דו"ח: הפרקליטות הצבאית הגישה 18 תיקים בלבד בגין הסתה בשנת 2022

על פי מכון המחקר של הכנסת - חלה בשנים האחרונות ירידה דרמטית במספר התיקים בגין הסתה שנפתחו בצה"ל • צה"ל טוען מנגד: "הסיווג של כתבי האישום נעשה לפי העבירה החמורה ביותר"

התפרעויות בחווארה. צילום: רשתות ערביות

האם צה"ל ושאר כוחות הביטחון מתייחסים לעבירות הסתה ברצינות הראויה? מתוך דוח של מכון המחקר של הכנסת, שיצא לבקשתו של ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית), עולה כי בשנים האחרונות חלה צניחה משמעותית במספר התיקים שהתביעה הצבאית פתחה, שהאישום המרכזי בהם הוא הסתה.

על פי הדוח, בעוד בשנת 2018 נפתחו 104 תיקי הסתה ביו"ש, ב־2022 מספר התיקים עמד על 18 בלבד. הצניחה המשמעותית ביותר התרחשה ב־2020, אז נפתחו 24 תיקים, לעומת 92 בשנה קודם לכן. בשנים מסוימות רוב התיקים הללו נסגרו לאחר שהושגו בהן עסקאות טיעון - ובחלק מהשנים מדובר בכל תיקי ההסתה.

בצה"ל ובמשרד הביטחון טוענים מנגד: "מספר התיקים שבהם יוחסה עבירה של הסתה גבוה יותר מהנתונים שהוצגו, לאור כך שסיווג כתבי האישום נעשה לפי העבירה החמורה ביותר בכתב האישום. בכתבי אישום רבים עבירות ההסתה מוגשות לצד עבירות נוספות, חמורות יותר, ועל כן לא מסווגים כתיקי הסתה".

ח"כ צבי סוכות, צילום: אורן בן חקון

נזכיר כי בשבועות האחרונים נשמעו במסגדים ברחבי יהודה ושומרון כריזות וקריאות הסתה בוטות.

בדוח יש גם נתונים חלקיים של שב"כ באשר לאישומי הסתה, שמהם עולה כי בין השנים 2018 ל־2022 הועברו בקשות לפתיחת חקירה בכ־40 תיקים. מתוכם התקבל אישור על ידי המשנה לפרקליטת המדינה ב־30 תיקים, ומהם הוגשו 20 כתבי אישום. במשטרה, לעומת זאת, נפתחו 283 תיקים בין השנים 2022-2018 - מתוכם הוגשו 88 כתבי אישום. בכל פסקי הדין בגין העבירות הנידונות נקבעה הרשעה.

לע"מ

"שורש הטרור הוא ההסתה", אומר מזמין הדוח, ח"כ צבי סוכות. "אדם מסוגל לבצע את הגדולות שבזוועות רק אחרי ששטפו לו את המוח במשך שנים. העלייה החדה בטרור ביהודה ושומרון, שהחלה במקביל לירידה הדרמטית בטיפול במסיתים, מדברת בעד עצמה. מה שהיה לא יהיה עוד. יש לנו מלחמת חורמה בטרור ובהסתה לטרור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר