החזקת צירי נצרים ופילדלפי, סיכולים ממוקדים ופשיטות נקודתיות: כך ייראה שלב ג' בלחימה

בצה"ל נערכים להשלמת הפעולה העצימה והמעבר לשלב ג' ומבהירים: "זה לא סיום המלחמה" • כוחות שיחזיקו בצירים פילדלפי ונצרים ייצאו למתקפות יזומות כדי למנוע פעולות גרילה משארית חמאס • האתגר: הגנה על הלוחמים במצב סטטי

לוחמי צה"ל בדרום רצועת עזה. . צילום: דובר צה"ל

עם השלמת הפעולה העצימה של צה"ל ברפיח בשבועות הקרובים ייצאו הכוחות מהשטח, והצבא יכריז על מעבר לשלב ג' של הלחימה.

בימים אלה מקיימים בפיקוד דרום דיונים לגיבוש תוכניות הפעולה המפורטות לשלב הבא של הלחימה, ואלו תוצגנה בקרוב לדרג המדיני. בין היתר, מתכננים בצה"ל כיצד להחזיק את ציר נצרים וציר פילדלפי, כמו גם את אופן הפעלת הכוחות ברחבי הרצועה באמצעות פשיטות נקודתיות על בסיס מודיעין עדכני וצורך מבצעי.

הרמטכ״ל בשטחי רענון במרחב כרם שלום, צילום: דובר צה"ל
לוחמי צה"ל פועלים במרכז הרצועה, צילום: דובר צה"ל

לפי גורמים המעורים בפרטים, במהלך שלב ג' צפוי צה"ל גם להגביר את הסיכולים הממוקדים והתקיפות מהאוויר ברצועת עזה, ולייצב את הפרימטר לאורך גבול ישראל והרצועה. 

למנוע מחמאס להשתקם

בניגוד למה שמצטייר בתקשורת, בצה"ל מבהירים כי המעבר לשלב ג' ממש לא מסמן את סיום המלחמה, אלא מעבר לשיטת לחימה חדשה - לאחר פירוק הזרוע הצבאית של חמאס במתכונתה הקודמת, עם הוצאת (כמעט), כל הגדודים של חמאס מכלל פעולה במסגרת גדודית.

בצה"ל אמנם מודים כי גם כיום הזרוע הצבאית של חמאס נותרה פעילה, אך היא פועלת במתכונת של לחימת גרילה וחוליות טרור קטנות, שהנזק שהן יכולות לגרום אינו גבוה.

האתגר: פילדלפי ונצרים

בצה"ל נערכים למעבר לשלב ג' כבר בזמן הקרוב. אחד האתגרים שיעמדו בפני הצבא הוא המשך החזקת ציר פילדלפי במטרה למנוע התחמשות מחודשת של חמאס ושל ארגוני הטרור ברצועה, כמו גם החזקת ציר נצרים לכל אורכו, בין קיבוץ בארי לבין הים התיכון, כדי להמשיך בביתור הרצועה ומניעת חזרת הפלשתינים העקורים לבתיהם בצפון הרצועה כמנוף לחץ על חמאס.

השמדת מנהרת ענק ברצועת עזה, שמגיעה עד ציר פילדלפי, צילום: דובר צה"ל
ציר פילדלפי., צילום: אי.פי

אלא שניסיון העבר בהחזקת רצועות ביטחון - בלבנון ובעזה, ואפילו בציר פילדלפי ספציפית - מלמד כי שהייה סטטית של כוחות במקום קבוע היא פתח לתקלות מבצעיות ולניסיונות של האויב להפתיע את החיילים ולגבות מהם קורבנות.

הבעיה המורכבת יותר תהיה בציר נצרים, שכן הוא למעשה חשוף להתקפות מחבלים משני הכיוונים, מצפון ומדרום. זו הסיבה שגם בימים אלה, כשאוגדה 99 תופסת את הציר, היא ממשיכה להרחיב אותו ולצאת למתקפות יזומות כדי לצמצם את ניסיונות הפגיעה בחיילים. כך למרבה הצער, למרות הפעילות היזומה, שלשום נהרגו שני חיילי צה"ל.

סנסורים תת-קרקעיים

גם השהייה בציר פילדלפי תהיה מורכבת, אם כי האיום בציר הוא מכיוון אחד - הרצועה, שכן בצידו השני של הציר נמצאת מצרים, משם האיום נמוך מאוד.

פיר המנהרה שאותר במרחב תל-סולטאן ברפיח

כוחות צה"ל ברצועת עזה

במערכת הביטחון דנו בשבועות האחרונים בשאלה כיצד להמשיך ולהחזיק בציר, כאשר היה מי שטען כי יש להמשיך להחזיק כוחות פיזית, ולשם כך נבנית תוכנית שבמסגרתה הכוחות ייצאו כל הזמן למתקפות יזומות מתוך הציר כדי להפחית את האיום. במקביל מנסים בישראל לקדם את מהלך הצבת הסנסורים התת-קרקעיים בגבול מצרים כדי לאתר בעתיד ניסיונות חפירה מחודשת של מנהרות בין רפיח המצרית לרפיח העזתית, ומתכננים לבצע עבודות שדרוג נרחבות למעבר רפיח, שדרכו התבצעה עיקר ההתעצמות של חמאס בשנים האחרונות.

סביר להניח שכדי להוכיח כי למרות המעבר משלב ב' העצים לשלב ג' הלחימה ממש לא הסתיימה, ולפחות בתקופה הקרובה צה"ל לא ירדד כוחות באופן משמעותי בגזרת עזה, אלא להפך - יפעל במקביל בכמה מוקדים ברצועה כדי למנוע מחמאס לבנות את כוחו מחדש. בימים אלה ממש מתבצעת פעולה מסוג זה בקן הצרעות של שכונת שג'עייה, ובחודשים האחרונים ראינו פשיטות נקודתיות דומות במקומות נוספים ברצועה, לרבות פשיטה מחודשת על בית החולים שיפא ועל שכונת זיתון.

סיכוי לעסקה

בישראל לא אופטימיים במיוחד, אבל גורמים המעורים בפרטים מציינים כי עם השלמת הפעולה ברפיח ייתכן שיגבר הסיכוי להגיע לעסקת חטופים עם חמאס, שכן סינוואר דורש את הפסקת המלחמה במסגרת ההסכם, ובפועל ישראל גם כך כפסע מהשלמת הלחימה העצימה ברצועה.

התקווה הישראלית היא שעסקת חטופים בעזה, אם תצא לפועל, תוביל גם לאפשרות של הסכם עם חיזבאללה, באופן שיאפשר הימנעות ממלחמה בצפון ואולי גם בזירות נוספות, והשבת תושבי הצפון לבתיהם.

כוחות מילואים בצפון הארץ, צילום: דובר צה"ל
נתניהו ואלוף פיקוד צפון אורי גורדין. עסקה היא כרגע בגדר תקוות בלבד, צילום: קובי גדעון/לע"מ

כרגע, כאמור, מדובר בתקוות בלבד, וחרף ההבנה בישראל שמלחמה בצפון צריכה להיות המוצא האחרון נוכח המחירים הכבדים שתגבה, בצה"ל ובמערכת הביטחון נערכים לאפשרות שלא תהיה ברירה אלא להשיב את תושבי הצפון לבתיהם במלחמה, שיכולה להתחיל כמהלך צבאי מוגבל, אך עשויה להסתיים במלחמה נרחבת, ואפילו במלחמה אזורית או יותר מכך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר