שיווק כוזב: קנס של 5.2 מיליון שקלים על חברת טלמרקטינג

קנס בגובה של 5.2 מיליון שקלים הוטל על חברת ביג סייל, לאחר תלונות רבות של צרכנים • "נציגי החברה איימו שיגבו חובות פיקטיביים"

מהלך שייגן על האוכלוסיה הוותיקה? חוק חדש יאסור על שיחות מכירה לרשומים למאגר החדש, צילום: Gettyimages

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 5.2 מיליון שקלים על חברת ביג סייל, חברה לשיווק ישיר, שנקטה בפעולות של הטעיה בתהליך השיווק והמכירה של מוצריה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים. 

הטלת הקנס הינה חלק מהמאבק הכולל שמנהלת הרשות כנגד חברות הטלמרקטינג המטעות בעיקר את אוכלוסיית הקשישים. מדובר בכוונת חיוב גבוהה, המדגישה את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

בעקבות התלונות הרבות שהתקבלו מצרכנים, החלה הרשות בחקירה, שממנה עלה כי חברת ביג סייל פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג), על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק. במהלך השיחות שווקו הצעות לקניית מוצרים שונים כגון: תכשיטי זהב ויהלומים, בשמים, כלי איפור, מכשירי חשמל קטנים וכלי מיטה.

שיחות המכירה שביצעו נציגי החברה התבססו על הצגת מצגי שווא שונים ומגוונים, במטרה להיקשר עם הצרכנים בעסקה. במקרים רבים טענו נציגי החברה כי לצרכן קיים חוב שטרם נפרע על רכישה קודמת מהחברה, כאשר בפועל, לא התבצעה כל עסקה כזאת בעבר.

במקרים אחרים, טענו נציגי החברה כי הצרכן נהנה ממעמד של "חבר מועדון" ללא תשלום בתקופה קודמת וכעת עליו לשלם דמי חבר למשך זמן נוסף (המגולם בקניית מוצר). בפועל, כל לקוחות החברה היו שייכים למועדון חברות זה והחברה לא גבתה תשלום בעבור שיוך למועדון.

בנוסף, החברה ביצעה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים על מנת להיקשר איתם בעסקה, כאשר נאמר לצרכנים כי צברו נקודות זכות בחברה או בחברת האשראי ויש באפשרותם לממש נקודות אלו בקבלת מתנה ללא תשלום, או בעלות משלוח בלבד. כחלק משיטות ההשפעה הפסולות בהן נקטה החברה, נהגו נציגה לבצע פניות חוזרות ונשנות לצרכנים, ובקשות הצרכנים לחדול מההתקשרויות הללו לא נענו.

גביית חוב שאינו קיים

נציגי החברה אף הילכו אימים על הצרכנים, רבים מהם קשישים, באמרם כי החברה תפעל בכל כוחה על מנת לגבות מהם את החוב לכאורה, אשר כלל לא היה קיים.

פניות חוזרות ונשנות לצרכנים // צילום אילוסטרציה: Getty

כאשר מסרו הצרכנים את פרטי האשראי על מנת לסלק את חובם לכאורה, או לקבל מתנות כהבטחת החברה בעלות משלוח בלבד, או לצורך זיהוי למימוש הנקודות שצברו לכאורה, נטלה החברה חירות לעצמה לעשות בכרטיס האשראי ככל שעולה על רוחה, חייבה את הצרכנים ללא קבלת הסכמתם המפורשת ואף סיפקה את המוצרים לביתם ללא הסכמתם המפורשת. כך צרכנים רבים ידעו על עצם הרכישה רק לאחר שקיבלו את המוצרים לביתם.

ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל ומ"מ ראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "הטלת העיצום הינו עוד צעד במלחמה של הרשות בתופעה של חברות הטלמרקטיג הפוגעות בעיקר בצרכנים קשישים. הרשות פועלת במישורים רבים בתחום ובכלל זה ענישה ביד קשה, חקיקת חוקים שיגבילו את יכולת הפעולה של החברות ועוד. מדובר בחברה המשתמשת בשיטות נבזיות על מנת להטעות את הצרכנים תוך ניצול תמימותם וחולשתם."

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר