מי זכאי לתו נכה וכיצד ניתן לקבלו? מדריך לזכאות וקבלת תו נכה

תו נכה הוא כלי חשוב שמטרתו לסייע לאנשים עם מוגבלויות לקבל נגישות משופרת למקומות חנייה ושירותים חיוניים. הזכאים לקבלת תו נכה כוללים היום אנשים עם מוגבלות פיזית המשפיעה על ניידותם, חולים במחלות כרוניות המגבילות את תפקודם, ובמקרים מסוימים גם אנשים הסובלים ממצבים רפואיים מיוחדים

Marcus Aurelius באתר PEXELS

בשיתוף קבוצת ג'סטיס

הזכאות נקבעת על פי קריטריונים רפואיים שנבדקים בקפידה על ידי ועדה מקצועית, ובמאמר זה נעסוק בשאלות החשובות: מי זכאי לתו נכה, מה מקנה הזכאות בתו נכה, ואיך מוציאים אותו.

זכאות לתו נכה: מי יכול לקבל ואיך?

זכאות לקבלת תו נכה מוענקת לאנשים הסובלים ממגבלות פיזיות או רפואיות שונות המשפיעות על ניידותם ויכולת התנועה שלהם. אחד הקריטריונים המרכזיים לזכאות הוא הכרה בנכות על ידי המוסד לביטוח לאומי.

נכה שמוכר על ידי הביטוח הלאומי, ובמיוחד אם הוא תלוי ברכב כאמצעי לתנועה בעקבות נכות ברגליו, זכאי לתו נכה. דרגת הנכות שלו צריכה לעמוד על 60% ומעלה, ובתנאי שהתנועה ללא רכב עלולה לסכן את מצבו הבריאותי.

אנשים המוגבלים בהליכתם וזקוקים לכיסא גלגלים לצורך ניידות, יכולים גם הם להיות זכאים לתו נכה.

אישור המוסד לביטוח לאומי על הזכאות

תו נכה ניתן גם לאנשים שקיבלו הודעה מביטוח לאומי על זכאותם, וכן לאנשים הסובלים מעיוורון שמחזיקים באישור ממשרד הרווחה. גם נכים המוכרים על ידי אגף השיקום של משרד הביטחון, ואלה שנפגעו בפעולות איבה וקיבלו אישור מהמוסד לביטוח לאומי, נכללים ברשימת הזכאים.

גם אנשים שלא מחזיקים באישור נכות אך סובלים ממחלות מסוימות עשויים להיות זכאים לתו נכה, בכפוף לבדיקת ועדה רפואית. לדוגמה, חולי לב, אנשים עם מחלות ריאות כרוניות, וחולי סוכרת הסובלים מחסימת כלי דם יכולים לבקש את זכאותם דרך ועדה רפואית מיוחדת.

חשוב להבין שהנכה אינו חייב להחזיק ברישיון נהיגה, שכן גם מי שמסיע את הנכה יכול לקבל תג חניה.

הזכויות שמגיעות עם תו נכה

הזכאות בתו נכה מקנה מספר הטבות חשובות, כגון פטור מתשלום חניה במקומות ציבוריים, חניה באזור שמסומן בכחול-לבן ללא תשלום, אפשרות לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית, וחניה במקומות המיועדים לנכים או במקומות שבהם החניה אסורה. יחד עם זאת, חשוב להבהיר שהשימוש בתג הנכה מותר רק לנכה, ורק כאשר הוא נמצא ברכב.

תהליך הוצאת תו נכה: איך עושים את זה נכון?

אנשים רבים שסובלים מנכויות או מקשיי ניידות, אינם מבינים בדיוק איך מוציאים תו נכה, ולשאלה זו מוקדש החלק הזה במאמר. כדי להוציא תו נכה, יש להגיש בקשה מסודרת למשרד התחבורה ולצרף מספר מסמכים חשובים.

תחילה, המבקש נדרש למלא טופס בקשה לתג נכה, ולצרף אליו צילום תעודת זהות הכוללת את הספח. בנוסף, יש להגיש מכתב שמפרט את מספרי כלי הרכב שהמבקש רוצה לרשום על התג, כאשר ניתן לרשום עד שני רכבים.

מסמכים רפואיים ומשפטיים

עוד יש לצרף צילום של רישיונות הרכב, יחד עם צילום של פרוטוקול רפואי הכולל מסמכים רפואיים עדכניים שמתייחסים למצבו הרפואי של הנכה.

המבקש מתבקש גם להגיש צילום המחאה על שמו, או על שם בן/בת הזוג שלו, הורה לקטין או אפוטרופוס, וכן לציין את פרטי החשבון לצורך קבלת החזר אגרה במקרה שהבקשה תאושר. הנחיות אלו נכונות גם לכל מועד בו יש לבצע חידוש תו נכה.

אם המבקש נוהג במונית, עליו לצרף הסכם שכירות חתום על ידי עורך דין. לאחר הגשת הבקשה והמסמכים הנדרשים, נציגי משרד התחבורה יבדקו את הבקשה ויחליטו האם המבקש זכאי לקבלת פטור מאגרת רישוי ותג חניה לנכה.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף קבוצת ג'סטיס

כדאי להכיר