פרשת הנפקת הדרכונים הדיפלומטיים. צילום: יהושע יוסף

בחשד להנפקת דרכונים דיפלומטיים שלא כדין: חוקרי להב 433 פשטו על משרד החוץ

לאחר החלטת בג"ץ כי על המדינה לתת תשובת להנפקת הדרכונים ליאיר נתניהו ולמספר ראשי רשויות מהליכוד, נפתחה חקירה סמויה בנושא • במשרד נמצאו מסמכים הרלוונטים להמשך החקירה

[object Object]

חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 פשטו הבוקר (רביעי) על משרד החוץ בירושלים בחשד הנפקת דרכונים דיפלומטיים למי שלא היו זכאים להם.

 

אישורי הנפקת הדרכונים החריגים

לאחרונה נפתחה חקירה סמויה בנושא. החשד הוא כי הדרכונים הונפקו לאנשים שלא עמדו בקריטריונים הנדרשים. מדובר בדרכונים המעניקים חסינויות וזכויות מיוחדות לנושאים אותם. הנפקתם מוגבלת לדיפלומטים ולבעלי תפקידים בכירים מסוימים.

דרכון דיפלומטי, צילום: ללא

כאמור, חוקרי יאח"ה הגיעו הבוקר למשרד החוץ בעיר הבירה, ביצעו חיפושים ותפסו מסמכים הרלוונטיים לחקירה.

הפשיטה מגיעה שלושה וחצי חודשים לאחר שבג"ץ קבע כי על המדינה ועל יאיר נתניהו להשיב מדוע הוענק לו ולמספר ראשי רשויות מטעם הליכוד דרכונים דיפלומטים. הנפקות שהתבצעו בזמן ששר האנרגיה היום אלי כהן, כיהן כשר החוץ.

הדכונים הונפקו בתקופת כהונתו כשר החוץ. אלי כהן, צילום: אורן בן חקון

בדצמבר האחרון דווח בעיתון "הארץ" על הוראתו של שר החוץ דאז אלי כהן להנפקת דרכונים אלו – למרות שמקבלי הדרכונים אינם עומדים בדרישות לקבלת דרכון כזה. "מי שאושרו לו דרכונים הם שלושה ראשי רשויות שאחראים על קשרים בינלואמיים", הסביר את החלטתו. " לגבי יאיר נתניהו, האישור ניתן משיקולי אבטחה".

בין הזכאים לדרכוןן דיפלומטי - נשיא המדינה, מבקר המדינה ובעלי תפקידים בכירים נוספים

דרכון דיפלומטי הוא מסמך רשמי המוענק לבעלי תפקידים בכירים במדינה. רשימת הזכאים לדרכון זה נקבעת על פי נהלי משרד החוץ ומתבססת על החלטות הממשלה בענייני סמלים וטקסים. בין הזכאים נמנים נשיאי המדינה, ראשי ממשלה, יושבי ראש הכנסת, נשיאי בית המשפט העליון, שרי הממשלה, שופטי בית המשפט העליון ובעלי תפקידים בכירים נוספים. במקרים רבים, הזכאות חלה גם על בני הזוג וילדים עד גיל 18.

משרד החוץ בירושלים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הרשימה כוללת גם תפקידים כמו הרבנים הראשיים לישראל, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל, המפקח הכללי של משטרת ישראל, נציב שירות בתי הסוהר, היועץ המשפטי לממשלה ועוד. חברי כנסת זכאים גם הם לדרכון דיפלומטי, וכן חלק מעובדי המדינה המשרתים בתפקידים מסוימים בארץ ובחו"ל.

על פי נהלי משרד החוץ, ישנה אפשרות להעניק דרכונים דיפלומטיים גם לנושאי משרות נוספים בנסיבות מיוחדות, בהתחשב בשיקולים מדיניים או ביטחוניים. זאת מעבר לרשימה הקבועה של בעלי התפקידים הזכאים לדרכון זה מכוח מעמדם או כהונתם.

בתגובה לפשיטה נמסר מהתנועה לאיכות השלטון: "צעד חשוב בדרך לחשיפת האמת ולהבטחת מנהל תקין במוסדות השלטון. אנו קוראים לכל הגורמים המעורבים לשתף פעולה באופן מלא עם החקירה ומצפים כי ייחשף מלוא המידע בנוגע לתהליכי קבלת ההחלטות בנושא זה. התנועה תמשיך לעקוב מקרוב אחר התפתחויות החקירה ולפעול ללא לאות למען טוהר המידות בשירות הציבורי ולמניעת שימוש לרעה במשאבי הציבור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו