סקר שערכה המדינה: 2 מכל 3 בני נוער בישראל נחשפו לתכנים קשים מהמלחמה

המלחמה פוגעת בילדינו גם דרך הרשתות החברתיות ומשחקי הווידאו • מרביתם נחשפים לזוועות המלחמה ולמתקפות האנטי-ישראליות • 57% נחשפו לשיח לאומני או אנטישמי • 15% מבני הנוער בגילאי 14-12 שיתפו בעצמם תכנים קשים ופוגעניים

מלחמת חרבות ברזל גלשה גם למרחב המקוון (אילוסטרציה). צילום: גדעון מרקוביץ

63% מבני הנוער בארץ נחשפו באינטרנט לתכנים קשים הקשורים למלחמת חרבות ברזל. יותר ממחציתם (57%), סיפרו כי נחשפו לשיח לאומני או אנטישמי ברשתות החברתיות ובמשחקי רשת. 17% מבני הנוער העידו כי נחשפו לתכנים קשים ופוגעניים בזמן שיעורים מקוונים.

המשרד לביטחון לאומי, באמצעות המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (מוקד 105) ולשכת המדען הראשי ערכו סקר שממצאיו נחשפים כאן לראשונה. הסקר בדק את השפעות המלחמה, כפי שהיא משתקפת ברשתות החברתיות, על בני הנוער בישראל, בנושא חשיפה לתכנים קשים ובפגיעה בקטינים.

המרחב המקוון שואב את בני הנוער לתוך זוועות המלחמה, צילום: גטי אימג'ס

נתוני הסקר מעלים כי כשני שלישים מבני הנוער (63%), דיווחו שנחשפו לתכנים קשים ופוגעניים כמו תמונות, סרטונים, שיחות, התכתבויות ופוסטים הקשורים למלחמה. 61% דיווחו כי היו להם חששות או תחושות קשות בגלל החשיפה לתכנים פוגעניים ברשת הקשורים למלחמה. 61% מבני הנוער דיווחו כי נחשפו לחדשות כזב (פייק ניוז), 57% דיווחו כי נחשפו לשיח לאומני או אנטישמי הקשור למלחמה ברשתות החברתיות או במשחקי רשת שבהם הופיעו דמויות בתוך המשחק עם רובים, דגלי פלשתין ופגיעות על רקע לאומני.

הסקר בוצע ברבעון הראשון של 2024 ונערך ברובו באמצעות תשאול טלפוני ובחלקו באמצעות פאנל אינטרנטי. בסך הכל השיבו לסקר 1,155 בני נוער המייצגים את כלל בני הנוער בגילי 17-12 בישראל, ובהתייחס למשתנים דמוגרפיים כגון מגדר, גיל, מגזר ורמת דתיות. איסוף הנתונים נערך על ידי חברת "מאגר מוחות" ובניהול מחקרי של לשכת המדען הראשי והמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת.

15% מבני הנוער שיתפו תכנים קשים

עוד עולה מהסקר כי 71% מבני הנוער בגילי 17-15 נחשפו ברשתות חברתיות או במשחקי רשת לתכנים קשים ופוגעניים הקשורים למלחמה. מתוך בני הנוער שהגדירו את עצמם חילונים ו/או מסורתיים 69% נחשפו לתכנים קשים או פוגעניים, ומתוך בני הנוער בחברה הערבית 65% נחשפו לתכנים קשים או פוגעניים. 13% מבני הנוער שהשתתפו בסקר דיווחו כי העבירו למשתמשים אחרים תכנים קשים ופוגעניים, ו-15% מבני הנוער בגילי 14-12 העידו כי שיתפו תכנים קשים ופוגעניים.

נוער קיבוץ ניר עוז בטיילת אילת עם שלטים ושמות חבריהם שנחטפו, צילום: ללא קרדיט

מחצית מבני הנוער (57%) סיפרו כי נחשפו לשיח לאומני או אנטישמי ברשתות החברתיות ובמשחקי רשת, כשני שלישים מבני הנוער (64%) בגילי 17-15 נחשפו לשיח לאומני או אנטישמי ברשתות החברתיות ובמשחקי רשת, לעומת 50% בגילי 14-12.

ממצאי הסקר מעלים עוד כי 17% מבני הנוער העידו שנחשפו לתכנים קשים ופוגעניים בזמן שיעורים מקוונים, בקרב גילי 17-15 נחשפו 20% ובקרב גילי 14-12 נחשפו 14%. כרבע מבני הנוער נפלו קורבן לאלימות מילולית (23%) והעידו כי נפגעו ברשתות החברתיות, בין אם באיום או באלימות מילולית (13%). 44% מבני הנוער דיווחו כי נחשפו לפגיעה של אדם אחר ברשת, 34% מהפגיעות היו אלימות מילולית, 16% היו אירועי ביוש (שיימינג), השפלה או חרם.

61% מבני הנוער העידו כי הם גולשים ברשת יותר מ-4 שעות ביום, 4% מתוכם העידו כי הם גולשים ברשת יותר מ־9 שעות ביום. 37% מבני הנוער העידו כי הם גולשים באפליקציות/פורומים/רשתות חברתיות שבהם הגלישה היא אנונימית והגולשים אינם מזוהים.

בן גביר: "אנחנו עדים לפגיעות בילדים ברשת"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן־גביר: "מלחמת חרבות ברזל גלשה גם למרחב המקוון, ואנו עדים לפגיעות רבות בילדים ובבני נוער ברשת, כפי שעולה מהנתונים הקשים שמציף הסקר. חשוב שההורים יגלו מעורבות ואחריות, וינחו את ילדיהם כיצד להימנע מפגיעה ומחשיפה לתכנים קשים, ובמיוחד לדווח למוקד 105 כאשר הם נחשפים לפגיעה".

ד"ר נאוה כהן־אביגדור. כלים להורים וילדים., צילום: לע"מ

ראש האגף האזרחי במטה הלאומי, ד"ר נאוה כהן-אביגדור: "אנו מנגישים להורים ולילדים כלים למניעה ומפנים את הציבור למדריך לדיווח ולהסרת תכנים ברשתות החברתיות. העלייה בהיכרות הציבור עם המטה הלאומי ומוקד 105 משמחת מאוד והיא תוצאה של עבודה ממושכת בקרב קהלי יעד מגוונים - ילדים, בני נוער, הורים, אנשי מקצוע, ועוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר