תיעוד מטריד: מחבלים נושאים טילי כתף בסמוך לכביש 6

בסרטון נראה מפקד גדודי חללי אל־אקצא של פת"ח בטולכרם יחד עם שני פעילים נוספים • מומחים ביטחוניים: לא ברור אם זהו טיל שלם או תרמיל

תיעוד בלעדי: מחבלים נושאים טילי כתף בסמוך לכביש 6

תיעוד שהגיע לידי "ישראל היום" חושף לראשונה מחבלים במחנה הפליטים נור א־שמס, בסמוך לכביש 6, נושאים בגלוי טילי כתף. זוהי הוכחה ראשונה לניסיון ארגוני הטרור ביהודה ושומרון להשיג נשק שובר שוויון, במרחק קצר מערי המרכז.

בסרטון נראה מפקד גדודי חללי אל־אקצא של פת"ח בטולכרם, מואטסם אל־עלי, צועד לצד חבריו עם מה שנראה כטיל כתף. אל־עלי חוסל בפברואר האחרון בידי צה"ל, יחד עם שני פעילים נוספים. מומחים ביטחוניים אישרו לנו כי מדובר בחלק מטיל כתף, אך לא ברור אם זהו טיל שלם או תרמיל.

המחבל עם הטיל על הגב, צילום: רשתות ערביות

התיעוד, שמאשש בסבירות גבוהה כי למחבלים יש נשקים שכאלו. עובדה זו מטרידה עוד יותר על רקע ההתרעה הביטחונית שפורסמה בשבוע שעבר, לפיה מחבלים מאזור טול כרם מתכננים פיגוע איכות על יישוב בקו התפר.

בחודשים האחרונים התחדדה ההבנה בצה"ל כי בידי ארגוני הטרור יש טילי נ"ט מתקדמים. לפני כשבועיים אותר טיל לאו צה"לי באחת מהעיירות בסמוך לחברון, ולפני כחודש אותר טיל מטאדור.

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי: "אם מדובר בטיל שלם ואם בתרמיל, זו הוכחה לכך שהם מנסים להגיע לנשק כזה. מדובר בסיכון משמעותי. בניגוד לטנקים ולנמ"רים, אם ג'יפ קל מוגן מירי ייפגע מטיל כזה - זו תהיה קטסטרופה".

גדודי חללי אל־אקצא של פת"ח בטולכרם, צילום: .

אלישע ירד, פעיל התיישבות וחבר במטה "נלחמים על החיים" שאיתר את הסרטון, מזהיר: "לארגוני הטרור שנמצאים בערים הערביות קיים ארסנל הולך וגדל של נשק שובר שוויון, שממתין ליום פקודה. ביום שהמחבלים יחליטו לשלוף את אמצעי הלחימה הללו, כמו מטעני כלימגור וטילי נ"ט, התוצאה תהיה הרסנית והכוחות הסדירים, ובטח ההגמ"ר ביישובים, יתקשו מאוד להתמודד מולם.

"במצב הטוב, ליישובים שסמוכים לריכוזי אוכלוסייה ערבית יש כיום לא יותר משני מקלעי מאג. חובה עלינו ליישם את לקחי עזה גם ביו"ש, ולא למדוד את גדודי הטרור לפי מספר הפיגועים שמבוצעים, אלא לפי יכולותיהם שהולכות ומתעצמות".

ירד מוסיף: "כדי למנוע מבעוד מועד תרחיש אימים גם ביו"ש, אין מנוס מתמרון מלא בכפרים ובערים ביו"ש שיכלול כוחות שריון וחיפוי אווירי, בדיוק כמו בעזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר