רגע לפני פיזור הכנסת: חוק הטבק ומוצרי עישון אושר סופית בקריאה שנייה ושלישית, בתמיכת 45 ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה. רק ח"כ אחד התנגד. במסגרת החוק התקדימי, ייאסר הפרסום למוצרי העישון כמעט כליל, למעט כמה הקלות בעיתונות הכתובה. החוק קובע מגבלות על המיתוג של חבילות הסיגריות בישראל, ומהיום כל חפיסות הסיגריות יהיו זהות וייראו אותו הדבר, בגוון של חום, שנחשב לצבע לא מושך. מי שיפר את החוק יהיה צפוי לקנסות כספיים שבין 75,000 שקלים ל-226,000 שקלים.
ח"כ יהודה גליק, מיוזמי חוק הטבק: "זהו חוק היסטורי שעתיד לשנות את פני המציאות בישראל בכל הנוגע למלחמה בעישון". ח"כ אייל בן ראובן ממפלגת העבודה, שחתום יחד עם ח"כ גליק על החוק, אמר: "זהו יום היסטורי וניצחון חשוב במלחמה נגד העישון".
כיום קובע החוק הגבלות מסוימות על פרסום מוצרי טבק, אך חוק הטבק החדש וחברי הכנסת יאסור באופן כליל את הפרסום של טבק ומוצרי עישון, ויטיל מגבלות חמורות על שיווק מוצרי טבק וסיגריות ואופן הצגתן, לרבות בפיצוציות ובקיוסקים. לפי החוק שאישרה מליאת הכנסת, פרסום מוצרי עישון ייאסר, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת – ובלבד שבצמוד תהיה מודעת אזהרה בגודל זהה.
חוק הטבק שאושר בכנסת כולל איסור שליחת פרסומת למוצרי טבק, איסור הצגה בחנויות כולל בדיוטי פרי, איסור קידום מכירות בתמורה למוצר עישון אחר, חובת דיווח על תכולת מוצרי טבק ועישון למשרד הבריאות. כמו כן, בהצעת החוק יאסור על מכירת מוצרים בעלי ריכוז ניקוטין גבוה - דוגמת הסיגריה האלקטרונית ג'ול.
החוק גם מגביל את הפרסום בחנויות (פיצוציות וקיוסקים) וקובע כי יש להציב את מוצרי העישון במקום שאינו בולט (לפי הגדרת משרד הבריאות), לרבות איסור זה תקף גם במתחם הדיוטי-פרי, ובנמלי הים והיציאה מהארץ. הזכיינים בנתב"ג יצטרכו לתחום את שטח מכירת הסיגריות בנפרד, לעקוב במסגרתו אחר סעיפי החוק, וגם יחייבו הצמדת שלטי האזהרה לחפיסות הסיגריות שרוכשים היוצאים לחו"ל.
החוק שאושר הוא פשרה מבחינת ח"כ גליק, אולם גם בנוסח הנוכחי הוא אמור לשרת את מטרתו ולהפחית את שיעור העישון, בעיקר בקרב ילדים ונוער. ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, אמר כי איסור הפרסום ומתן החסויות עשוי להפחית את השימוש בטבק ב-7%. במדינות מסוימות שבהן יושמו האיסורים הללו חלה ירידה של 16%.
ד"ר לוין, שהופיע בוועדה, טען כי הפחתה בשיעור של 7% יכולה להציל חיים של יותר מ-500 איש בשנה. לפי ההערכות בישראל, העישון אחראי למותם של 8,000 איש בשנה - 10% מתוכם עקב עישון כפוי. העלות הכוללת מעישון למשק מסתכמת ב-12.85 מיליארד שקלים בשנה.
החוק הנוכחי הוא יישום של החלטת הממשלה משנת 2011, שלא הבשילה לכדי מימוש בהמשך. בנייר עמדה שעליו חתומות בין היתר ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן, נטען כי ההצעה "סוכלה בלחץ חברות הטבק ולוביסטים מטעמן. כתוצאה מכך, הציבור בישראל נותר חשוף עד למהלכי שיווק ופרסום אגרסיביים ומתוחכמים. הגיע הזמן לתקן עיוות זה, ויפה שעה אחת קודם".
קופת האוצר הולכת להיפגע מחוק הטבק, מכיוון שההכנסות ממיסוי סיגריות וממוצרי טבק מכניסות כ-6 מיליארד שקלים בשנה - יותר מ-80% ממחיר חפיסת הסיגריות שרוכש הצרכן הישראלי מועברים לקופת המדינה באמצעות מס קנייה (65.5%) ומע"מ (17%). המס על טבק בתפזורת, שיעור המס ממחיר חפיסה עומד על 57.3% - מעבר ציבור המעשנים לטבק מגולגל הוביל לאובדן הכנסות של 1.5 מיליארד שקלים בין השנים 2012 ל-2016. הפחתת שיעורי המעשנים תוביל לאובדן הכנסה ממיסוי ממכירת מוצרי עישון, אולם לחיסכון בהוצאות הבריאות מצד שני, לרבות על חולי סרטן ואחרים.
נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת ושל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי גיל המעשנים יורד ושיעורם עולה – בניגוד למגמה ההפוכה באירופה. שיעור המעשנים בישראל מגיל 18 ואילך עמד ב-2016 על 22.5%, לעומת 19.7% ב-2015. המחקר של הכנסת קובע כי צריכת קופסאות הסיגריות עלתה ל-310 מיליון חפיסות ב-2016 מ-283 מיליון חפיסות בשנת 2015, ונמצאת במגמת עלייה גם בשנתיים האחרונות.
מדינות כמו בריטניה, צרפת, צ'כיה, דנמרק, אוסטרליה, בלגיה, פינלנד, אירלנד, איטליה, הולנד, ניו-זילנד, נורווגיה, פולין, פורטוגל, סלובניה, ספרד ושוודיה. במדינות אלה יש איסור על פרסומת בעיתונות, בשלטי חוץ, במתן חסויות ובחלק מהן אף איסורים נוספים.
עיקרי חוק הטבק:
• איסור פרסום למוצרי טבק, לרבות סיגריה אלקטרונית באינטרנט, בפרסום ישיר או עקיף (תוכן שיווקי), באמצעות מתן חסות, בפרסומת "בלתי מודעת" או בפרסומת "סמויה", באמצעות שילוט פרסומי
• פרסום המותר לפי חוק: לאדם מגיל 18 ואילך שאישר לקבל פרסום למוצרי עישון (מייל, סמס וכדומה), פרסום בעיתונות המודפסת, פרסום בחנות למוצרי עישון (אך ורק בשטח החנות), יצירת אמנות או דיווח חדשותי
• בפרסום בעיתונות המודפסת מחצית משטח מודעת הפרסום יכלול הסברים בדבר נזקי העישון בשפות שונות. מוגבל לפרסום אחד בכל מהדורה מודפסת
• מוצרי עישון לא יוצגו בחנויות באופן בולט לרבות מודעת פירוט למוצרים ולמחירים בגודל של 21X30 ס"מ
• איסור שימוש בתמונת/איור פירות, בעלי חיים או בני אדם על גבי אריזות של מוצרי עישון (כך למשל בפרסום לטבק עבור נרגילה)
• מלל האזהרה על גבי פרסומת מותרת יהיה לפחות ב-30% משטחה
• חל איסור לייצר או לשווק מוצר או פעילות מסחרית שאינם מוצר עישון ששמם, כינויים או הלוגו שלהם דומה לשם מסחרי של מוצר עישון (למשל אופנת מרלבורו)
• איסור על שיווק ממתקים, חטיפים או צעצועים בצורה של מוצר עישון (שוקולד בצורת סיגריות) או להוסיף את המילה סיגר או סיגריה לשמם
• המפרים צפויים לקנסות בהתאם לחוק העונשין. הקנסות בהתאם לסוג ההפרה: עד 75,300 שקלים למי שמוכר סיגריות לקטין או מוכר בניגוד לחוק וקנס של עד 226,000 שקלים למפרים בנושא הפרסום של מוצרי עישון. תאגידים חשופים לכפל קנס.
"רגע היסטורי"
באגודה למלחמה בסרטן ברכו על אישור החוק ומסרו בתגובה: "אנו מברכים ומודים על החלטת הכנסת העשרים לאשר ברוב גדול את החוק לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. תודה לח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ולחברי הכנסת יהודה גליק ואייל בן ראובן על הנחישות, ההתמדה והמסירות בקידום החוק שיתרום לבריאות אזרחי ישראל ויגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות המקצרת את תוחלת החיים בכ- 10 שנים בממוצע.
"זהו רגע היסטורי ומעתה החוק המעודכן ירסן באופן מובהק את שיווקם האגרסיבי של המוצרים הממכרים והממיתים בקרב בני נוער שלא תמיד מודעים לעובדה שהם מכורים ובכך יתרום באופן משמעותי לצמצום העישון הגורם למחלות רבות".
גם מנכ"לית המיזם למיגור העישון שירה כסלו מסרה בתגובה: "אנו מברכים את חברי הכנסת יוזמי הצעת החוק ח"כ איתן כבל, יהודה גליק ואיל בן ראובן, על עמידה נחושה והובלת שינוי של ממש לטובת בריאות אזרחי מדינת ישראל בכלל, ובני הנוער בפרט. החוק מעלה בחזרה את ישראל לחזית המאבק בעישון, ויסייע למגר את העישון בישראל. ההתגייסות של חברי הכנסת, ארגוני החברה האזרחית והתמיכה ממשרד הבריאות לתמוך בהצעת חוק פרטית היא לא פחות ממרשימה ומסייעת לשמור על דור העתיד של ישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו