זיכוי קצין המשטרה שירה בסלומון טקה: האם ההחלטה היא יוצאת דופן?

העובדה שבית המשפט הפלילי אינו נוטה לזכות היא הסיבה שרוב הנאשמים מעדיפים שלא להגיע למצב שהם מנהלים את ההליך עד סופו

סלומון טקה ז"ל. צילום: מישל דוט קום

לפני כחצי שנה קבע בית משפט השלום בחיפה כי קצין המשטרה שירה מאקדחו את הירייה שהביאה למותו של סלומון טקה ז"ל, זכאי.

אחרי כל הסערה האדירה שסחפה את הארץ בכלל ואת העדה האתיופית בפרט, קבע בית המשפט, בהחלטה מנומקת במיוחד שאותו קצין משטרה, שעד לרגע זה אסורים לפרסום שמו ותמונתו, לא גרם למותו של סלומון טקה ז"ל בשל רשלנות פלילית.

תיק זה החל כתיק הריגה - עבירה שכבר מספר שנים לא קיימת בחוק העונשין - והוגש לבסוף לבית המשפט בגין גרימת מוות ברשלנות.

בסופו של הליך שארך 4 שנים הוחלט לזכות זיכוי מוחלט את קצין המשטרה, מתוך קביעה שגרסתו אמינה יותר מגרסאות עדי הראייה - חבריו של סלומון טקה - והיות שממילא בית המשפט קבע שעמדה לקצין המשטרה הזכות להגנה עצמית ושבשמה פעל, והיא שמעניקה לו מבחינה משפטית הגנה מפני אחריות פלילית.

עו''ד עמרי לשם,

אתמול, 24.9.24, ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה, בערעור שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים על הזיכוי מחודש אפריל. הערעור נדחה. לא נמצא מקום להתערב בשיקול הדעת שהפעיל בית משפט השלום בטרם זיכה את הנאשם - כך לדברי ההרכב במחוזי.

למעשה, פסק הדין של השלום הוא יוצא דופן. אבל הוא אינו יוצא דופן בגלל נימוקיו. הוא יוצא דופן בגלל השורה התחתונה שלו. למרבה הצער, אין הרבה זיכויים בארץ. למעשה, העובדה שבית המשפט הפלילי אינו נוטה לזכות היא הסיבה שרוב הנאשמים מעדיפים שלא להגיע למצב שהם מנהלים את ההליך עד סופו, ומעדיפים להגיע להסדר טיעון בשלב מוקדם יותר.

כאשר מנתחים את המקרה הספציפי הזה מבחינה משפטית, אפשר להבין שהעובדה שאלמוני עושה פעולה שמביאה בסופה למותו של פלוני, אינה בהכרח הופכת את אלמוני לאחראי בפלילים. ישנם מצבים שבהם לאדם אין מנוס מלנטרל איום שניצב בפניו, והוא צריך לשאוף לעשות זאת בצורה הכי פחות 'הרסנית'. לעיתים התוצאה אינה זו שאותה רצינו, אבל זה לא הופך את כל דרך הפעולה ושיקול הדעת לשגויים, וחמור מכך, לפליליים. כך גם בעניינו של הקצין היורה.

עו"ד עמרי לשם הוא עו"ד פלילי המייצג חשודים ונאשמים בעבירה ראשונה

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר