"שונה דרמטית מכל מה שהכרנו": הצצה ראשונה למסוק החדש של צה"ל

צילום: משה בן שמחון

בעוד חודשים ספורים צפויה להיחתם סופית עסקת הענק שבמסגרתה יגיע מסוק הסופר יסעור לישראל • צוות "ישראל היום" הטיס את המסוק החדש בסימולטור שנמצא בלב תל אביב, וקיבל סקירה על היכולות המרשימות של הרכש החדש • בכיר בלוקהיד מרטין: "כשחיל האוויר הישראלי בוחר בך זה נותן לעולם את הביטחון בכך שהמוצר באמת מוכן לשימוש"

חרף האתגרים בדמות מגפת הקורונה, והעובדה שגם חודשים ארוכים לאחר ההכרזה כי מסוק CH-53k (סופר יסעור) יהיה מסוק הסער הבא של צה"ל, עדיין לא נחתמה העסקה באופן סופי ורשמי, בחברת לוקהיד מרטין נחושים לעמוד בלוח הזמנים הנקוב ולספק את המסוקים הראשונים ב-2025.

המסוק החדש בפעולה, צילום: לוקהיד מרטין

לראשונה מאז ההכרזה, אישרו ל"ישראל היום" לקבל הצצה למסוק באמצעות סימולטור מיוחד שנמצא במשרדי החברה בתל אביב, ובכך לקבל תחושה ראשונה של הדרך שבה ייראה העתיד של חיל האוויר. "מדובר במסוק סער שטס מהר מאוד, עם קיבולת כפולה מאשר מסוק היסעור הישן וכמוכר. הוא נושא מערכות אוטומטיות משוכללות ולהגיע רחוק מאוד, לטווחים עצומים, לחדור ולנחות ואף אחד לא יזהה אותו", מספר תא"ל (במיל') יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל חברת לוקהיד ישראל. "המטרה היא שב-2025 יגיעו הפרטים הראשונים לישראל ויעמדו לרשות חיל האוויר". 

מסוק של המאה ה-21, צילום: קוקו

בימים אלו מבקר בארץ אחד מהבכירים בחברה העולמית, טים קאהיל - סגן נשיא לפיתוח עסקי בינלאומי בלוקהיד מרטין. קאהיל, שמונה לתפקיד כבר לפני שנה וחצי, מצא את עצמו פועל מרחוק באמצעות זום וטכנולוגיות אחרות בשל הקורונה, וכעת הוא מתחיל להניע מחדש את הפגישות הפיזיות. את סבב הפגישות הראשון מחוץ לגבולות ארצות הברית הוא בחר לעשות בישראל ולא בכדי. חיל האוויר הישראלי הוא הראשון בעולם שיקבל את המסוק החדש מחוץ לגבולות ארה"ב, לצד העבודות האינטסיביות להקמת הטייסת השלישית של ה-F-35, גם הוא מתוצרת החברה.

טים קאהיל, סגן נשיא לפיתוח עסקי בינלאומי בלוקהיד מרטין, צילום: קוקו

"אני לא יכול לתאר עד כמה זה חשוב לנו", הוא אומר בתשובה לשאלה מה המשמעות של מכירת המסוק לישראל. "לחיל האוויר הישראלי יש דרישות קשוחות מאוד, כמו שצריך, כי אתם נמצאים בסביבה קשוחה מאוד. צריך לטוס בתנאי קיצון. יעשו במערכות של המסוק שימוש מהותי, ייקחו אותו לקצה, וזה מעולה. כשחיל האוויר הישראלי בוחר בך זה נותן לעולם את הביטחון בכך שהמוצר באמת מוכן לשימוש, ואנחנו שמחים להיות חלק מזה".

מבט על הר הבית, צילום: קוקו

בתקופה האחרונה החלה הטמעת המסוקים הראשונים בחיל המרינס האמריקני, ולוקהיד מרטין החלה להסיק מסקנות ראשונות מהטמעת הכלים החדשים בתוך צבא בפועל. "אנחנו מקבלים פידבק מעולה על המסוק. מדובר בכלי טיס שנוצר במאה ה-21 למען המאה ה-21, ואם אתה טייס צעיר ושאפתן זה מסוק שמאוד תשמח להיכנס אליו. זה המסוק שמגיע לטייסים האלו כדי להגן על ארצם. אנחנו חיים בעידן של אייפונים וגיימינג, ואתה מצפה גם ממסוק שיגן על המדינה שלך לכלול את היכולות האלו. זה בדיוק מה שהם רואים ב-F-35. היכולת לראות מסביבך, הקסדה שמספקת את הראייה המרחבית. האוויוניקה המודרנית, הוא טס בצורה מודרנית. זה מה שתצפה ממסוק חדש. העתיד כבר כאן", מבהיר קאהיל.

יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד ישראל, צילום: קוקו

בימים אלו עוסקים צוותי המו"מ של חיל האוויר ולוקהיד מרטין בשאלה מה ייכנס למסוק החדש בכל הנוגע לטכנולוגיות הישראליות, כשכמובן הכל שאלה של כסף. הסופר יסעור הוא מסוק יקר מאוד, וכל הכנסה של טכנולוגיה נוספת היא עלות שישראל לא בהכרח רוצה ויכולה לממן. התוצאה הסופית תהיה מה שמכונה בלוקהיד מרטין "מסוק כחול" – הכינוי למסוק המותאם הישראלי. "חיל האוויר מעולם לא התפשר על איכות וכך המצב גם כאן. אומנם, בראייה קצרת טווח המסוק שלנו יותר יקר, אבל מסוק רוכשים בארץ ל-50 שנה, ולכן אם רוכשים דגם מיושן של מסוק הוא אולי זול בטווח קצר, אבל הגרף של המחיר ילך ויסגור את הפער הראשוני בשל חלקים שיש להחליף".

לא מדובר בדיון תיאורטי כלל וכלל. חיל האוויר מתקשה מאוד כרגע להשיג חלפים למסוקי היסעור המיושנים, וחלקם אף מודפסים במדפסת תלת מימד מכיוון שאין להשיג חלקים מהיצרן. "אנחנו מסייעים לחיל האוויר לתחזק אותם אך מדובר באתגר קשה. היצרנים כבר לא מייצרים חלקי חילוף וצריך לאלתר הרבה דברים כדי לשמור את המסוקים בחיים לעוד כמה שנים", אומר שני.

האינטרס של לוקהיד מרטין הוא להחליף את המסוקים מהר ככל הניתן. בחברה היו מוכנים לסגור עסקה כבר לפני שנתיים, על מנת לספק את המסוקים כבר ב-2023, אך בשל מערכות הבחירות הרבות והזעזועים שעברה הקואליציה זו התעכבה. בינתיים, מסוקי היסעור שכבר אמורים היו לצאת לפנסיה לפני שנים רבות מתיישנים בקצב מסחרר. בנובמבר 2019 התרחשה תאונה בסמוך לקיבוץ בית קמה בדרום, אז נחת מסוק יסעור שעליו לוחמי שלדג נחיתת אונס, ושניות לאחר פריקת הלוחמים המסוק עלה באש. "המסוקים האלו בני חמישים שנה, הם זקנים. לכן אנחנו מעוניינים כמה שיותר לזרז את העסקה על מנת שיהיה לחיל האוויר תחליף ראוי", אומר שני.

איתי רייס, סמנכ"ל פיתוח עסקי לוקהיד מרטין ישראל, צילום: קוקו

הטיסה בסימולטור חלקה ונינוחה. אנחנו משייטים מעל מצדה, עוברים מעל כיפת הסלע וטסים בין גורדי השחקים של תל אביב. ניתן בלחיצת כפתור להשמיע רעש שממחיש את הרוטרים של המסוק, אך יש משהו בשקט שמשרה שלווה. התחושה, במובנים רבים, הינה של משחק מחשב, והדבר מתחבר היטב לדבריו של קאהיל על עולם הגיימינג. ליאור פלג, ראש מחלקת הסושיאל ב"ישראל היום" משתלב היטב בטיסה של המסוק המתוחכם מתוך ניסיונו בפלייסטיישן 5. אנו מקבלים תדרוך VIP מפי תא"ל (במיל) איתי רייס, בעבר מפקד בסיס פלמחים והיום סמנכ״ל הפיתוח העסקי של לוקהיד מרטין ישראל

"מאז שנות ה-60 אין דורות של מסוקים. הטכנולוגיה למעשה לא השתנה באופן דרמטי. המסוק הזה מביא בשורה דורית ראשונה וחשובה מאוד. מה שגורם להגדרה שלו להיות דור חדש הוא העובדה שהוא "Fly by wire". התנועות שאני מכניס דרך ההגאים לא הולכות ללהבי המסוק כמו שאנחנו רגילים במסוקים רגילים אלא עוברות למחשב והוא עושה את התנועות הנדרשות ללהבי המסוק כדי להשיג את היעדים שהוא רוצה להשיג", הוא מסביר.

"העיסוקים של הטייס משתנים באופן דרמטי. לא עוד טיסה שבה אתה נלחם בהגאים כדי להשיג חתכי טיסה מסויימים אלא טיסה שבה אתה מתרכז הרבה יותר בניהול המשימה והמטוס יודע לטוס פחות או יותר באופן אוטונומי ותומך את הטייס. וכמובן שיש לזה אפקטים רבים של בטיחות. יהיה אפשר בעתיד לתת כל מני פיתוחים על גבי המערכת שתאפשר למנוע תאונות, התקרבות לא רצוניות לקרקע ודברים נוספים".

נושא המהירות, אומר רייס, שונה באופן מהותי מהיסעור. "המסוקים שיש בחיל האוויר טסים במהירות שיוט של 120 קשר (222 קמ"ש), המסוק הזה משייט במהירות של 170 קשר (315 קמ"ש) וטס במהירות של מעל 200 קשר (370 קמ"ש). זאת אומרת שמהירות הטיסה מהירה באופן דרמטי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר