הראיון עם ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד־תל"ם) התנהל על מי מנוחות, עד ששאלתי אותה כיצד הגיבה כששמעה לראשונה על החלטתו של גנץ להצטרף לממשלה בראשות נתניהו. באותו רגע ראיתי שעיניה רושפות אש, פניה מרצינות וגווה מזדקף. "קשה מאוד", היא אמרה. "עמוד השדרה והדנ"א שלי מתבססים על אמינות ונאמנות. במשך שנה ורבע חרשנו את המדינה והרגשנו כמו סיירת שבנתה כוח ואלטרנטיבה שלטונית אמיתית לנתניהו. הזענו יחד על כל גבעה אפשרית. איך זה יכול להיות שברגע אחד פתאום הכל התהפך?".
ניכר היה לעין שפרומן עדיין לא נרגעה מהמהלומה שספגה יחד עם חבריה לסיעה מצעדם המפתיע של גנץ ואשכנזי, שבניגוד להצהרותיהם הצטרפו לממשלה בראשות נתניהו. "אתה יודע", היא המשיכה לומר בלהט, "שלא היה לבני גנץ האומץ לדבר עם ההנהגה של כחול לבן ולומר לנו כי זו החלטתו. עשרה ימים לפני ההחלטה עמד גנץ בישיבת הסיעה והציג את האלטרנטיבות האפשריות. על הצטרפות לממשלת נתניהו הוא לא דיבר. מה קרה לו? מה גרם לו לעשות את המעשה הזה? אני מקווה שיום אחד זה יתגלה".
זה גרם למשבר אמון של הציבור בפוליטיקאים?
"בוודאי. הצעד הזה גרם למשבר אמון גדול מאוד. אינני מבינה איך מפרקים בית שבונים אותו בדם, יזע ודמעות במשך יותר משנה ועוברים ויה דולורוזה ארוכה. היתה לנו מטרה. מיליון ורבע אנשים הלכו אחרינו כי הצענו להם אלטרנטיבה שלטונית. לא עושים מהלך כזה, בוודאי כשהיה לנו רוב בכנסת. החיים הפוליטיים מחייבים סבלנות".

המטרה - פירוק כחול לבן
את כועסת גם על שני חברייך לשעבר מסיעת תל"ם, הח"כים צבי האוזר ויועז הנדל שפרשו, הקימו את "דרך ארץ" והצטרפו לקואליציה?
"מה שהם עשו זה אופורטוניזם לשמו. אין לי לכך הסבר אחר. היתה לי תחושה קשה כי זה קרה ממש בתוך הבית שלנו. אני אינני עוברת צד כדי לקבל תפקיד. ידענו שהמטרה של נתניהו היא לפרק את כחול לבן. הוא ידע שזהו הכוח היחיד שיכול להחליפו. כשאני הלכתי לפוליטיקה בחרתי מנהיג, ואני הולכת איתו. אני כבר התעשתתי מכל מה שקרה, כי באתי לכנסת כדי לעבוד למען הציבור ויש מספיק נושאים שאני רוצה לקדם".
להערכתך, הממשלה הנוכחית תחזיק מעמד?
"אינני יודעת כמה זמן הממשלה הזו תחזיק מעמד, אבל אני יודעת שזו לא ממשלת אחדות שמטפלת באמת במצב החירום האמיתי, שאיננו הקורונה אלא המשבר הכלכלי שאליו הוביל אותנו נתניהו בשל החלטות שקיבל בנושא הקורונה. עד היום ניהול המשבר היה כושל בעיניי. לדעתי לא ראש ממשלה צריך לנהל אותו אלא גוף במשרד הביטחון. תסתכל מה קורה ברחובות, יש אינסוף מחאות והפגנות וקרוב למיליון איש מובטלים. נתניהו הפחיד את הציבור והכניס את כולם לפאניקה כשהזהיר שצפויים להיות 10,000 מתים".
חברך למפלגה ח"כ מאיר כהן הואשם בתוכנית "עובדה" כי הטריד כמה נשים בתקופת היותו ראש עיריית דימונה. הוא הכחיש את כל הטענות נגדו. האם את מאמינה לו?
"אני מכירה את מאיר כהן הרבה שנים, עוד מאז שהיה ראש עיריית דימונה. עבדנו אז בשיתוף פעולה. הוא פוליטיקאי טוב והיה ראש עיר יוזמתי. אף פעם לא שמעתי טענות על כך שהיה מעורב בהטרדות מיניות. אני סומכת עליו וחושבת ש'עובדה' חטאה לאמת, זה לא מתאים לאילנה דיין. עובדה שעד היום לא היתה אף מתלוננת ומדובר בטענות ממוחזרות שכבר נבדקו בעבר. עם זאת, עלי להדגיש שאני מתנגדת להטרדות מיניות ומגנה את התופעה. אני חושבת שכל אישה שמוטרדת מינית, עם כל הקושי הנפשי והבושה הכרוכה בכך, חייבת להתלונן".

"מועצה לאומית לחינוך"
יש ביקורת על מערכת החינוך. את עסקת בחינוך שנים רבות. אילו פעולות יש לנקוט כדי לשפר את המערכת?
"אחת הבעיות של מערכת החינוך ב־30 השנים האחרונות היא היעדר יציבות פוליטית. בסקר שערכתי עולה שב־42 השנים הראשונות לקיום המדינה, הקדנציה של כל שר חינוך היתה 3.8 שנים. לעומת זאת ב־30 השנים האחרונות, הממוצע של כל שר חינוך הוא שנה וחצי בלבד. זו מערכת גדולה ומורכבת שנוגעת לכל בית אב בישראל, ויש לה תפקיד מאוד משמעותי בבניית החברה הישראלית. היא משפיעה על האיכות האנושית והחילופים התכופים של שרי חינוך מביאים לכך שכל אחד רוצה לגזור במהירות סרט ולוקח תת־נושא שולי שקרוב לליבו כדי לקדם אותו, כי הוא איננו יודע כמה זמן יכהן בתפקיד".
איך אפשר לשנות את זה?
"צריכים למנות שר חינוך מקצועי לעשר שנים ובמקביל להקים מועצה לאומית לחינוך שתגבש רפורמה ארוכת טווח שתכלול תוכנית אסטרטגית אמיתית, שתבחן את תפקוד משרד החינוך, הרשויות המקומיות, הגנים, בתי הספר והמורים, ולאחר מכן תקים צוותי יישום ארוכי טווח בגיבוי תקציבי והכשרת אלפי מורים החסרים במערכת. מהלך כזה יכול להבריא את המערכת, לצערי היום יש כאוס גדול במערכת".
את שותפה לרושם שלי שמטרת העל של מערכת החינוך כיום היא שהתלמידים ישיגו ציונים טובים ופחות משקיעים מאמץ להבחין ביכולות האישיות של הילדים?
"זה נכון שעוסקים היום יותר במסה ופחות בפרט. אני הקמתי וניהלתי בית ספר תיכון ברמת גן, שהילדים שלמדו בו הגיעו מהשוליים של בתי הספר היסודיים ולא התקבלו לבתי ספר תיכוניים אליטיסטיים. אני אמרתי לצוות החינוכי 'חנוך לנער על פי דרכו', כלומר בואו נבין לעומק את המשמעות של המשפט הזה. בוא נדבר עם הילד או הילדה ונראה את נקודות החוזק שלו ומה מעניין אותו לעשות. זה מצריך יחס אישי".
הגשת הצעת חוק לשיפור תנאי ההעסקה של המתמחים ברפואה. מה המטרה?
"לפני יותר משנה החלטתי להוביל את נושא המתמחים שעובדים 26 שעות ביום, שזו ממש עבדות. אין אף אדם במשק שעובד כל כך הרבה שעות, ובעיקר בתפקיד כל כך רגיש. קם דור צעיר, אינטליגנטי וחכם של אנשים שרוצים להיות רופאים, אבל רוצים גם חיי משפחה וזוגיות ולגדל את ילדיהם. הצעתי בהצעת החוק שלי שאורך המשמרת של המתמחים יהיה עד 16 שעות. אני לא אתן לעבדות הזו להימשך".
האם את באמת מאמינה שיש ללפיד סיכוי להיות ראש ממשלה בעתיד הנראה לעין?
"בהחלט. לפיד הוא אדם מאוד מנוסה וערכי ויש לו השקפת עולם מאוד ליברלית. אנחנו נשמח לקחת את השלטון, ונעשה זאת הרבה יותר טוב מהממשלה הנוכחית".
את מאמינה שבממשלה כזו אם תוקם תהיי שרה?
"אם נגיע לממשלה, ודאי שאשמח למלא תפקיד ביצועי. אני לא מחפשת תפקידים וכבוד. באתי לעבוד ולשפר. בבוקר כשאני קמה, אני מסתכלת על עצמי במראה ויש לי צורך להיות שלמה עם עצמי ועם דרכי, ולא אסטה ממנה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו