פצצה מתקתקת בנגב: כך תיאבק המשטרה בפוליגמיה בפזורה שמתדלקת את הטרור

בתחילת השבוע ביצע מחבל תושב חורה ובן לאם פלשתינית, פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר שבע שבו נרצחה שוטרת • במחוז הדרומי החלה לפעול יחידה מיוחדת שבאחריותה להיאבק בתופעת הפולגמיה בקרב הבדואים • במשטרה מבטיחים: "נפגע בתופעה הזו גם באופן כלכלי"

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. צילום: איחוד הצלה

בסמיכות לחשש שהתממש השבוע, שבו ביצע מחבל מהפזורה, בן לאם פלשתינית הנשואה לתושב חורה, פיגוע ירי קטלני בבאר שבע, המשטרה הקימה במחוז הדרומי יחידה מיוחדת למאבק בפוליגמיה בקרב הבדואים.

"הפוליגמיה הינה הקטר לתחלואי החברה", אמר בטקס חניכת היחידה ניצב משנה שמעון פורטל, מפקד ימ״ר דרום. "המשימה שלנו היא גם לשים סוף לניצול של אלו שאין להם את הכוח להיאבק בעצמם״.

לדברי קצין משטרה בכיר, ישנן כיום בפזורה הבדואית כ-5,000 נשים בדואיות המגדרות כ"רווקות עם ילדים" ו-1,994 גברים בדואים שלהם יותר מ-15 ילדים.

הפוליגמיה לא מייצרת רק פשיעה, ובעבר לאור החשש שהיא תייצר גם מפגעים, הומלץ לתקן את חוק האזרחות כך שיקנה שיקול דעת במתן אזרחות לילדים לאם שב"חית בתא משפחתי פוליגמי, לתקן את תקנות הבטחת הכנסה, שלא יאפשר מתן קצבה לשב"חיות, ולקזז כספים מהרשות הפלשתינית.

היישוב חורה שבו התגורר המחבל, צילום: דודו גרינשפן

גלעד ארדן שכיהן כשר לבטחון פנים התריע בעת שכיהן בתפקיד כי "הפוליגמיה היא תופעה מטורפת ומסוכנת שחובתנו להילחם בה בכל דרך עד למיגורה. ילדים שגדלים כאן ומושפעים מהסתה פלשתינית עלולים לשמש כלי בידי ארגוני הטרור ואף לסכן את הדמוגרפיה והמשילות שלנו בנגב ובאזורים נוספים. לא רק שהפוליגמיה הבזויה פוגעת בנשים ובילדים אלא שזו ממש סכנה ביטחונית". 

הפוליגמיה מוגדרת כנישואים ליותר מבן זוג אחד, והיא אסורה על פי החוק הפלילי שבו נקבע כי ריבוי נישואים הוא עבירה שבצידה עונש מאסר מרבי של חמש שנים. הנפגעים מהתופעה הם נשים וילדים הסובלים ממצב כלכלי ירוד ונזקים פסיכולוגיים ונפשיים קשים, אלימות כלפי נשים ויצירת נוער שוליים.

תיעוד: הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע | מצלמות אבטחה

בנוסף לאלה, לפוליגמיה השלכות נוספות כמו הקצאת משאבים מצד המדינה, פגיעה בערכי ישראל כמדינת חוק, נישואי קטינות, שהייה בלתי חוקית במקרים של נישואים שניים לאישה מהרשות הפלשתינית, ודיווחים פיקטיביים לרשויות המדינה.

במשך שנים רבות כמעט שלא נאכף חוק איסור הפוליגמיה. על פי מסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהוגש לוועדה לבטחון לאומי, הפעילות הממשלתית בנושא החלה בשנת 2017 שהייתה שנת שיא מבחינת פתיחת תיקי חקירה במשטרה. בשנה זו נפתחו במשטרה 257 תיקים. במשך השנים המספר קטן בהדרגה, ובשנת 2022 נפתחו במשטרה רק 59 תיקים בגין עבירת פוליגמיה.

תיקים נסגרים ללא כתבי אישום

עוד צויין, כי מרבית תיקי החקירה נסגרו בלא שיוגש כתב אישום; רוב גדול של התיקים נסגרו בעילות של ״נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה" או "נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין", ובתיקים שבהם הוגש כתב אישום והסתיים בהם ההליך השיפוטי, נגזרו תקופות מאסר שבדרך כלל לא ארכו יותר משנה למרות שבחוק העונשין נקבע עונש מרבי של חמש שנות מאסר על עבירה זו.

מפקד מחוז דרום, ניצב אמיר כהן , בזירת הפיגוע בב"ש, צילום: דוברות המשטרה

במשטרה מודים כי הפוליגמיה מייצרת פשיעה וסחר בנשים, וכי ילדים לאמהות פלשתיניות שגדלים בשטחים ואינם דוברים את השפה העברית מגיעים בגיל 18 לישראל ודורשים את זכויותיהם.

כאמור, בשבוע שעבר בסמיכות מצמררת לפיגוע הירי בתחנה המרכזית בבאר שבע שבו נרצחה סמ"ש שירה חיה סוסליק ונפצעו כתשעה, ובתום עבודה מאומצת בעניין, נחנכה ביחידה המרכזית של המחוז הדרומי יחידה מיוחדת למלחמה בפוליגמיה הכולל חוקרים בלשים ורכזי מודיעין שתפעל בליווי צמוד של הפרקליטות ובשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה השונים ובהם רשות האוכלוסין וההגירה, משרד המשפטים, הביטוח הלאומי והמל״ל וזאת במטרה לתקוף את הנושא מבחינה כלכלית.

"שיתופי פעולה הם מכפיל כוח", אומר רפ״ק שמעון זוהר ממקימי היחידה, "נפגע בתופעה הזו גם מבחינה כלכלית״. 

מפקד המחוז הדרומי ניצב אמיר כהן הוסיף כי ״הקמת היחידה נועדה לשנות את המציאות למען הצדק האישי החברתי והנשי, אכיפת הפוליגמיה בנגב הוא חובה מוסרית כחברה על מנת להבטיח שהחוק יגן על החלשים. מדובר באתגר לא פשוט״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר