עשרת הדיברות לקמפיין פוליטי מנצח

לא להגזים בהשמצות, לארגן קואליציות לפני הבחירות וכסף • פחות מחודש לבחירות, היועץ הפוליטי עם טיפים לרשימות המתמודדות על המקום בכנסת • פרשנות

צילום: יוסי זליגר // צילום: יוסי זליגר

מערכות בחירות מוציאות את הטוב, וגם את הרע שיש באנשים. מטבע הדברים, בבחירות יש יותר מפסידים מאשר מנצחים, ולכן המאבקים הם מכוערים וברוטליים. המילה "מערכה" (campaign) לקוחה מלקסיקון המלחמה. ואכן, קמפיינים הם שדות קרב בלי דם, שבהם הקורבנות והמפסידים אינם משלמים בחייהם. החוק הראשי והחשוב של קמפיינים הוא שאין חוקים. לכל קמפיין יש שדה קרב שונה, נשמה שונה והתמודדות עם סוגיות שונות. זאת למרות הדמיון למערכות בחירות קודמות. לכן אין נוסחה קבועה איך מנצחים בבחירות.

ובכל זאת, יועצים פוליטיים מחזיקים ב"עשרת הדיברות" להגדלת הסיכוי לניצחון: ראשית, כמו בהישרדות, אסטרטגיה. כדי לנצח יש לעשות תוכנית ברורה של הדרך אל הניצחון והתחנות בדרך לשם. היעדים חייבים להתחשב במציאות ובלוח הזמנים עד יום הבחירות. זה הדבר החשוב ביותר בקמפיינים.

מותר להשמיץ, אבל לא להגזים

שנית, האנשים. זה כולל את המצביעים ואת המועמדים. יש להם תשובות שונות לשאלה מה יש לעשות, לעומת מה שאפשר לעשות. אסור להתנשא ולהמעיט בערכם האינטלקטואלי של המצביעים. לעולם לא תוכלו להשביע את רצון כל המצביעים, וזה בסדר. אלמנט נוסף הוא הנושאים. הבחירות מוכרעות לפי הפתרונות שמציעה כל מפלגה לנושאים חשובים. "רק לא ביבי" זה לא נושא. אף שכעת נראה שהבחירות הקרובות הן על אישיות ראשי המפלגות, בסופו של דבר הבחירות הן על הנושאים שמטרידים את הבוחרים. היזהרו מפתרונות שטחיים לבעיות רציניות. 

היבט מספר ארבע הוא המסר. כל מפלגה חייבת לעשות "מיצוב" של ראשיה בהשוואה למתחרים מולם, ולרקע הפוליטי של הסוגיות על סדר היום. יש לשים לב שהמסר שלנו קצר וקולע.

חמש - השמצות. בחירות הן עסק מלוכלך מטבעו. מותר להשמיץ כדי להקים מחיצה בין המתמודד מולנו לבין המצביעים, אבל יש להיזהר לא להגזים בהשמצות, ולא לשרוף את הגשרים בצורה שהמנצח לא יזמין אותנו אחר כך להצטרף לקואליציה שלו. שש - רגש. רוב הבוחרים מצביעים לפי הלב, ולא לפי השכל. לכן בנאומים ובתשדירי הבחירות יש לפנות אל הלב של הבוחרים המתלבטים. אל תעשו קמפיין מסובך.

בחירות 2019

• סופית: טל רוסו יכול להתמודד לכנסת

• חזרנו לכל סיסמאות הבחירות הבלתי נשכחות

• הקרב על התחתית: המפלגות הקטנות יקבעו את תוצאות הגושים ואת זהות הממשלה

שבע - הגושים. חשוב לארגן קואליציות עוד לפני הבחירות. לנסות להכניס תחת המטרייה שלנו עוד מפלגות עם אג'נדה דומה, למרות ההבדלים העקרוניים ולמרות התחרות על אותו קהל יעד. גודל הגוש חשוב יותר מגודל המפלגה. ראינו בעבר שקדימה זכתה במספר הקולות הגדול ביותר, אך הגוש שלה היה קטן מזה של הימין, ולכן נתניהו הרכיב את הממשלה. בבחירות הנוכחיות יש לגושים חשיבות גדולה במיוחד, לנוכח שמועות על נטייתו של הנשיא להתחמק מלהטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו.

כלל שמונה הוא הכסף. יש לשמור בהקפדה על הוראות חוק מימון מפלגות. מפלגה שתוציא כסף רב יותר מהמותר במהלך הקמפיין, עלולה לקבל קנסות ואף להיפסל. הוצאות על מודעות, תשדירים ושכר לפעילים גדולות בדרך כלל מהתקציב הממשלתי למפלגות, לכן כולן אוספות תרומות, אבל יש להקפיד שהמקורות יהיו הגונים ובהתאם לחוק.

אל תחגגו לפי תוצאות המדגם

אחד לפני האחרון הוא מטה יום הבחירות. במטות הבחירות משקיעים הרבה מאמצים בהסברה, אבל ההסברה אינה מועילה אם אנשים ששוכנעו להצביע עבורנו, בסוף אינם יוצאים מהבית לקלפי. לפיכך חייבים להשקיע מאמצים גם במעקב מי מהתומכים בנו טרם הצביע, ולעזור לו להגיע פיזית אל הקלפי.

ולסיום, אל תמהרו לחגוג לפי תוצאות המדגם הטלוויזיוני במוצאי יום הבחירות. בכמחצית ממערכות הבחירות הצמודות התהפכה התוצאה הסופית במהלך ספירת הקולות.

הכותב הוא יועץ פוליטי והיה בעברו מנהל קמפיינים

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר