כך ישראל מגינה על עצמה: שכבות טילים מיירטים במענה לשיגורים עוינים

מערכות ההגנה האווירית מפני ירי טילים בנויות על מערכות מיירטות בעלות יכולת מוכחת • הכירו את המערך שחלקו כבר פועל כעת במלחמה, וחלקו יופעל באם ישראל תתמודד עם שיגורי טילים כבדים - בין-יבשתיים וארוכי טווח, שישוגרו ממדינה עוינת כמו איראן

לראשונה: יירוט של מערכת כיפת ברזל מכלי שייט

מערך ההגנה של ישראל מפני ירי טילים בנוי מ-5 שכבות הגנה שונות המגבות האחת את השנייה במקרה של שיגור טיל לעבר המדינה. מדובר במערך שכבות המתעדכן ומתחזק כל העת, לצד קצב התקדמותה של הטכנולוגיה נגד ירי טילים בעולם הרחב.

מערכת 'חץ-3'

ניסוי מערכת 'חץ-3' // צילום: משהב"ט

סוללת טילי 'חץ' (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

מערכת 'חץ-3' היא מערכת מבצעית שיש לה יכולת ליירט טילי אוייב בין-יבשתיים כשהם עדיין מצויים בחלל, במרחק של מעל 2,400 קילומטרים מישראל. יתרונה של המערכת הוא ביכולת שלה לפוצץ את הטיל כשהוא במרחק של מאות קילומטרים, דבר שימנע מהמדינה את הנזקים הנגרמים מפיצוץ גרעיני או כתוצאה מהפעלת נשק כימי ו/או ביולוגי. הירי לטווח כה רחוק מאפשר לישראל לשלוח מיירט נוסף של 'חץ-3' באם הראשון לא פגע במטרה שלו.

מעבר לפגיעה בטילים בין-יבשתיים נטען ש'חץ-3' יכול לפגוע גם בלווייני אוייב ולפוצץ אותם. ישראל מתכננת להוסיף למערכת זו את היכולת לפגוע ולטפל בטילים בעלי ראשי קרב מתפצלים בחלל - שדרוג זה ייקרא בעתיד 'חץ-4'.

מערכת 'חץ-2'

מערכת זו מהווה שכבת ההגנה השנייה של ישראל והיא יכולה לשגר טילים מיירטים לטווח של 1,500 קילומטרים. 'חץ-2' מתוכנן לפעול נגד טילים בליסטיים כמו ה'סקאד' הסורי וה'שיהאב' האיראני. מיירטי 'חץ-2' ישוגרו גם לטיל בין-יבשתי שנכנס כבר לאטמוספירה אחרי שמערכת 'חץ-3' כשלה ולא הצליחה לפגוע בו. המערכת בנוייה כך שהיא יורה בבת-אחת שני מיירטים לעבר המטרה שהיא מזהה.

מערכת 'קלע דוד'

מערכת 'קלע דוד',

בעבר נקראה 'שרביט קסמים', ועם יכולותיה נמנה יירוט רקטות וטילים לטווח בינוני־ארוך וכן יירוט מטוסים ללא טייס. מדובר בטיל מיירט דו־שלבי, המתמרן במהירות, אשר בחרטומו מותקנות שתי מערכות איכון והכוונה: מכ"ם וחיישן אלקטרו־אופטי.

עיקר תפקידה של המערכת הזו הוא בנתינת מענה לטילים הגדולים שבידי חיזבאללה העלולים להיות משוגרים מלבנון לעבר ערי ישראל, במהלך לחימה עתידית עם הארגון. טווח היירוט של המערכת הוא 300 קילומטרים, והיא יכולה לגבות את ישראל גם במקרה שבו מערכות 'חץ-3' ו'חץ-2' ייכשלו במאמץ יירוט הטיל שלהם. מעבר לכך, שכבת הגנה זו מיועדת לסכל ירי של טילי רק"ק וטילים בליסטיים בינוניים.

'כיפת ברזל'

צילום: זיו קורן (ארכיון),

שכבת הגנה הרביעית של ישראל היא מערכת 'כיפת ברזל' אשר טווח היירוט שלה הוא 70 קילומטרים. מטרת המערכת היא יירוט טילי קרקע־קרקע ורקטות קרקע־קרקע קצרות-טווח בגובה נמוך, דוגמת ה'קסאם', ה'קטיושה' וה'גראד'. יש לציין כי המערכת יכולה ליירט טילים כבדים יותר.

למערכת קיימת גרסה ימית הנקראת 'כיפת מגן', הנמצאת בשימוש חיל הים ויכולה ליירט איומים שיופנו נגד תשתיות ימיות אסטרטגיות של ישראל, כגון אסדות הגז, מערכות התפלת המים וכן הגנה על נכסים ימיים אחרים של המדינה. בעת האחרונה מתקיים מהלך לפיתוח של המערכת, אשר ירחיב את טווח היירוט שלה ל-250 קילומטרים.

מערכת 'מגן אור'

נשק שובר שוויון. מערכת 'מגן אור',

'מגן אור' היא מערכת יירוט על-ידי קרן לייזר, הנמצאת בפיתוח על-ידי התעשיות הביטחוניות של ישראל. מדובר במערכת יירוט קצרת-טווח המסוגלת ליירט טילים וכטב"מים עד טווח של 7 קילומטרים. תפקידה להגן מפני ירי רקטות ופצצות מרגמה בטווחים קצרים וכן מכלי טייס, לרבות גלשני־אוויר וכלי טייס בלתי-מאויישים.

בשנת 2021 פרסם משרד הביטחון כי בניסויים שבוצעו הצליחה המערכת ליירט כטב"מ באמצעות לייזר שנורה ממטוס שעליו הותקנה. באפריל 2022 פורסם כי הושלמו ניסויי יירוט מוצלחים למגוון איומים - בין היתר רקטות, פצצות מרגמה וכטב"מים. כמו-כן, במהלך המלחמה הנוכחית אישר משרד הביטחון למפא"ת להכניס את המערכת לניסוי בתנאים מבצעיים בדרום הארץ ולבדוק את יכולות הזיהוי והיירוט שלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר