מה זה טיל היפר-סוני?

החות'ים טוענים כי זה הטיל ששוגר על ידם למרכז הארץ • סין, רוסיה וארה"ב משקיעות מיליארדים בפיתוח טילים מסוג זה, אשר טס במהירות של לפחות 6,100 קילומטרים בשעה • מהם שאר היכולות שלו, מהם האתגרים העומדים בפיתוחו והאם הוא יכול לשנות את כללי המשחק בזמני מלחמה?

התיעוד שפרסמו החות'ים. צילום: רשתות ערביות

החות'ים טענו כי הטיל שנפל היום (ראשון) במרכז הארץ הוא טיל היפר-סוני למרחק של יותר מ-2,000 ק"מ. מעצמות כמו רוסיה, סין וארה"ב משקיעות מיליארדים בפיתוח טילים היפרסוניים כשרוסיה כבר הכריזה על טיל בשם "אוונגרד", סין פיתחה טיל בשם DF-17, וארה"ב עובדת על כמה דגמים משלה.

אמנם המרוץ להתחמשות בטילים מסוג זה הוא חדש, אך מבחינה טכנית טילים מסוג זה הם לא חדשים: מה-V2 שפיתחו הגרמנים ב-1949 ועד הסקאד המפורסם עוד מימי מלחמת המפרץ. 

החות'ים טוענים: זהו שיגור הטיל למרכז הארץ

מהו בכלל טיל היפרסוני?

במילים פשוטות, טיל היפרסוני הוא טיל שטס במהירות של יותר מחמש פעמים ממהירות הקול (מאך 5), זה אומר מהירות של לפחות 6,100 קילומטרים בשעה. לשם השוואה, מטוס נוסעים רגיל טס במהירות של כ-900 קילומטרים בשעה.

יכולת תמרון ייחודית

המהירות היא רק חלק מהסיפור. מה שהופך את הטילים ההיפרסוניים למיוחדים הוא יכולת התמרון שלהם. בניגוד לטילים בליסטיים רגילים שעפים במסלול קבוע וצפוי, טילים היפרסוניים יכולים לשנות כיוון תוך כדי טיסה. תארו לעצמכם כדור טניס שטס במהירות עצומה ויכול לפתע לשנות את מסלולו באוויר - זה בערך הרעיון.

התיעוד שפרסמו החות'ים של הטיל ששוגר למרכז, צילום: רשתות ערביות


ישנם שני סוגים עיקריים של טילים היפרסוניים:

1. כלי גלישה היפרסוניים (HGVs): אלה משוגרים על גבי טיל רגיל ואז "גולשים" באטמוספירה במהירות עצומה.
2. טילי שיוט היפרסוניים (HCMs): אלה מונעים על ידי מנועים מיוחדים שמאפשרים להם לטוס במהירויות גבוהות מאוד לאורך זמן.

למה זה חשוב?

המפתחים של טילים היפרסוניים טוענים שהם יכולים לחמוק ממערכות ההגנה הקיימות. בגלל המהירות הגבוהה והיכולת לשנות כיוון, קשה מאוד לגלות אותם, לעקוב אחריהם וליירט אותם. זה אומר שהם יכולים להגיע למטרה מהר מאוד, ואפילו לפגוע במטרות נעות כמו ספינות מלחמה.

האתגרים

פיתוח טילים היפרסוניים הוא משימה מורכבת מאוד. הטמפרטורות בטיסה במהירויות כאלה הן עצומות, ונדרשים חומרים מיוחדים שיכולים לעמוד בחום הזה. בנוסף, פיתוח מנועים שיכולים לפעול במהירויות כאלה הוא אתגר טכנולוגי גדול.

היירוטים מעל גוש דן, הבוקר, צילום: ללא

האם זה באמת משנה את כללי המשחק?

יש ויכוח בין מומחים. חלקם טוענים שטילים היפרסוניים עלולים לערער את היציבות העולמית כי הם מקטינים את זמן התגובה במקרה של מתקפה. אחרים אומרים שזו בעיקר מהומה על לא מאומה, וטוענים שגם הטילים הקיימים היום מסוגלים לחדור מערכות הגנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר