דיווח: ישראל מכינה "תגובה מהירה" לתקיפה אפשרית של איראן; בריטניה החזירה את עובדי השגרירות שלה מביירות לממלכה

לפי הודעת דובר צה"ל בערבית, צה''ל יפעל בקרוב באזור דרום חאן יונס בעקבות שיגורים של חמאס וארגוני הטרור האחרים • נזק למפעל בקריית שמונה, ירי לשפלה • "רויטרס": החות'ים בתימן יירטו כטב"מ אמריקני מעל צפון המדינה • מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב צפוי להגיע לישראל מחר כדי לדון בתיאום עם צה"ל לקראת תקיפה איראנית אפשרית

נפילה בצפון (ארכיון). צילום: ללא

היום ה-303 למלחמה: אישה נרצחה ו-3 אנשים נוספים נפצעו בפיגוע בחולון הבוקר (ראשון). לוחם שיריון נפצע באורח קשה בדרום הרצועה. קנדה העלתה את רמת אזהרת המסע לישראל. הנשיא ביידן אמר כי אינו יודע אם איראן תיסוע מכוונתה לממש את האיומים נגד ישראל.

עדכונים שוטפים

03:58: דיווחים ערביים: צה"ל תוקף במחנה נוסריאת ובחאן יונס. 

03:45: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לנציגי מדינות ה-G7: "איראן וחיזבאללה עלולות לפתוח במתקפה נגד ישראל ב-24-48 שעות הקרובות". 

03:29: דובר צה"ל מאשר כי כתוצאה מהנפילה במרחב איילת השחר, קצין וחייל צה"ל נפצעו באורח בינוני ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחותיהם עודכנו. כוחות כיבוי פועלים לכיבוי השריפה שפרצה במרחב. 

עוד דווח כי לעבר המטרות האוויריות שחצו משטח לבנון שוגרו מספר מיירטים וזוהתה נפילה אחת באיילת השחר. ההתרעות בקריית שמונה והסביבה - זיהוי שווא. 

03:26: רשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה: ארגון הטרור לקח אחריות על הירי לעבר איילת השחר וטען כי שיגר "נחיל כטב"מים" לקיבוץ. 

03:22: המוני מתפללים פוקדים את קבר יוסף הצדיק בשכם הלילה לתפילת ליל ראש חודש אב. כוחות צה"ל פועלים בשכם ועל פי דיווחים ערביים נרשמו מספר עימותים בין הלוחמים לפלשתינים. 

02:59: פגיעה ישירה של כטב"ם במבנה סמוך לאיילת השחר. (עידן אבני)

02:57: במועצה האזורית גליל עליון מדווחים כי בדקות האחרונות נשמעו אזעות חדירת כלי טייס בקריית שמונה, כפר גלעדי, תל חי, מעיין ברוך, כפר יובל, איילת השחר, רמות נפתלי, מרכז אזורי מבואות חרמון ויראון. כמו כן נשמעו אזעקות ירי רקטות וטילים ברמות נפתלי, מרכז אזורי מבואות חרמון, מלכיה, יפתח ודישון. בוצעו מס' יירוטים וכתוצאה פרצו שריפות בשטחים פתוחים במספר מקומות בגזרה. (עידן אבני)

02:29: התרעות על ירי רקטות לעבר יראון.

02:18: התרעות על חדירת כלי טיס עוין בקריית שמונה, מעיין ברוך, כפר יובל, כפר גלעדי ותל חי.

02:10: דיווחים ראשוניים על מספר נפילות וניסיונות יירוט בצפון. 

02:00: התרעות משולבות על חדירת כלי טיס עוין וירי רקטות בדישון, יפתח, מלכיה, מרכז אזורי מבואות חרמון ורמות נפתלי.

01:23: דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים הלילה בשכם, כוחות רבים ברחבי העיר.

00:33: לאחר כארבע שעות: הסתיימו ההתייעצויות הביטחוניות אצל ראש הממשלה נתניהו.

00:19: דובר צה"ל: בהמשך להתרעה שהופעלה לפני זמן קצר במרחב שניר, מדובר בזיהוי שווא.

00:05: התרעת ירי רקטות וטילים בקיבוץ שניר שבגליל. 

22:33: דיווחים ברצועת עזה: צה''ל החל בהפגזות ארטילריה בדרום חאן יונס. (שחר קליימן)

21:55: דיווחים ברצועה: חוסל בכיר במשרד הכלכלה של חמאס בעזה, עבד אל-פתאח א-זריעי, בתקיפה בדיר אל-בלח. (שחר קליימן)

20:44: דובר צה"ל: צה״ל תקף תשתיות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון וחיסל מחבלים שזוהו במרחב. מחבל חיזבאללה נכנס למבנה בשימוש הארגון במרחב חולא וזוהה. זמן קצר לאחר מכן, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המבנה בו פעל המחבל. (עידן אבני)

תקיפת תשתיות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון וחיסל מחבלים שזוהו במרחב // דובר צה"ל

20:25: הערוץ הסעודי אל-חדת' ציטט מקורות שלפיהם ישראל מכינה "תגובה מהירה" לתקיפה אפשרית של איראן. (שחר קליימן)

20:10: דובר צה״ל: כוחות צה״ל, שב"כ ומג"ב, פעלו לפני זמן קצר בחטיבת אפרים ומיפו את ביתו של המחבל עמאר עודה, שביצע את פיגוע הדקירה בחולון הבוקר. אין נפגעים לכוחותינו". (חנן גרינווד)

כוחות צה"ל מיפו את בית המחבל עמאר עודה שביצע את פיגוע הדקירה הבוקר בחולון // דובר צה"ל

19:54: בריטניה החזירה את עובדי השגרירות שלה מביירות עקב המצב הביטחוני הרגיש בלבנון.

19:25: ראש הממשלה בנימין נתניהו באזכרה הממלכתית לזאב ז'בוטינסקי: ״רק הגברת הלחץ הצבאי על אויבינו תקדם את מטרות המלחמה. נמשיך ללחוץ על הדוושה. ננקוט יוזמה עיקשת עד בוא הניצחון. איראן ועושי דברה מבקשים להקיף אותנו בטבעת חנק של טרור. אנו נחושים לעמוד מולם בכל חזית ובכל זירה - רחוקה כקרובה. כל מי שיפגע בנו, ישלם מחיר כבד מאוד". (יורי ילון)

19:19: בהודעה משותפת לדובר צה"ל ודוברות שב"כ, נמסר כי "אתמול חוסלו תשעה מחבלים בטול-כרם שבמנשה, בהם מחבל שלקח חלק בהריגתם של רס"ל במיל' אלחנן אריאל קליין ז״ל, שנהרג בפיגוע ירי סמוך ליישוב עינב במרחב חטיבת מנשה, רב-פקד ייטב לב הלוי ז״ל, שנהרג בפעילות בטולכרם, ואמנון מוכתר ז"ל, שנרצח בקלקיליה. בסיום החיסול הממוקד מהאוויר של חוליית המחבלים שהייתה בדרכה לבצע פיגוע טרור, כוחות הביטחון החלו במבצע התקפי לסיכול טרור בטול-כרם שבמנשה". (לילך שובל)

פקד ייטב לב הלוי ז"ל, צילום: מתוך פייסבוק

18:50: שר הביטחון יואב גלנט מקיים כעת דיון חשיבה באשר להתפתחויות הביטחוניות, ואפשרויות הפעולה השונות לגביית מחיר על ניסיונות פגיעה מאיראן ושלוחיה. (לילך שובל)

שר הביטחון יואב גלנט בדיון חשיבה באשר להתפתחויות הביטחוניות, צילום: אריאל חרמוני, תקשורת שר הביטחון

18:48: הערוץ אל-חדת' מדווח על שני מחבלי חיזבאללה שנפגעו בתקיפת אופנוע בבית ליף בדרום לבנון, אחד מהם במצב קשה. (שחר קליימן)

18:30: דובר צה"ל דניאל הגרי: "אין שינוי במדיניות פיקוד העורף. גם היום כוחות צה"ל פועלים בעזה, בלבנון, ביהודה ושומרון, ובזירות נוספות לסיקול האיומים. אני רוצה להתייחס לדיווחים השונים והשמועות על כוננות. נכון לעכשיו, אין שינוי במדיניות ההתגוננות. אנחנו פועלים לתת לכם את ההתרעה הנדרשת לכל איום, ועד שלא נאמר אחרת אין שינוי במדיניות של פיקוד העורף".

עוד הוסיף הגרי: "אנחנו במוכנות חזקה מאוד באוויר בים וביבשה, אנחנו נערכים לאיום מתפרץ. נעדכן בכל שינוי בפלטפורמות של פיקוד העורף. ההגנה לא הרמטית ולכן כל אזרח נדרש לדעת מה ההנחיות במקום שהוא נמצא ולגלות ערנות. כלל התשובות נמצאות באתר של פיקוד העורך ואנחנו מעדכנים אותו כל הזמן". 

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

18:13: נתניהו מכנס הערב בקריה דיון הערכת מצב עם צמרת מערכת הביטחון על כל הזירות מולן ישראל מתמודדת כעת, בדגש על הזירה הצפונית ואיראן. (שירית אביטן כהן)

17:18: דובר ההגנה האזרחית של חמאס טוען בפני התקשורת בעזה כי המערך שלו רעוע ופועל במינימום אמצעים. (שחר קליימן)

16:45: דובר צה''ל בערבית אביחי אדרעי קרא אחר הצהריים לפלשתינים מדרום חאן יונס להתפנות מערבה לאזור המואסי. לפי ההודעה, צה''ל יפעל בקרוב באזור בעקבות שיגורים של חמאס וארגוני הטרור האחרים. (שחר קליימן)

16:24: שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר ביחידה הטכנולוגית ליבשה (חט״ל) האחראית על המענה המבצעי טכנולוגי לכוחות בשטח. הוא הדגיש את חשיבות גיבוש ומתן המענה המבצעי לכוחות בשטח כמאמץ מאפשר להמשך הלחימה ועמד על חשיבות המוכנות למעבר מהיר מהגנה להתקפה: "בחנתי היום את היערכות הכוחות של צה"ל גם בהגנה, גם בהתקפה. אנחנו ערוכים חזק מאוד בהגנה - ביבשה ובאוויר ואנחנו מוכנים לעבור במהירות להתקפה או לתגובה. אנחנו נגבה מחיר, כפי שאנחנו עושים בימים האחרונים מהאויב. אם הוא יעז לתקוף אותנו הוא ישלם מחיר כבד". (לילך שובל)

שר הביטחון גלנט: "מוכנים לעבור במהירות להתקפה או לתגובה" // אלעד מלכה

16:20: דיווח: מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב (CENTCOM) צפוי להגיע לישראל מחר כדי לדון בתיאום עם צה"ל לקראת תקיפה איראנית אפשרית.

16:01: דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס": החות'ים בתימן יירטו כטב"מ אמריקני מעל צפון המדינה. (שחר קליימן)

15:52: צה״ל ושב״כ תקפו מחבלים שפעלו במתחמי פיקוד ושליטה של חמאס, שהוסוו במרחבי בתי הספר ״חסן סלאמה״ ו-״נצר״ בעיר עזה. בתי הספר שימשו כמקום מסתור ומפקדות טרור של גדוד אלפרקאן בחמאס, מהם קודמו והוצאו לפעול מתווי טרור שונים נגד כוחות צה״ל ומדינת ישראל. טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש וחוזי מדויק ומידע מודיעיני. (לילך שובל)

15:37: שגרירות סעודיה קוראת שוב לאזרחיה לעזוב מיד את לבנון (שחר קליימן)

14:27: מקורות פלשתיניים מדווחים שבימים האחרונים חוסל איסמאעיל נופל, בנו של איימן נופל, מפקד מחנות המרכז בחמאס שנהרג בתקיפה בתחילת המלחמה (שחר קליימן)

איסמאעיל נופל, חוסל, צילום: רשתות ערביות

14:13: פגיעה ללא אזעקה: מפעל רמים בקריית שמונה נפגע באופן ישיר מרקטה. בשלב זה לא התקבל דיווח על נפגעים, נזק נגרם לרכוש. (עידן אבני)

נפילה ישירה במפעל רמים בקריית שמונה, צילום: ללא קרדיט

14:06: בתחילת השבוע שעבר, באחד המבצעים לאיתור תת-קרקע במרחב פילדלפי אותרה מנהרה על ציר פילדלפי בגובה שלושה מטרים.
בשלב זה הכוחות ממשיכים בחקר ונטרול של התוואי התת-קרקע שאותר וכן על תוואים נוספים רחבי היקף שנמצאו. המנהרה מאפשרת מעבר של רכבים (לילך שובל)

., צילום: דובר צה"ל

13:44: מקור איראני אומר לרשת אל-ג'זירה כי "טהרן לא תסתפק באי תגובה או בתגובה סמלית - וכל תגובה תהיה קשה וכואבת" (שחר קליימן)

13:36: משרד הבריאות בעזה שבשליטת חמאס מעדכן כי לפחות 39,583 פלשתינים נהרגו ו-91,398 נפצעו מתחילת המלחמה.

הרס בעזה (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

13:15: סוכנות הידיעות הצרפתית AFP הודיעה כי ממשלת צרפת קראה לאזרחיה באיראן לעזוב את המדינה (נטע בר)

13:13: פלשתינים שמזוהים עם חמאס דיווחו כי המחבל מהפיגוע בחולון היה עצור על ידי הרשות הפלשתינית מכיוון שביקר את אבו מאזן ושוחרר ביום שלישי שעבר.

13:12: נתניהו צפוי לכנס הערב הערכת מצב ביטחונית לגבי התגובות הצפויות מאיראן וחיזבאללה (שירית אביטן כהן)

נתניהו יכנס הערכה ביטחונית, צילום: לשכת ראש הממשלה

13:09: אזעקות על ירי טילים בשניר.

13:04: לפי העיתון "אל-אחבאר" שריפה פרצה בתחנת חשמל בפרויקט המים של הכפר טיבה, זאת במהלך תקיפתה ע"י כטב"ם, ובעקבות כך נותק זרם המים לעשרות כפרים (שחר קליימן)

12:53: נתניהו: "הנחיתי את המשלחת לצאת אתמול לקהיר כדי להמשיך במשא ומתן. ולכן אני עומד על מיקסום מספר החטופים החיים שישוחררו כבר בשלב הראשון של העסקה, ועל שמירת מנופי לחץ לטובת שחרור כל חטופינו בהמשך".

12:45: דיווחים בלבנון: צה"ל תקף את תחנת החשמל בכפר טיבה בדרום לבנון. 

דיווח בלבנון: צה"ל תקף את תחנת החשמל בכפר טיבה בדרום המדינה, צילום: רשתות ערביות

12:43: דובר צה"ל: בהמשך להתרעות שהופעלו באזור השפלה לפני זמן קצר, זוהו כחמישה שיגורים שחצו מדרום רצועת עזה, זוהתה נפילה במרחב מועצה אזורית חוף אשקלון, אין נפגעים.

12:29: נתניהו על הפיגוע בחולון: "הבוקר התבצע פיגוע טרור רצחני בחולון. אני שולח תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים. אני משבח את השוטרים שחתרו למגע וחיסלו את המחבל; אנחנו נבוא חשבון עם כל מי ששיתף איתו פעולה" (שירית אביטן כהן)

12:28: האזעקות בשפלה: לפחות חמישה שיגורים זוהו - ככל הנראה מאזור חאן יונס. דיווחים על נפילה במרחב.

12:10: אזעקות בשפלה.

יירוטים בשפלה, צילום: ללא

12:04: מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא: ״אנחנו נחושים להמשיך ולהילחם עד שנשנה בצורה מהותית את המצב הבטחוני בצפון ונוכל להחזיר את תושבי הצפון הביתה. אנחנו מתכוננים וערוכים לכל תרחיש ולכל תגובה" (לילך שובל)

11:51: צה"ל חיסל במרחב נוסיראת, את המחבל איסמעיל נופל שעסק בשיגורי רקטות לשטח הארץ ולקח חלק בטבח 7 באוקטובר.

תקיפות צה"ל בנוסיראת (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

10:44: על רקע ההכנות האיראניות לנקמה בישראל על חיסולו של הניה, הגיע שר החוץ הירדני לפני זמן קצר לטהרן כדי להפגש פנים אל פנים עם מקבילו האיראני.

10:07: דיווחים ערביים: פלשתינים ביצעו ירי לכיוון מחסום סאלם ומחסום דותן (חנן גרינווד)

09:58: הפיגוע בחולון: המחבל המנוטרל מת בבית החולים.

09:35: הפיגוע בחולון: נקבע מותו של פצוע נוסף.

09:08: נפילה זוהתה בשטחים חקלאיים בין מנרה ליפתח (עידן אבני)

08:41: הפיגוע בחולון ב-3 זירות: בן 26 נדקר בכניסה לחניון, אישה כבת 70 נרצחה בפארק, בעלה נפצע וגבר נוסף נדקר ברחוב משה דיין. 

זירת הפיגוע בחולון, צילום: אבי כהן

08:29: הפיגוע בחולון: המחבל - עמר רזק כאמל עודה - פלשתיני ללא היתרים.

08:18: נקבע מותה של אישה כבת 70 בזירת הפיגוע בחולון.

08:02: פיגוע בחולון: גבר ואישה נפצעו במצב אנוש. שני פצועים נוספים במצב קשה.

זירת הפיגוע בחולון, הבוקר, צילום: צילום מבצעי מד"א

07:37: דיווח ראשוני: חשד לפיגוע בחולון. מד"א מדווחים על גבר כבן 80 פצוע באורח קשה. החשוד נוטרל.

07:12: דיווחים פלשתיניים: שריפה פרצה כתוצאה מתקיפת חיל האוויר בסמוך לאוהלי עקורים בדיר-אל-בלח במהלך הלילה.

שריפה פרצה כתוצאה מתקיפת חיה"א בסמוך לאוהלי עקורים בדיר אל בלח

07:10: דיווח ברויטרס: קנדה העלתה את רמת אזהרת המסע לישראל וקראה לאזרחיה להימנע מכל נסיעה אליה. בהודעה מטעם הממשלה נכתב כי "המצב הביטחוני עלול להתדרדר עוד יותר ללא אזהרה". ועוד נכתב בהודעה כי המרחב האווירי בישראל עשוי להיסגר.

07:07: במהלך הלילה, חיזבאללה לקח אחריות על הירי לגליל העליון, וטען כי שיגר "עשרות קטיושות לבית הלל", כתגובה על תקיפות צה"ל בדרום לבנון, שבהן לטענת ארגון הטרור נפגעו אזרחים.

07:04: דיווחים זרים: מטוס איליושין רוסי הנושא ציוד צבאי נחת בטהרן. בתוך כך, מדווחים כי המפציץ הגרעיני B-2 האמריקני נמצא כרגע במזרח התיכון.

07:01: דיווח ברויטרס: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי אינו יודע אם איראן תיסוג מכוונתה לממש את האיומים במתקפת תגובה נגד ישראל בעקבות החיסול של איסמעיל הנייה שמיוחס לה. הנשיא האמריקני השיב לשאלת כתבים בנושא, ואמר: "אני מקווה שכן. אני לא יודע".

06:50: בהמשך להתרעות שהופעלו במרחב הגליל העליון במהלך הלילה, זוהו כ-30 שיגורים שחצו מלבנון. חיל האוויר תקף את המשגר ממנו זוהו השיגורים ממרחב מרג'עיון שבדרום לבנון, ותשתית טרור נוספת במרחב. בנוסף, צה"ל תקף באמצעות ארטילריה להסרת איום במרחב אל עדייסא. (לילך שובל)

צה"ל: הותקף המשגר שממנו בוצע הירי בלילה לגליל העליון // דובר צה"ל

6:00: לוחם שיריון מגדוד 9, עוצבת 'עקבות הברזל' (401), נפצע באורח קשה אתמול (ש׳), בקרב בדרום רצועת עזה. הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי ומשפחתו עודכנה. (לילך שובל)

1:25: דיווחים פלשתינים: תקיפה בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - יש הרוגים ופצועים במקום.

1:05: מטח רקטות מלבנון לעבר הגליל.שלוש נפילות בשטח מושב בית הלל עם נזק לבית, לרפת ולתשתיות.

00:45: אזעקות הופעלו בגקררית שמונה והסביבה.

23:24: מקורות לתקשורת הסעודית: סינוואר מעדיף שסגנו ח'ליל אל-חיה יהיה המחליף של איסמעיל הנייה כראש הלשכה המדינית בחו"ל. (שחר קליימן)

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר