למרות פערי הציוד - בצה"ל אסרו קבלת תרומות

לוחמי מילואים קיבלו מהצבא ציוד עתיק ולא תקני • קצינים שנכחו בוועדת חוץ וביטחון השיבו כי ייקח זמן לסגור את הפערים: "בין חצי שנה לשנה" • צה"ל: לכלל יחידות הצבא מנופק ציוד העומד בתקן ועל פי כמויות התואמות את המבנה וארגון יחידות היבשה לקרב

פער בציוד בין חיילי החובה למילואים. למצולמים אין קשר לידיעה. צילום: דובר צה"ל

בדיון חסוי בוועדת חוץ וביטחון, שהתקיים לאחרונה, נשאלו נציגי צה"ל על מצב הציוד של המילואימניקים. שנה לאחר פרוץ המלחמה ביקשו חברי הכנסת להבין מה המצב ואם יש פערים. הקצינים השיבו כי ייקח זמן לסגור את הפערים: "בין חצי שנה לשנה".

בחודשים שלאחר השבעה באוקטובר תופעת התרומות הייתה מאסיבית. התפוצות תרמו כסף וציוד, וזה הגיע באופן ישיר למילואימניקים, שקיבלו מצה"ל ציוד עתיק וחסר. לפני כמה חודשים החליטו בצה"ל לעצור את הזרם, ואסרו על קבלת תרומות, בין היתר בשל ציוד לא תקני ולעיתים מסוכן שהגיע לידי הלוחמים. הגישה, שאותה מוביל מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי היא שהצבא צריך לספק את הציוד הנדרש.

הגישה היא שהצבא צריך לספק את הציוד הנדרש. אלוף תמיר ידעי, צילום: אפרת אשל

השאלה הגדולה היא מה הפער. בקצונה הבכירה של צה"ל סוברים כי הפערים אינם משמעותיים, ושמדובר כעת בעיקר בתרבות שהתפתחה בקרב כוחות המילואים שמעודד קבלת תרומות. מנגד, עדויות של מילואימניקים מעלות סימני שאלה לגבי הציוד שמגיע לידיהם ואיכותו, בוודאי אל מול הלוחמים בסדיר.

מי שעוסק בנושא רבות, ולא מסתיר את ביקורתו הנוקבת, הוא ח"כ משה (קינלי) טור פז (יש עתיד). הוא סגן אלוף במילואים, ובילה לא מעט מהחודשים הראשונים של המלחמה על מדים. כסגן יו"ר הכנסת, חבר ועדת חוץ וביטחון וכקצין מילואים הוא מקבל לא מעט פניות מלוחמים ומפקדים שמספרים על פערים משמעותיים. בשבוע שעבר סייר בגבול עזה ובצפון, ושמע, שוב על הפערים. את הטענות של צה"ל כי הפערים קטנים הוא מכנה "מנותקים" ובלשון ציורית מעט יותר "הם חיים בסרט".

מקבל המון פניות מלוחמים. ח"כ טור פז, צילום: דוברות הכנסת

"בדרום לבנון וברצועת עזה נכנסו לוחמי מילואים כשהציוד שלהם נחות באופן משמעותי לעומת הגדודים הסדירים. יש לי חבר, רופא באחד הגדודים של גולני, שאומר שלהם יש ציוד מדהים, אבל לגדוד המילואים שבו היה אין אפילו חצי מזה. גדודי המילואים נותרו בשנות ה-90, גדודי הסדיר נמצאים ב-2024".

בספר "ח"כ במשמרת לילה - יומן מלחמה" (הוצאת סלע מאיר), שיצא לאור לאחרונה, הוא מתאר דיון עם קצין בכיר שבו התברר הפער. "מה אתה רוצה שנעשה, שנצייד גדוד מילואים כמו גדוד סדיר", שואל הקצין, בדרגת תת אלוף. "אמרתי לא. אני מצפה שתצייד אותו יותר טוב. כי הכושר הגופני שלהם נמוך יותר, לצד נכונות אין סופית". לדברי טור פז, "הם מגיעים לצה"ל, בלי שום סייגים, ובצבא לא נותנים להם את הציוד הטוב ביותר, שיש לחיילים הסדירים".

תגובת דובר צה"ל: "במהלך השנה האחרונה ממומשת על ידי זרוע היבשה תוכנית לצמצום הפערים בציוד בין יחידות הסדיר למילואים. התוכנית עתידה להסתיים במהלך 2025. לכלל יחידות הצבא מנופק ציוד העומד בתקן ועל פי כמויות התואמות את המבנה וארגון יחידות היבשה לקרב. בין היתר, פועל צה״ל לוודא שהתרומות אשר מתקבלות עוברות את הבדיקות הנדרשות בהליך סדור - הן בהקשר איכות הציוד והתאמתו לייעודו, והן בהבטחת סטנדרט הבטיחות הנדרש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר