הסדרה המדוברת "שעת נעילה", שהביאה לראשונה למסך הקטן את נקודת מבטם של הלוחמים בחזית הסורית של מלחמת יום הכיפורים, הסתיימה השבוע, אך גם לאחר סיומה היא ממשיכה לעורר הדים ומחלוקות. שניים שלקחו חלק פעיל ומרכזי במלחמה ההיא וצפו באדיקות בסדרה, מסכמים אותה ולצד דברי תשבחות מצביעים גם על ליקוייה השונים
"הסדרה הוסיפה כבוד ללוחמים", אומר ל'ישראל היום' בעל עיטור הגבורה ממלחמת יום הכיפורים, תא"ל במיל' אביגדור קהלני, אשר פיקד על גדוד 77 בחטיבה 7 ולחם בקרבות על רמת הגולן לרבות הקרב הקשה בעמק הבכא.
לדבריו, "מתוך ראייה כוללת ולא דרך קדח הקנה, בסופו של דבר הסדרה העלתה את המלחמה לסדר היום הציבורי. נכון, היו כמה קטעים לא הגיוניים, כמו איש המודיעין שנהרגים סביבו חיילים והוא מחפש את הקיפוד שלו, או קצינה שמשוטטת בשדה הקרב, או האב שנלחם לצד בנו בטנק, אבל אלה נועדו לצרכי דרמה טלוויזיונית. ומי שבוחר להתמקד בפרטים הקטנים סוטה מהמטרה הכוללת".
קהלני מדגיש כי אפקט הסדרה מורגש בעיקר בקרב בני הנוער, אותם הוא פוגש במסגרת ההרצאות שהוא מעביר ברחבי הארץ. "בבתי הספר מלמדים על נפוליאון בונפרטה אבל לא משקיעים בלימוד על המלחמות שלנו. מלחמת יום הכיפורים עבור הנוער נתפסת כמו מלחמת המכבים או מרד בר כוכבא, כמשהו היסטורי שלא נוגע אליהם. אבל הסדרה עוררה בהם עניין, כמיהה וצימאון למידע על המלחמה והם מבינים שיש ביניהם אנשים ששילמו בגופם ובנפשם כדי להגן על בני משפחתם".
גם אל"מ במיל' פסח מלובני, בעל הרקע העשיר באמ"ן ובמוסד, ששימש בזמן המלחמה כראש מדור דיווח והתרעה במפקדת יחידת 8200, צפה בעניין בסדרה אך לו הפריעו מעט יותר אי הדיוקים בה. "הסדרה הייתה מעניינת מבחינת ההתמקדות בהיבט האנושי של הלוחמים, אבל לא אהבתי את הדרך שהיוצרים הציגו את אנשי המודיעין במוצב החרמון בדמות החייל הנחמד אבל המסכן ששיחק עם הקיפוד. זה רחוק כמזרח ממערב. החיילים האלה לא נראו ככה ובטח לא התנהלו ככה. להיפך, הייתה להם תרומה מאוד חשובה טרום המלחמה".
דבר נוסף שמאוד הכעיס אותו הוא הנושא העדתי שקיבל במה נרחבת בעלילה. "זה ממש חרה לי כי לקחו נושא שבכלל לא היה קשור וגם לא נכון ושמו אותו רק כי היום זה הפך להיות נושא חם. המציאו עובדות שהן לא נכונות. עניינים כאלה, גם אם היו באזרחות, לא נכנסו לצבא ובטח לא במלחמה, בה היינו כולנו שווים כעם אחד שלחם במלחמה שנכפתה עליו. הסורים לא הבדילו בין שבויים מעדה כזאת לשבויים מעדה אחרת". בנושא הזה גם קהלני מסכים. "הפנתרים השחורים זה לא דבר שנכנס לטנק. לא דיברו על זה בכלל בצבא".
מה לגבי הקרבות, מבחינה מקצועית והיסטורית הם תאמו למציאות שחוויתם כלוחמים?
"קרבות הטנקים די נצמדו לאמת. גם בעמק הבכא היו מאות טנקים סורים מול מעט כוחות צה"ל", אומר קהלני ומוסיף כי "גם טכניקת הפעולות בתוך הטנק והפקודות היו די מדויקים". מלובני המשמש כיום כהיסטוריון וחוקר צבאי מסכים חלקית. "תיאורי הלחימה התבססו פה ושם על אירועי אמת כמו הקרב במוצב שהזכיר את הקרב בתל סאקי וקרבות השריון בפרק האחרון שהזכירו את הקרב בעמק הבכא, אבל בסך הכל מי שחושב שמהסדרה הזאת הוא יבין איך נראתה מלחמת יום הכיפורים בגזרה הסורית ברמת הגולן, טועה ובגדול".
אחד משיאי הסדרה היה קרב הטנקים, בהובלת מלאכי וצוותו, בו תקף הכוח הישראלי במרכז כוח סורי משוריין תוך ניצול העובדה כי מפקדי הטנקים הסורים נהגו לנסוע עם מדפים סגורים מה שצמצם את שדה הראייה שלהם בצורה משמעותית. קהלני מאשר את הנתון העלילתי ומציין כי הוא נאמן למציאות. "זה חד משמעית היה נכון. כך פעלנו. הבעיה שלנו שהיום גם המפקדים שלנו סוגרים מדפים".
יש מי שטוענים כי נרטיב הסדרה הוא אנטי מלחמתי ולעתים מציג את הצד הישראלי כאשם בפתיחת המלחמה ואת לוחמי צה"ל כאכזריים. קהלני לא מסכים. "הסדרה הציגה בכבוד את רוח הלחימה של הלוחמים ואת הקושי הגדול שבמלחמה לצד מסירות הנפש שהלוחמים נדרשו לה". מלובני מוסיף כי קשה לגבש דעה ברורה בנושא. "בפועל, רוב הכוחות והלוחמים נלחמו באומץ רב והקריבו את עצמם. היו כאלה שנפצעו וברחו מבתי החולים כדי לחזור ללחימה, והיו גם סיפורים על אנשים שברחו משדה הקרב. בסדרה התמקדו ברמת המיקרו כך שקשה לשפוט את נושא רוח הלחימה".
"קודקוד טחינה", נשמעה הקריאה בקשר באחת מסצנות הסיום ולקהלני זה נשמע מוכר. "אני מעריך שבסדרה שאבו השראה גם מדברים שכתבתי על המלחמה. למשל, היה לי מ"פ במלחמה שקראו לו 'חומוס' ובסדרה השם עבר שינוי קטן לקודקוד טחינה. גם בפתיחת המלחמה כשהודעתי לחיילים על פתיחת המערכה אכלתי תפוח לשבירת הצום, בדיוק כמו בפרק הראשון. בכל מקרה, בשורה התחתונה, ממעוף הציפור היתרון הגדול של הסדרה היה בעצם הצגת המלחמה. בעוד שנה כולם ישכחו את אי הדיוקים ואת הביקורת על הסדרה ויזכרו רק את העובדה שפעם היתה פה מלחמה שסוף סוף חזרה לסדר היום הלאומי"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו