היא - אוסטרלית בת 53, זוכת אוסקר, שמדלגת היום בין צילומים ביבשות שונות ומפתחת פרויקטים כמפיקה. הוא - בריטי בן 60, זוכה גלובוס הזהב, שהופיע בעשרות קומדיות רומנטיות. שניהם נכנסו למקצוע בערך באותו זמן, סוגרים תכף 40 שנה בקולנוע ובטלוויזיה, עתירי מעללים ופרשיות. ועכשיו הם יחד, ניקול קידמן ויו גרנט, במיני סדרת מתח חדשה בשם "היית צריכה לדעת".
זה עיבוד לרב מכר של הסופרת והמחזאית ג'ין האנף קורליץ. קידמן יזמה את הפקת הסדרה באמצעות חברת ההפקות שלה והציעה אותה ל־HBO, שאיתה שיתפה פעולה ב"שקרים קטנים גדולים". היא צירפה אליה את יוצר הטלוויזיה הוותיק דייוויד אי. קלי, שגם איתו עבדה ב"שקרים קטנים גדולים", ואת הבמאית הדנית סוזנה בייר, שזכתה להצלחה בשנים האחרונות בזכות המיני סדרה "מנהל הלילה" ומותחן האימה "קופסת הציפורים" שביימה לנטפליקס ב־2018.
בסדרה בת ששת הפרקים (החל מיום שני הקרוב בסלקום tv, יס והוט) מגלמת קידמן את גרייס פרייז'ר, פסיכולוגית מצליחה במנהטן, שעומדת להוציא את ספרה הראשון ומתחככת בחברה הגבוהה של האפר איסט סייד לצד אימהות אחרות מבית הספר הפרטי שבו לומד בנה. בעלה ג'ונתן (גרנט) הוא אונקולוג מוכר ושרמנטי, המתמחה בריפוי ילדים.
האידיליה הניו־יורקית הזו מתהפכת ביום בהיר אחד, בעקבות רצח מזוויע שמטלטל את העיר ומציב בפניהם מציאות בלתי מוכרת וסדרת סודות שגרייס מתחילה לגלות, השופכים אור על מציאות שהיא לא היתה מודעת לה. עכשיו היא נאלצת לקבל החלטות ולגלות שהיא נמצאת בצרות צרורות.
***
הסדרה צולמה בקיץ 2019 ברחבי ניו יורק והיתה מיועדת לעלות באביב 2020, אבל עיכובים בעריכה, בגלל הקורונה, גרמו לדחייה של חצי שנה. המפגש הראשון שלנו עם השניים היה בחורף האחרון, באירוע שהתקיים בלוס אנג'לס. מפגש נוסף, הפעם בזום, נערך לפני שבועיים, כשגרנט בלונדון וקידמן בסידני.
קידמן, שמכירה היטב את נפלאות המצלמה, נראית מוקפדת ואצילית, לבושה חליפת מעצבים, ושיערה האדמוני פזור כאילו ברישול. גרנט מדגמן אבא עסוק, בחולצה מקומטת מעט ולא מכופתרת לגמרי, ללא עניבה, כאילו סיים עכשיו יום עבודה מפרך.
חלוקת התפקידים ביניהם ברורה: היא המבוגרת האחראית, עונה לשאלות ברצינות ונותנת קרדיטים לכל הנפשות הפועלות. הוא קצת פחות מעורב ומעיר מדי פעם הערה צינית, בהומור הבריטי המאפיין אותו.
"הסדרה הזאת בוחנת מקרוב מערכות נישואים ומדברת על הדינמיקה בין גבר לאישה ובינם לבין הילד המשותף שלהם", אומרת קידמן, "יש בה הרבה רבדים נסתרים וטוויסטים בעלילה, והצופה כל הזמן מחשב מחדש מי נגד מי ומגלה שהאנשים אינם כפי שהם נראים. יש רבדים פסיכולוגיים שאנחנו חושפים בהדרגה, לכולם יש סודות, ונקודת הסיום של הסדרה שונה לחלוטין מהנקודה שבה היא מתחילה".
איך היתה הכימיה ביניכם?
"סוזנה הבמאית הציעה שנביא לפרויקט את יו. היא אמרה לי: 'זה יעבוד נהדר לראות את שניכם כזוג נשוי', ואני הייתי בטוחה שאין מצב, כי אני זוכרת שבראיונות הוא תמיד מאיים שהוא לא משתגע על המקצוע ושהוא מתכנן לפרוש.
"הכימיה בינינו היתה חשובה, כי מדובר בעלילה סביב מערכת נישואים, ובתוך עשר שניות אתה יכול לשמוע או לראות משהו שישנה את האופן שבו אתה מתייחס לאדם שמולך מקצה אל קצה, גם אם חשבת שאתה מכיר אותו היטב. הקלפים נטרפים, ורק לאחר מכן מתחילה עלילת המתח.
"סוזנה רצתה שגרייס תלבש מעיל, כדי שתמיד יוכלו לזהות אותה, וגם כדימוי למעטה שמגן עליה מהכאוס סביבה. בהתחלה הרגשתי שזה מכביד עלי, אבל עם הזמן זה נתן לי להבין את הדמות פיזית, וגם מה עובר עליה מבחינה פסיכולוגית".
גרנט מהנהן בהסכמה. "בסדרה אני נראה הגבר הכי מקסים ושרמנטי, אבל אין לדעת אם אני לא איזה מניאק עלוב, שזה הרבה יותר נאמן לדמויות שלי בשנים האחרונות. בטייפקאסט ההוליוודי שלי הפכתי בשנים האחרונות לנבל מתועב, מי שעוקב אחריי כבר גילה כמה אני טוב בלהיות רע.
"יש בתוכנו כמה בני אדם, או יותר נכון, צדדים שונים שמתקיימים בו בזמן, ואינם בהכרח סותרים. זה אתגר מרתק לגלות בכל פרק את הנסתר לגבי הדמות, ומה קורה כשהקרקע נשמטת מתחת לרגליה".
***
גרנט שיחק בתחילת דרכו בסרטי טלוויזיה בבריטניה, אבל הפריצה המשמעותית שלו למסך הקטן היתה לפני שנה וחצי, במיני־סדרה "שערורייה אנגלית למדי" של ה־BBC, שאף זיכתה אותו במועמדות לאמי ולגלובוס הזהב. "אני מודה שתמיד הייתי סנוב בכל הקשור לסדרות טלוויזיה, כי בעיני רוחי אני כוכב קולנוע", הוא אומר, "הייתי צריך לעשות סוויץ' לא פשוט בראש כדי להתאים את עצמי, כי לא יכולתי עוד להמעיט בערכה של הטלוויזיה. לא נותרו אנשים בתעשייה שאינם מעורבים גם בטלוויזיה.
"אני לא מכיר סדרות של HBO, אבל אמרו לי שהם מייצרים את הרולס רויס של הטלוויזיה, וזה מה ששכנע אותי הפעם. למעשה, זו היתה הפעם הראשונה שאני מתחייב לפרויקט בלי לדעת איך הכל נגמר, מה שערער לי את הביטחון. אבל זרמתי עם התהליך ועם אופן העבודה שהובילה הבמאית".
"סוזנה בחרה בדקדקנות את כל השחקנים, שמגיעים ממדינות שונות בעולם - ונצואלה, איטליה, אנגליה", מוסיפה קידמן, "היא הביאה בחירות אמנותיות נועזות, שאולי לא כולם יהיו מספיק רגישים לקבל, אבל יש להן משמעות".
מה, למשל?
"עירום. יש פריים מאוד ישיר (של דמות משנה, בחורה צעירה), שנועד לעורר תגובה לאותו רגע בעלילה. עירום אינו זר לי, עבדתי עם במאים שזה כלי מאוד שימושי עבורם, ובצורה די בוטה. זה מוכרח לשרת את העלילה בצורה מקסימלית, ולעולם לא להיות נצלני או כפוי.
"כשצילמתי את 'עיניים עצומות לרווחה' (המותחן האירוטי מ־1999 שבו כיכבה לצד בעלה דאז טום קרוז; ד"כ), היה מאמץ עילאי לייצר סט צילומים שירגיש בטוח עבורי כדי לצלם סצנות אינטימיות בביטחון, כי הן היו קריטיות לעלילה.
"כשצילמתי את 'להרוג אייל קדוש' לפני ארבע שנים, היתה סצנה שדרשה עירום חלקי. לשחקנים נשמרת הזכות לשנות את דעתם. ברגע שיש שבריר של חוסר הסכמה ואי נוחות, עוצרים במקום. זה הנוהל כיום.
"בסדרה הנוכחית דאגתי שהסט ירגיש בטוח ומוגן. סוזנה השרתה ביטחון ושקיפות, והיתה אווירה טובה ושמחה. אף אחד לא עשה משהו שלא הרגיש איתו בנוח, היה כבוד הדדי, ונתַנו מרחב ביטוי שהיה מקובל על כל הצדדים".
לגרנט האווירה הזו דווקא קצת הפריעה. "אני זקוק לדרמה ולקשיים", הוא אומר, "אני תמיד מנסה, בשובבות כמובן, לחרחר ריבים ולייצר עניין על הסט. בגילי המופלג גיליתי שאני נהנה מרכילות, ובין הטייקים נהגתי לפטפט עם אנשי צוות, שמעתי סיפורים על חיי האהבה שלהם והפצתי אותם לאחרים. רוח השטות היא תוצר של פחד במה שלי, שום דבר לא נעשה בזדון.
"התבדחתי קצת עם ניקול, ובעיקר עם דונלד סאת'רלנד (שמגלם בסדרה את אביה של גרייס), שחובב הומור שטותי. זה היה סט די אינטנסיבי, בפרויקט שצולם במשך שישה חודשים, ולזה אני לא רגיל. פעם נהגתי לומר שאני מוכן לפרוש, אבל עם השנים אני כבר פחות שונא את המקצוע, התחלתי ליהנות ממנו. אולי כי סוף־סוף הפכתי לשחקן טוב".
***
זו לא פגישתם הראשונה של קידמן וגרנט. המפגש הראשון שלהם היה בארוחת ערב במסעדה לונדונית, כשהיו בשנות ה־20 לחייהם. כל אחד החזיק אז בזוגיות פוטוגנית למדי, קידמן עם טום קרוז, בעלה בשנות ה־90, וגרנט עם הדוגמנית־שחקנית אליזבת הרלי, שנותרה ידידה קרובה שלו עד היום. הרלי גם עמדה לימינו ב־1995, לאחר שנתפס בשדרות סאנסט בהוליווד באמצע אקט מיני אוראלי עם יצאנית. גרנט נעצר, אך יצא בזול עם קנס ושנתיים מאסר על תנאי.
קידמן התגרשה מקרוז ב־2001, וב־2006 נישאה למוזיקאי הקאנטרי קית' אורבן. יחד הביא הזוג לעולם את סאנדיי רוז (12) ואת פיית' מרגרט (10), שנולדה בהליך פונדקאי.
אצל גרנט הסיפור כבר יותר מסועף. הוא נפרד מהרלי רשמית בשנת 2000 והוכתר כרווק נצחי. ב־2011, בגיל 51, הפך לאבא לטאבית'ה (9), שנולדה כתוצאה מרומן חולף עם טינגלן הונג, מארחת במסעדה סינית בלונדון.
שנה לאחר מכן נולד בנו ג'ון (8), הפעם ממערכת יחסים עם מפיקת טלוויזיה שבדית בשם אנה אבּרסטין. עוד לפני שילדה, ניהל גרנט רומן קצרצר נוסף עם הונג, שממנו נולד בנם פליקס (7). למרות זאת, הרומן עם אברסטין הבשיל למערכת יחסים רצינית. בדצמבר 2015 נולדה להם בת, וכעבור שנתיים - בן נוסף. שמות הילדים לא פורסמו עד היום. גרנט ואברסטין נישאו במאי 2018 ומתגוררים בלונדון.
"אשתי שונאת את כל מה שאני עושה", צוחק גרנט, "אבל את המיני סדרה החדשה היא אהבה. הייתי צריך להתחתן כבר מזמן. היה לי מזל עם אנה".
איך זה להעביר את הקורונה עם חמישה ילדים קטנים?
"כדי שלא אסתבך בהתפרצות זעם כמו אלן דג'נרס, פשוט אגיד שזה נהדר", הוא משיב בחיוך מאולץ, "לא תוציא ממני שום תלונה, בטח שלא בתקופה כזו, ששום דבר לא מובטח לנו. אמנם העולם מתקיים והפקות מצטלמות, אבל הסגר הבא מעבר לפינה. האנושות בצומת דרכים, אין לדעת מה יקרה, ובזמן שאנחנו מחכים כבר לראות אם זה ישתפר או לא, אנחנו מתחילים להשתגע. כשאני יוצא לרגע מהבית אני מגלה שלונדון מוצפת באנשים מטורללים שמתקוטטים ברחובות, ויש תחושת סכנה מכל עבר. מוזר שם בחוץ".
***
האבהות שינתה אצל גרנט את אופן קבלת ההחלטות. "כשחקן שמקבל הצעה לתפקיד, אני בודק מההתחלה כמה סימני וי אני יכול לסמן בהיבטים שונים. למשל, האם זה תפקיד טוב ונכון עבורי, או איזה ערך יהיה לצופה. היום אני גם בוחן לוגיסטית אם אוכל להיעדר מהבית למשך כמה שבועות, ואם אצליח לעמוד בגעגועים.
"כשאני מקבל דמות, אני מדמיין את הביוגרפיה שלה ומוסיף לה פרטים לגבי רקע משפחתי. זה משהו שאני עושה בקלות בעשור האחרון, בזכות העובדה שהפכתי לאבא. זה עוזר לי להתחבר לרגשות של הדמות. משהו בי נפתח, נפרצה דרך למקומות חשופים יותר בתוכי, שפעם היו חבויים".
ממש מהפך מהטייפקאסט של הגיבור הרומנטי התמים.
"תודה לאל. הייתי זקוק לשינוי הזה. מגיעות לשולחני לא מעט הצעות לתפקידים אפלים, שבעבר לא היו חושבים עלי בשבילם. המלהקים סוף־סוף הבינו מי אני, וזאת הקלה שאני לא צריך לגלם שוב אותו בחור חביב שמחפש להתאהב.
"כולם מזהים את יו גרנט כגבר האנגלי הלא מלוטש, הצ'ארמר שקצת מתבלבל במילים מול הנערה היפה. אבל במציאות אני ההפך המוחלט. הפעם אני עושה דמות שהרבה יותר נאמנה למציאות. החיים הטובים והמנוכרים של החברה הגבוהה הם פחות או יותר החיים שאני חי, בקושי הייתי צריך להתאמץ כדי להבין את הנסיבות. הרי ככה חושבים שאנשים חיים בלונדון העליזה, לא?"
לא היית רוצה להפיק, כמו ניקול?
"לא, חוששני שכל העיסוקים מאחורי הקלעים הם דברים שזרים לי לחלוטין. אני לא מצליח לפלס את דרכי בעולם הסטרימינג והטלוויזיות החכמות. אם אני בקושי מבין איך להעביר ערוץ, שלא לדבר על הפעלת הוויי־פיי, איך לעזאזל אפיק סדרה? זה כל כך לא בשבילי. העשייה שלי הסתכמה באיזה 700 ילדים שהבאתי לעולם בשנים האחרונות.
"מה שכן, אני מוצף בהצעות לתפקידים בפרויקטים איכותיים לטלוויזיה. זאת תקופת שיא לענף, ויש המון התרחשות. אני מרגיש שאנחנו בעידן פורה ובריא, וליוצרים יש הרבה יותר מרחב לקחת סיכונים אמנותיים".
***
הקריירות של קידמן וגרנט נעו בקווים מקבילים לאורך ארבעה עשורים. שניהם החלו לשחק בתחילת שנות ה־80, הוא בגיל 22 והיא בגיל 14, אבל זכו לפריצה הגדולה שלהם רק בשנות ה־90. גרנט קיבע את מעמדו ככוכב קומדיות רומנטיות בעקבות ההצלחה של "ארבע חתונות ולוויה אחת", שעליו זכה בגלובוס הזהב. אחריו המשיך ל"נוטינג היל" ול"רווק פלוס ילד", שגם עליהם היה מועמד לגלובוס, ולשני סרטי "יומנה של ברידג'ט ג'ונס". הוא מעולם לא היה מועמד לאוסקר.
קידמן שיחקה בשוברי קופות כמו "באטמן לנצח" ו"מולאן רוז'", שעליו היתה מועמדת לראשונה לאוסקר ב־2002. שנה לאחר מכן זכתה בפסלון הנכסף על תפקידה ב"השעות", ומאז היתה מועמדת עוד פעמיים (על "מחילת הארנב" מ־2011 ועל "סארו - הדרך הביתה" מ־2017).
כעת יש לה בקנה את הסרט "הנשף" של נטפליקס, עיבוד למחזמר מברודוויי בבימויו של יוצר הטלוויזיה המצליח ריאן מרפי, שבו היא תככב שוב לצד מריל סטריפ, וגם מיני סדרה בשם "תשעה זרים מוחלטים", שמצטלמת בחודשים האחרונים באוסטרליה ותעלה באמזון בשנה הבאה.
קידמן זכתה ב־2017 בשני פרסי אמי על "שקרים קטנים גדולים", האחד על תפקידה בסדרה והאחר על הסדרה הטובה ביותר, בהיותה אחת המפיקות. אף שהעונה השנייה לא התקבלה בהתלהבות כמו הראשונה, ב־HBO הודיעו שמבחינתם הדלת פתוחה לעונה שלישית. "זה לא על הפרק כרגע", היא אומרת, "אבל חשוב לי שלא יוותרו עלינו. אני מאמינה שכולנו נשמח להתאחד ולעבוד שוב יחד, אבל כולנו מאוד עסוקות. לורה (דרן) זכתה רק עכשיו באוסקר על 'סיפור נישואים' ועובדת במלוא המרץ, זואי (קרביץ) לוהקה לתפקיד אשת החתול ב'באטמן' הבא, וזה הופך לעסק לא פשוט למצוא זמן שבו כולן פנויות.
"האמת היא שאלה צרות טובות. זאת המתנה האישית שקיבלנו מ'שקרים': בזכותה כולן התחילו לקבל עוד הצעות ועוד רעיונות שנמצאים בשלב יותר מתקדם. לא מן הנמנע שדרכינו ייפגשו שוב בשלב מסוים".
קידמן עובדת במרץ, למרות הקורונה. "הקורונה היא גזירת גורל, ועלינו להתאים את עצמנו למצב החדש", היא אומרת, "כך גם לגבי מועד עליית הסדרה, שנדחה עד עכשיו. אתה עובד ועושה תוכניות, אבל מה שקורה בפועל ממש לא בשליטתך. אתה בא לעבוד ומתפלל שהכל יעבור כשורה. אבל אני מאמינה שסיפור טוב הוא כזה שיכול להיות משודר בכל זמן".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו