צפו בניסוי המאתגר: נגמ"ש "האיתן" עובר מכשולים לאחר פגיעת נ"ט בגלגלים

חרף עיכובים בייצור חלקים של הנגמ"ש החדש בארה"ב בשל הקורונה, במשרד הביטחון מאמינים שיגיע לצה"ל בתוך שנה וחצי • כך נבדק הנגמ"ש בבקעת הירדן

תמונת ארכיון // צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון // תמונת ארכיון

שש שנים לאחר אסון הנגמ"ש במבצע צוק איתן, נמשכת תוך כדי מגפת הקורונה מגמת החלפת נגמ"שי ה-M-113 המיושנים והמסוכנים לטובת נגמ"שי האיתן החדשים, כשהמטרה, אומרים במשרד הביטחון, היא להטמיע את הכלי החדש בתוך שנה וחצי בחטיבת הנח"ל ובחטיבות חי"ר קלות נוספות. במקביל, נבדק בצה"ל ובמשרד הביטחון כיצד להוציא משירות את הנגמ"שים הישנים או להחליפם בכלים משוריינים שיגנו על הלוחמים כראוי.

צילום: משרד הביטחון

בצה"ל ישנם כיום אלפי נגמ"שים מדגם  M-113 שנמצאים בשירות מאז 1971, והם אינם ממוגנים כראוי. במבצע צוק איתן הותקף נגמ"ש מסוג זה בשכונת שג'עיה בטילי נ"ט. שבעה לוחמים נפלו באסון הנגמ"ש, ביניהם אורון שאול שגופתו מוחזקת בידי חמאס. בעקבות המבצע הוחלט לקדם את בניית נגמ"ש האיתן, שנקרא על שמו של ברק איתן שנפל במבצע צוק איתן, לצד הטמעה רחבה של נגמ"ש הנמ"ר ביחידות החי"ר. עד כה הצטיידו שתי חטיבות, גולני וגבעתי, בנגמ"שי הנמ"ר.

לאחרונה ביצעו במנהלת תוכנית המרכבה והרק"מ ניסוי ייחודי בנגמ"ש האיתן בבקעת הירדן, במסגרתו נבדקה עבירותו במדרונות קשים במיוחד. "הניסוי בוצע במתאר צפוני, במתאר שעבירותו קשה גם לרק"מ זחלי, כדוגמת טנק המרכבה. האיתן הוכיח עבירות מרשימה, וזהה לכלי הרק"מ האחרים, זאת למרות שהוא רכב גלגלי", ציין בסיפוק תת־אלוף גיא פאגלין, ראש מנהלת תוכנית המרכבה והרק"מ במשרד הביטחון (מנת"ק), בשיחה עם "ישראל היום". בין היתר עלה האיתן על סלעים גדולים וטראסות גבוהות. בנוסף, הוא מסוגל לעבור מדרגות ולחצות תעלות בזכות מערכת מתלים ייחודית שמאפשרת לו לשאת משקל גבוה של מיגון לצד עבירות גבוהה.

תא"ל גיא פאגלין // צילום: משרד הביטחון
תא"ל גיא פאגלין // צילום: משרד הביטחון

"האיתן מסוגל לנסוע גם על כביש וגם בשטח, ולכן אינו צריך מוביל כדי לנוע ממקום למקום. בנוסף, הוא מסוגל להילחם לצד המרכבה והנמ"ר ומותאם מאוד לשטח אורבני מכיוון שהוא כלי צר יותר ויודע לנוע בסמטאות. מדובר בכלי הרכב הגלגלי הממוגן ביותר בעולם בזכות העובדה שיש לו מערכת הגנה אקטיבית "חץ דורבן (מתוצרת חברת אלביט ח"ג)". המערכת נחשבת למוצלחת במיוחד ונבחנת גם בצבא ארה"ב כאפשרות להגנה על נגמ"שי ברדלי.

העובדה כי מדובר בכלי רכב בעל גלגלים הינה עקב אכילס מסויים, מכיוון שהגלגלים עלולים להיפגע במהלך לחימה. לכן, ביצעו במהלך הניסוי אנשי משרד הביטחון גם בדיקה ייחודית, במסגרתה נסע הנגמ"ש ללא אוויר בגלגלים מסוג "ראן פלאט", הליך שדימה פגיעה בגלגלים באמצעות נשק נגד טנקים או מטען חבלה. תא"ל פאגלין מציין כי "עשינו בדיקה באמצעות 'ראן פלאט' כדי לדמות מצב של פגיעה בגלגליים או פנצ'ר והכלי עבר את הניסוי בהצלחה".

משרד הביטחון

בימים אלו עובדים במשרד הביטחון על ייצור חלקי האיתן השונים, במפעלים בארץ ובעולם, ולאחר מכן הם יורכבו במפעל השיקום והאחזקה (מש"א). "היו עיכובים של מספר חודשים בגלל הקורונה, מכיוון שחלק מהרכיבים מיוצרים בארה"ב, אבל אנחנו מצליחים לפצות על העיכוב ולעמוד בקצב. הייצור החל ברוב קווי הייצור ואנחנו מקווים לראות כלים בחטיבת הנח"ל בעוד כשנה וחצי".

נגמ"שים בדרך לחרמון לאחר תקרית ב-2019 // צילום: אייל מרגולין ג'יני
נגמ"שים בדרך לחרמון לאחר תקרית ב-2019 // צילום: אייל מרגולין ג'יני

עם כניסת נגמ"שי האיתן לחטיבת הנח"ל, לצד המשך ההצטיידות בנגמ"שי נמ"ר בחטיבות האחרות והנמ"רה בחיל ההנדסה הקרבית, יהיו רוב היחידות החודרות מצויידות בכלים ממוגנים היטב, כולל מערכת הגנה אקטיבית, שתמנע אסונות כדוגמת אסון הנגמ"ש במבצע צוק איתן. תא"ל פאגלין מבהיר כי בכל מקרה, כבר כיום לא ייכנסו נגמ"שים מיושנים לקווי העימות. "אנחנו מחפשים פתרונות נוספים כדי להחליף את הכלים", הוא אומר. הפתרונות שעומדים כרגע בפני צה"ל כוללים שימוש במשאיות וכלים משוריינים אחרים בקווים אחוריים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר