מג׳נין ועד אביתר: הקצין שהתמודד עם כל החזיתות מסיים את תפקידו

המתיישבים רואים בו כסמל של מדיניות ההכלה ויש שיאמרו רפיסות, הפלשתינים רואים בו את מי שאשם במותם של מאות "שאהידים" • ובעיני נערי הגבעות - הוא האדם שהוביל מדיניות של רדיפה נגדם • מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס פורש בתום שלום שנים בתפקיד

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. צילום: דובר צה"ל

השלטים שנתלו בבנימין היו חדים וממוקדים היטב: "ההתנכלות להתיישבות נמשכת. שישה פינויים בתוך שבוע. סמוטריץ', בן גביר, פוקס לא סופר אתכם". התאריך, מאי 2023, שיא נוסף במערכת היחסים העכורה בין תושבי הגבעות ביו"ש לבין יהודה פוקס.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מגבה את האלוף יהודה פוקס, אלוף פיקוד מרכז אחרי הביקורות הקשות נגדו (ארכיון) // דובר צה"ל

במפקדת פיקוד מרכז בנווה יעקב יתקיים היום (שני) טקס חילופי אלוף הפיקוד. אחרי שלוש שנים אינטנסיביות, שלא לומר מטורפות, יסיים האלוף יהודה פוקס את תפקידו. אלוף הפיקוד שכיהן ביו"ש בתקופה הקשה ביותר מאז האינתיפאדה השנייה, שניסה בכל פעם לרצות קבוצה אך הכעיס את האחרת.

המתיישבים רואים בו כסמל של מדיניות ההכלה ויש שיאמרו רפיסות, הפלשתינים רואים אותו כאשם במותם של מאות "שאהידים". בעיני נערי הגבעות הוא אדם שהוביל מדיניות של רדיפה נגדם, עם שיא של מעצרים מנהליים ופינויים, אך בו בזמן הוא זה שדחף בכל כוחותיו להכניס מרכיבי ביטחון ליישובי ההתיישבות הצעירה.

מפקד פיקוד מרכז יהודה פוקס (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

פוקס הוא בנם של ברכה והרב דוד פוקס, מרבני ישיבת נתיב מאיר. הוא מכיר היטב את יהודה ושומרון, שימש כמפקד גדוד 931 של הנח"ל בזמן האינתיפאדה השנייה ואף פיקד על גזרת חברון. בהמשך גם שימש כמפקד חטיבת יהודה. בין השנים 2018-2016 היה מפקד אוגדת עזה, וספג ביקורת על כך שבפיקודו צה"ל נמנע מלירות לעבר עזתים שחצו את הגדר והפעיל צלפים שירו לפלג גוף תחתון רק באישורו.

לאחר שנתיים כנספח צה"ל בארה"ב, נכנס לתפקידו כאלוף פיקוד מרכז ב-2021. אז היה יהודה ושומרון אזור שקט יחסית, בעיקר בשל מגפת הקורונה שהיכתה בישראל ובעולם. אלא שמתחת לפני השטח האזור רחש וגעש. המחבלים הצטיידו בכמויות נשקים בלתי נתפסות והחלו לבצר את אזור צפון השומרון. בעוד צה"ל נמנע מפעילות באזורים כדוגמת ג'נין, בניסיון נואש לתת לרשות הפלשתינית לנסות להשתלט על האזורים, שרובם ננטשו על ידי צה"ל בהתנתקות, נערכו המחבלים למלחמה. בעוד אלוף הפיקוד ויתר הקצינים סוברים שהכל שקט, מתחמשים ערביי יו"ש. על פי הסברה כמעט בכל בית פלשתיני יש כלי נשק.

זירת הרצח בשכונת ארנונה בירושלים, צילום: דוברות המשטרה

במרץ 2022 החל גל טרור קשה ביותר. מחבל מחברון רצח את איוואן טרנובסקי בשכונת ארנונה בירושלים. יום למחרת רצח ערבי ישראלי תושב חורה ארבעה ישראלים בבאר שבע, וחמישה ימים לאחר פיגוע זה פתחו שני מחבלים ערבים ישראלים תושבי אום אל פאחם בפיגוע ירי בחדרה שבו נרצחו שני לוחמי משמר הגבול.

ב-29 במרץ פתח מחבל מהכפר יעבד באש בבני ברק לעבר עוברים ושבים ורצח חמישה ישראלים וב-7 באפריל נרצחו שלושה בפיגוע ירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב. בסוף יום העצמאות של אותה השנה חדרו שני מחבלים לעיר אלעד דרך גדר ההפרדה ורצחו ארבעה בעיר אלעד.

אנשי זק"א בזירת הפיגוע בבני ברק, צילום: קוקו

תחושת הביטחון בישראל כולה התערערה קשות, ובצה"ל הבינו שיש בעיה. הפתרון היה מבצע שובר גלים, שבמסגרתו החלו כוחות הביטחון בהוראת אלוף פיקוד מרכז בשורה של מבצעים ביו"ש. אלא שהמתיישבים התייחסו למבצע זה כמעט מדי מאוחר מדי. היו לא מעט שטענו שהמבצעים היו בסך הכל המבצעים השוטפים של צה"ל במיתוג חדש.

זו הייתה הפעם הראשונה שבה פוקס זכה בביקורת ציבורית נוקבת, בעיקר ביהודה ושומרון. בעוד פיגועי הירי מתרבים ומשתכללים, התעקשו בצה"ל להמשיך במדיניות של הכלה, בטענה כי עיקר הטרור מתרחש מאזור צפון השומרון בלבד. בשומרון החלו במבצעים כירורגיים, של יחידות מיוחדות בלבד, בעוד הכבישים נותרים פתוחים לתנועת פלשתינים. אחד המבקרים הגדולים ביותר של הפיקוד הינו ראש מועצת שומרון יוסי דגן שדורש לסגור את המחסומים, אך אלו נסגרים רק בתחילת המלחמה.

אזור על סף פיצוץ

בפיקוד מרכז מדגישים כי פוקס הוביל קו לוחמני ומביאים כעדות את המבצע כנגד כנופיית גוב האריות, חוליית טרור שביצעה פיגועים קשים באזור שכם. בתחילה זלזלו בצה"ל בכנופיה, אך לאחר כמה פיגועים קשים הוחלט לפעול נגדה באגרסיביות. כמה פעולות יזומות הובילו לדעיכת הפעילות של חוליות המחבלים. אחד האירועים המשמעותיים ביותר היה סיכול של תאמר כילאני, מראשי הכנופייה, באמצעות מטען שהוצמד לאופנועו. זהו מבצע שעליו ישראל לא לקחה אחריות עד היום, אולי כדי לשוות לו תחושה של פעילות בסגנון מוסד.

אך הפעילות המוגבלת לא הביאה את התוצאות המבוקשות. בינואר 2023 נרצחו שבעה בני אדם בפיגוע ירי קשה בנווה יעקב, וחודש אחר כך נרצחו הלל ויגל יניב במסדרון חווארה. במרץ נרצח אור אשכר בפיגוע ירי ברחוב דיזנגוף על ידי שב"ח שהיה מזוהה עם חמאס ובאפריל נרצחו שלושת בנות משפחת די בצומת חמרה בבקעת הירדן. ביוני נרצחו ארבעה ישראלים בתחנת הדלק בעלי, מה שמוביל להתפרעות חסרת תקדים בכפרים פלשתינים. האזור כולו על סף פיצוץ.

הרמטכ"ל הרצי הלוי לצד אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, צילום: דובר צה"ל

בלחץ של אלוף הפיקוד מאשרים בדרג המדיני מבצע בן יומיים במחנה הפליטים ג'נין. בתחילת יולי, לראשונה מזה שנים רבות, נכנסים כוחות גדולים לתוך מחנה הפליטים הקיצוני, בפיקודו של מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט, תחת שם הקוד "בית וגן" ופועלים כנגד המחבלים. כלי טיס תוקפים מחבלים, לראשונה מאז מבצע חומת מגן.

המבצע אינו עושה את העבודה הנדרשת. בלחץ מדיני שבים בצה"ל ועוצרים את הפעילות בצפון השומרון בניסיון לאפשר לרשות הפלשתינית להשתלט על הכאוס באזור. הדבר מאפשר לגדודים בטול כרם ובקלקיליה להיערך ללחימה בעוד חודשים מעטים, בעת המלחמה. למקורביו אומר פוקס כי אם היה יודע שמבצע בית וגן יהיה יחיד מסוגו לא היה טורח לצאת אליו. היה זה צריך להיות מבצע אחד מני רבים.

כמעט כל יום באוגוסט בוצע פיגוע אבנים, ירי או דקירה לעבר ישראלים, וכך גם בספטמבר

באוגוסט של אותה שנה, לאחר שבת שבע דמרי נרצחה בחברון, הופצו כרזות נגד אלוף הפיקוד ברשתות החברתיות לצד נרצחים בפיגועים. "לפטר את פוקס עכשיו". אלוף הפיקוד התייצב מול כתבי השטחים בבסיס חטיבת יהודה, מעל העיר חברון, והבטיח למתיישבים שחשו שהפקירו אותם "אמשיך לתת ביטחון לכולם".

אלוף פיקוד מרכז בהערכת מצב, צילום: דובר צה"ל

אך הפעילות של צה"ל לא עוזרת. כמעט כל יום באוגוסט בוצע פיגוע אבנים, ירי או דקירה לעבר ישראלים, וכך גם בספטמבר. לקראת סוף החודש נפצע חייל צה"ל בינוני ממטען חבלה בבית אומר, ב-5 באוקטובר, בזמן חול המועד סוכות, פותח מחבל באש לעבר רכב ישראלי בחווארה, אירוע שהסתיים בנס ללא נפגעים.

הקלפים נטרפו: מה שהיה הוא לא מה שיהיה

ה-7 באוקטובר טורף את הקלפים כולם. בצה"ל מבינים שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, ואלוף הפיקוד נוקט צעדים חסרי תקדים. מאז תחילת המלחמה התרחשו 45 מבצעים חטיבתיים במחנות הפליטים, 80 תקיפות מהאוויר בוצעו מאז תחילת המלחמה ובהם נהרגו יותר מ-90 מחבלים. מאות מחבלים נהרגו ביהודה ושומרון בפעילות אגרסיבית ביותר של צה"ל, בדגש על החודשים הראשונים. בפיקוד מרכז מציינים כי קידם את שיתוף הפעולה עם השב"כ וכוחות הביטחון יצר מערכת סיכול מתקדמת ואיכותית שאפשרה רצף וקצב סיכולים.

ה-7 באוקטובר טרף את הקלפים כולם, צילום: גדעון מרקוביץ

גם בהגנת היישובים עשה לא מעט. מאז ה-7 באוקטובר הגדיל את מערך גדודי ההגנה המרחבית לכ-8,000 לוחמים, הנחה להציב עשרות מקלעים ביישובים וכן לחלק אלפי נשקים לתושבים ולחיילים ששוחררו ממילואים וגרים בהתיישבות. הסעיף האחרון, יש לציין, בוצע עד כה רק בצורה חלקית ככל שמדובר בחלוקת נשקים, חלק מהסיבות הן טכניות ולא עקרוניות.

הוא היה אחד הדוחפים המשמעותיים ביותר לשיפור תשתיות ההגנה ומרכיבי הביטחון ביישובים ובהתיישבות הצעירה. "אלוף פיקוד מרכז והיועמ"שית רתומים יחד איתנו לפתור בעיות לא פשוטות", אמרה לפני מספר שבועות שרת ההתיישבות אורית סטרוק ל"ישראל היום".

אך לצד פעילות זו המשיכו היחסים בינו לבין המתיישבים להידרדר. פעם אחר פעם האשימו בהתיישבות את פוקס בנקיטת צעדים בעייתיים ביותר מבחינה ביטחונית. הביקורת הנוכחית עוסקת בשאלה מדוע לא מפציצים תהלוכות של מחבלים במחנות הפליטים, אך קדמו לה לא מעט ביקורות נוספות, בדגש על פתיחת צירים.

ראש הממשלה דה פקטו של יהודה ושומרון

לאחר ה-7 באוקטובר נסגרו באופן כמעט הרמטי כל הכבישים לערים ולכפרים הפלשתינים, אך אלו נפתחים בהדרגה בחודשים האחרונים. בשומרון, למשל, הצביעו על כבישים שנפתחו ועל הזינוק בטרור העממי שבהם. האשמה הוטלה אך ורק על פוקס, ראש הממשלה דה פקטו של יהודה ושומרון.

אחד משיאי המתיחות מול אלוף הפיקוד התרחש בפברואר האחרון, בתרגיל של אוגדת איו"ש. את התרגיל הוביל אלוף הפיקוד במטרה לאמן את מפקד האוגדה החדש תא"ל יקי דולף, ואחד התרחישים עסק במצב שבו מתיישבים יהודים מציתים רכבים וחוטפים ערבי בעקבות רצח תינוקת יהודייה. התרגיל, שבו שהה פוקס עצמו, עורר זעם כבד בהתיישבות וגם בקרב חיילים שהשתתפו בו. האחרונים אף שלחו מכתבי התנצלות לתושבים והתנערו מהתרחיש מכל וכל.

המתיחות בין הממשלה לבין אלוף הפיקוד אינה מצטמצמת רק לנושא הביטחוני, אלא גם ההתיישבותי. התנגשויות עזות התרחשו בין פוקס לבין אנשיו של סמוטריץ'

"מישהו בפיקוד הבכיר של צה"ל הלך לאיבוד לחלוטין, ולמרבה הצער לא בפעם הראשונה", תקף שר האוצר בצלאל סמוטריץ. "זה אבדן עשתונות ערכי טוטאלי שמי שאחראי לו אינו יכול להמשיך בתפקידו ולהיות מופקד על שמירת חייהם וביטחונם של המתיישבים". גם בצה"ל התנצלו בסופו של דבר, אך הנזק כבר נעשה.

המתיחות בין הממשלה לבין אלוף הפיקוד אינה מצטמצמת רק לנושא הביטחוני, אלא גם ההתיישבותי. התנגשויות עזות התרחשו בין פוקס לבין אנשיו של סמוטריץ' בחודשים האחרונים. בין היתר מאמין פוקס כי מנהלת ההתיישבות מובילה מדיניות מפלה ואינה מפעילה פעולות אכיפה נגד בנייה יהודית בלתי חוקית, בעודה דורשת הגברת אכיפה נגד בנייה בלתי חוקית של הפלשתינים. לאחרונה אף הוטחה ביקורת קשה על פוקס, שהפך כל פינוי לצורך ביטחוני, מכיוון שכך הוא מקבל את הווטו ומתאפשר לו לפנות מבנים יהודיים. בין היתר פונו כך כמה מבנים ארעיים בחוות יאיר, בעוד מולם מבנים פלשתינים בלתי חוקיים נותרו על כנם.

נושא נוסף שבו מותחת ביקורת קשה ביותר כנגד פוקס הינה בכל הנוגע לקמפיין אלימות המתנחלים. לאחרונה פורסמה ב"ישראל היום" שיחת צעקות בינו לבין מפקד ימ"ר ש"י, בנוכחות ראש הממשלה, שבו גרס כי האחרונים אינם פועלים כנגד אלימות המתנחלים, בעוד מפקד הימ"ר אומר כי יש ירידה במספר התקריות האלימות.

בכתבה שפורסמה במאי האחרון ב"ישראל היום" טען קצין בכיר במילואים כי פוקס ממוקד כל כולו בנוגע לאלימות המתנחלים כפי שהוא רואה אותה, בעודו מתעלם מהתקריות שהובילו למהומה. "יהודה פוקס הוא אחת מהסיבות לכך שצה"ל הגיע ל־7 באוקטובר", טען. "פוקס הוא אחד מאבי־אבות הפירוק של הכוח שלנו. הביטוי האחרון של הגישה הזו הוא התחקירים סביב רצח הילד בנימין אחימאיר ז"ל. מיקוד התחקיר של פוקס לא היה על איך נרצח ילד בן 14, או איך לוקח כל כך הרבה זמן למצוא את גופתו, אלא על הפשיעה הלאומנית. הוא כל הזמן עסוק ב'מתנחלים הפורעים'".

אלוף פיקוד מרכז ,יהודה פוקס ושר הביטחון, יואב גלנט, צילום: אריאל חרמוני

אנשיו של פוקס, מצדם, טוענים כי הוא אינו נגד ההתיישבות אלא נגד תופעות השוליים שלה. "אלוף הפיקוד אוהב את ההתיישבות הנורמטיבית", הם אומרים ומצביעים על כך שקידם אישור של יישובים, הוסיף אמצעי הגנה ופעל באופן אגרסיבי ביותר כנגד הטרור הפלשתיני. מתנגדי המשפט האחרון יאמרו לכם שהיה יכול לעשות הרבה יותר.

לאחרונה התכנסו ראשי הרשויות ביהודה ושומרון לשיחת פרידה מאלוף הפיקוד. במשך השנים האחרונות הם ניהלו איתו יחסים מורכבים, ידעו לעבוד איתו והוא איתם, אך אי אפשר לומר שבין הצדדים שוררת אהבה גדולה. הפרידה הייתה יפה ומכובדת, אך אחרי שנים של התנגשויות, מעל ומתחת לפני השטח, אין ספק שיש בה גם לא מעט מרירות. 

אחרי שלוש שנים מהסוערות שידעה מדינת ישראל בכלל, בדגש על התקופה שלאחר ה-7 באוקטובר, יסיים יהודה פוקס את תפקידו ויפרוש מצה"ל. בפיקוד מרכז אומרים ל"ישראל היום" כי הוא מסיים בתחושת סיפוק לאור הפעילות הביטחונית הענפה, בדגש מאז השבת השחורה, אך לא מכחישים שיש גם קורטוב של תסכול וכעס. האלוף שניסה לרצות את כולם ולא הצליח לרצות אף אחד מסיים את תפקידו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר