עשרות ומאות תומכי חמאס, שהגיעו לחלוק כבוד למי שמהווים למעשה את שדרת ההנהגה של ארגון הטרור חמאס באזור.

כך, למשל, שוחרר באסם זעייר, ממייסדי חמאס בחברון וחבר פרלמנט מטעם חמאס. יחד עימו שוחרר נאיף רג'וב, נציג העיירה דורא בפרלמנט מטעם חמאס ושר בממשלת איסמעיל הנייה לשעבר, שנמנה גם הוא עם בכירי חמאס בגזרת חברון. בכיר נוסף ששוחרר בלילה שבין חמישי לשישי הוא נידאל קוואסמי, מבכירי חמאס בחברון ומוותיקי ארגון הטרור חמאס, שהיה בין המגורשים ללבנון על ידי ממשלת רבין אך הוחזר לארץ.

מחבל חמאס שהשתתף בהתקפה ב-7 באוקטובר, בבית כלא בישראל, צילום: דוברות שב"ס

שני בכירים אחרים ששוחררו הם ניזאר שחאדה, מנהל משרד החינוך בחברון לשעבר ומבכירי חמאס בעיר, שביתו נהרס בעבר על ידי צה"ל לאחר ששימש בתור מפקדת חמאס, וגם מוחמד אלטל - חבר פרלמנט מטעם חמאס לשעבר מהעיירה דאהרייה שבחברון ומוותיקי ארגון הטרור.

"בשב"ס לא מטפלים"

גורמים ביטחוניים אומרים כי הם נאלצים לקבל החלטות קשות עקב חוסר המקום בבתי הכלא. "אין מקומות לכליאת מבוקשים, ובשב"ס לא מטפלים בזה. מאז 7 באוקטובר עברו עשרה חודשים, תקימו משהו. צה"ל צריך לקבל החלטה אילו מבוקשים לעצור ואילו לא. צה"ל צריך כרגע לקבל החלטה אם לכלוא עזתי שנתפס כשהוא נמצא ביו"ש בניגוד לחוק ויכול להוות סיכון, לבין מבוקש שעלול להיות מסוכן באופן מיידי. לא ניתן להמשיך כך", אומרים הגורמים.

כדי להתמודד עם מצוקת הכליאה, הוגשה השבוע בקשה משב"ס לוועדת הכספים להוסיף 250 תקני סוהרים, אך זו נענתה בשלילה.

משב"ס נמסר: "בניגוד מוחלט לנטען, שב"ס מעולם לא ביקש מצה"ל או שב"כ לשחרר עצורים ביטחוניים מסיבות של מצוקת כליאה, אלא רק לקבל עדכון מראש על מעצרים על מנת להיערך לקליטת העצורים. כל החלטה המתקבלת על שחרור של עצורים ביטחוניים - היא על דעת הגורם המחליט לשחררם בלבד בשב"כ או בצה"ל, ויש להצר על הניסיון של גורמים עלומים להטיל דופי בשב"ס.

"כמו כן, החל מחודש אוקטובר 2023 שב"ס קלט מעל 6400 אסירים ועצורים נוספים באמצעות הצפפה ובינוי מהיר וחסר תקדים. בוצע בשב"ס פרויקט בינוי מואץ של מקומות כליאה חדשים. במסגרת זו, נוספו 2,500 מקומות כליאה בבתי הכלא הביטחוניים. מתוכם, 1,600 מקומות כליאה בבינוי ו-900 מקומות כליאה באגפי אוהלים בכלא קציעות. מחודש אפריל 2024 בהתאם לתקציב שאושר בממשלה, החל שב"ס בבניית 936 מקומות כליאה נוספים, ואלו צפויים להסתיים בחודשים הקרובים. בנוסף לבינוי החירום במלחמה, ישלים שב"ס עד לסוף שנת 2024 פרויקט בינוי של כ-1,200 מקומות כליאה חדשים בבתי הכלא ברחבי הארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר