"סכנה ביטחונית ממדרגה ראשונה" - כך מכנים גורמים בממשלה וביו"ש את מה שמתרחש בשבועות האחרונים במעברים בקו הירוק. מדי יום עומדים הנהגים במעברים וממתינים לבידוק ביטחוני, מכיוון שרוב המסלולים סגורים בשל מחסור במאבטחים.
ישנם לא מעט מחסומים ביהודה ושומרון שנועדו לבידוק ביטחוני של הנכנסים לערי ישראל. רובם המוחלט, למעט כמה מעברים קטנים, נמצאים באחריות מג"ב ומשרד הביטחון. אלא שמאז תחילת המלחמה חלה ירידה חדה במספר המסלולים שפתוחים לנהגים, שמראש היו מעטים מדי, והתוצאה - פקקים שמתארכים למרחק רב.
ל"ישראל היום" נודע כי הסיבה לכך היא מחסור חריף במאבטחים אזרחיים במעברים, שניצבים לצד לוחמי צה"ל ומבצעים בידוק. המחסור נובע משני סיבות: גם ממחסור בתקנים בשגרה, ובעיקר בימי המלחמה בשל היעדרותם של המאבטחים שיצאו למילואים.
צמצום לנתיב אחד
עד המלחמה היו במג"ב מתגברים את המחסומים בשעות העומס על מנת לאפשר את הבידוק והמעבר של הרכבים, אך דבר זה נפסק לחלוטין, דבר שהופך את המצוקה של התושבים לבלתי נסבלת. הדבר הגיע לשיא בשבוע שעבר, אז ניתנה הוראה לצמצם את נתיבי הכניסה לתחומי ירושלים לנתיב אחד פתוח בלבד. "בהמשך לפערי אבטחה במעברי עוטף י-ם, החל מהיום יצומצמו נתיבי הכניסה לתחומי י-ם. משמעות הדבר פתיחת 20% מהנתיבים, נתיב אחד ממוצע במעברים", עודכנו הלוחמים.
במסגרת הדיונים על התקציב מבקשים בממשלה לתקצב עוד 100 מאבטחים בסכום של 49 מיליון שקלים, במטרה הן לפתוח יותר נתיבים והן ליצור נתיבי בידוק נפרדים לרכבים חשודים. אלא שבמשרד האוצר הערימו קשיים על כך, לטענתם מכיוון שלא מדובר בבעיה ביטחונית אלא בבעיה תעבורתית בלבד, ואין סיבה לתקצב זאת באופן דחוף.
מחסום קורא לפיגוע
גורמים בממשלה זעמו על אמירה זו, ואמרו ל"ישראל היום": "המחבלים במחסום המנהרות עמדו בפקק חמש דקות באדיבותם ומטוב ליבם. הם יכלו לרסס את כל מי שעמד בפקק בירי. מדובר בסכנה ביטחונית מהמדרגה הראשונה".
ואכן, מדובר בסכנה ביטחונית לא פחות מאשר בבעיה תעבורתית. בשבועות האחרונים התרחשו שלושה פיגועים במעברים ביטחוניים ונראה שהם הפכו ליעד למחבלים. המקרה הבולט ביותר היה בפיגוע במחסום המנהרות, שבו עצרו הלוחמים לבידוק את חברי החוליה שביקשה לבצע טבח בירושלים, ובין הצדדים החל קרב יריות. תרחיש שבו מחבלים מנצלים פקק תנועה על מנת לבצע טבח קרה לפני כמה שנים בגוש עציון, ועלול לקרות שנית.
ראשי הרשויות ביו"ש זועמים על מה שמתרחש במעברים. "הפקקים במעברים הם הרבה יותר ממצוקה אנושית לא מוצדקת, הם סכנה ביטחונית. צריך להתייחס לזה כך ולעשות את הנדרש כדי להסדיר את הנושא בהקדם", אומר ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית בנימין. "לא יתכן שתושבי יו"ש יהיו חשופים לסכנה כזו באופן תמידי רק בגלל עניינים של תקנים וקידום תקציבים".
אתמול כתב לתושביו ראש מועצת גוש עציון ומועצת יש"ע, שלמה נאמן, בעניין העומסים במחסומים סביב ירושלים. "כפי שאתם יודעים, בתקופה האחרונה אנו עדים לקריסה מוחלטת של תפקוד מחסום המנהרות, שמצטרפת לכשל דומה שאנו חווים במחסום מזמוריה. הדבר משבש את חופש התנועה של תושבי הגוש והמועצות השכנות.
"ההסבר שניתן לי על ידי מפקדי המשטרה ומג"ב - האחראים הישירים להפעלת המחסום - הוא שאין באפשרותם להפעיל עמדות בידוק נוספות בעקבות מחסור בכוח אדם, עקב גיוסם למילואים של המאבטחים האזרחיים. הסברים אלה לא מקובלים עלי, ואני מצפה מהמפקדים לפעול ביצירתיות במטרה להקל ככל הניתן על התושבים. אני פועל בכל האמצעים האפשריים, כולל פנייה ושיח ישיר עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ואנשי משרדו. בין השאר הצעתי שמועצת גוש עציון תממן על חשבונה מאבטחים אזרחיים, והכל כדי להקל את סבל התושבים, אך לצערי ההצעה נפסלה על ידי יועמ"ש המשרד", חשף נאמן.
ממשטרת ישראל נמסר:המעברים הינם באחריות צה״ל למעט מעברי עוטף ירושלים. כוחות הביטחון עורכים בידוק קפדני במעברים על מנת למנוע חדירת טרור מיהודה ושומרון לירושלים. הלוחמים מבצעים משימתם בהתאם לצרכים המבצעיים המשתנים בזמן ובמקום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו