לאט, אבל בטוח: כך יראה התמרון הקרקעי של צה"ל

בישראל מקווים שהמהלך יסייע בהפעלת לחץ על חמאס גם בנושא החטופים • האיטיות בהרחבת המהלכים נובעת מהצורך להעניק לכוחות תחושת מסוגלות - וגם כדי לוודא שכניסה נרחבת לא תנוצל בידי חיזבאללה לפתיחת חזית • בכירים מעריכים: מצב החירום הנוכחי יימשך כחודש, ואחריו העבודה והלימודים יתחדשו בהיקף מרבי

המהלך הקרקעי: לאט, אבל בטוח. צילום: דובר צה"ל

המהלך הקרקעי של המלחמה בעזה, שהחל בליל שבת, עתיד להתרחב בימים הקרובים, בניסיון לפגוע במוקדי הכוח הצבאיים והשלטוניים של חמאס. בישראל מקווים כי הוא יסייע גם בקידום המו"מ לעסקה הומניטרית שתכלול שחרור חלק מהחטופים.

הצהרת הרמטכ״ל: ״יעדי המלחמה מחייבים כניסה קרקעית - מיטב הלוחמים פועלים כעת בעזה״ // דובר צה"ל

ישראל המתינה יותר משבוע בניסיון לאפשר לעסקה להבשיל, אך לאחר שהתקבל הרושם שיחיא סינוואר מנסה להרוויח זמן כדי לעכב את הפלישה לעזה - הוחלט להורות על פתיחת המהלך הקרקעי.

חלק מהמו"מ

משפחות החטופים הביעו חשש כי הדבר יפגע בסיכויים להגיע לעסקה, אך דעת אנשי המקצוע בישראל הפוכה: ככל שחמאס יידחק לפינה, הוא ינסה לסחור בקלפים שהוא מחזיק בידו בניסיון לשפר את מצבו. עם זאת, גם אמש העריכו בישראל כי הסיכוי להגיע לעסקה רחבה הוא נמוך, אך המגעים נמשכים בהובלת קטאר.

כחלק מהמו"מ הזה ביקש חמאס כי יוכנס דלק לרצועה, שנחוץ לו כדי לתחזק את המערכים הצבאיים שלו, וכן כדי להפעיל את הגנרטורים שמאפשרים את הפעילות ברשת המסועפת של מנהרות ובונקרים שבנה בעזה.

רצועת עזה, הלילה, צילום: רשתות חברתיות

ישראל מסרבת לכך בתוקף, והבהירה כי תאפשר רק הכנסת של מזון ותרופות דרך מצרים. ישראל גם תאפשר הקמה של בתי חולים שדה לטיפול בפצועים בעזה, וכן כדי שיהוו אלטרנטיבה לבתי החולים שחמאס משתמש בהם כמחסה.

דובר צה"ל חשף ביום שישי את המערך שבנה חמאס סביב בית החולים המרכזי בעזה, שיפא, וככל הידוע נבנו מערכים דומים גם סביב יתר בתי החולים ברצועה.

לפעילות האיטית של צה"ל יש כמה סיבות. הראשונה נובעת מההבנה שהמלחמה תהיה ארוכה, ושאין סיבה להיחפז למהלך שעלול להסתבך. הרצון כעת הוא להעניק לכוחות "תחושת מסוגלות", וההתקדמות שלהם נעשית תחת מטרייה אווירית צפופה של חיל האוויר, ובניסיון לפגוע במספר גדול ככל הניתן של מחבלי חמאס.

הסיבה השנייה היא הרצון לוודא כי כניסה נרחבת לעזה לא תנוצל בידי חיזבאללה לפתיחת מערכה מקבילה בצפון. בישראל סבורים כי הארגון ופטרוניו האיראנים מבקשים להימנע מכך, בין השאר על רקע החשש מעימות ישיר עם ארה"ב.

תיעוד: השיגור מסוריה לישראל // קרדיט: 27א

האמריקנים תקפו ביום שישי כוחות פרו־איראניים בסוריה, ונושאת מטוסים נוספת ששלחו חצתה אתמול את מצר גיברלטר בדרכה למפרץ הפרסי.

עם זאת, ההערכה היא שחיזבאללה יבקש להמשיך להטריד את צה"ל בגבול הצפון מבלי להידרדר למלחמה, כפי שעשה גם בסוף השבוע. צה"ל אמנם מקפיד להגיב, אבל גם הוא פועל באופן מדוד כדי לא להיגרר להסלמה לא רצויה.

הסיבה השלישית היא ההבנה שמערכה ארוכה תחייב היערכות צבאית ואזרחית שונה. הכוונה היא לבצע "הרגלה" לפעילות בעזה, ואם לא תהיה הסלמה בצפון - יהיה שחרור חלקי של אנשי המילואים והשבה מדורגת של המשק לפעילות.

להרגיע את יו"ש

גורמים בכירים העריכו שמצב החירום הנוכחי יימשך כחודש, ושלאחריו יוכלו רוב המפונים לשוב לבתיהם, והעבודה והלימודים יתחדשו בהיקף מרבי. הכוונה היא שהיחידים שיישארו בסטטוס של מפונים לטווח ארוך הם תושבי הקיבוצים בעוטף עזה, שלגביהם יידרשו פתרונות אחרים.

מהומות ביהודה ושומרון, צילום: אי.פי.איי

במקביל לזירה העיקרית בעזה ולזירה המשנית בגבול לבנון, במערכת הביטחון מוטרדים מהנעשה ביו"ש. למרות מעצרם של מאות פעילי חמאס, בימים האחרונים היו עשרות ניסיונות פיגוע, ובמקביל יש עלייה גם בפגיעה של יהודים בפלשתינים.

הנושא הזה עלה בכמה שיחות שקיימו בכירים אמריקנים עם מקביליהם בישראל, והובעה בהן דרישה ברורה "להרגיע את השטח".

האמריקנים גם מבקשים מישראל להתחיל בתכנון היום שאחרי המבצע בעזה. הם מעניקים לישראל אור ירוק מלא למלחמה בחמאס (תוך הימנעות מפגיעה באוכלוסייה האזרחית), אבל מעוניינים למסד כתובת שתקבל לידיה את השלטון בעתיד.

בישראל נמנעו מכך עד כה, אך הנושא צפוי לעלות בפורומים השונים, וככל הנראה גם לעורר מחלוקת פוליטית, משום שהכתובת המועדפת על האמריקנים היא הרשות הפלשתינית, בהנהגתו של אבו מאזן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר