בזמן שילדיכם יעמיסו ילקוט על השכם ויתחילו עוד שנת לימודים במוסד חינוכי רגיל, יש תלמידים שילמדו אחרת.
בכתבה שתתפרסם בסוף השבוע הקרוב נציץ לשלושה בתי ספר ייחודיים המציעים אפשרויות שונות ללימוד ולחינוך. כך, למשל, 70 ילדי "הבוסתן - בית חינוך בתנועה", יתחילו ללמוד השנה במוזיאון "מכון איילון" ברחובות. כעבור כמה חודשים הם יעברו למקום אחר. אולי לבית כנסת, אולי לחוות סוסים. אף אחד עוד לא יודע.
בית ספר בוסתן הוא בית הספר הנודד הראשון בעולם כנראה, שקם במטרה לספק מסגרת חינוכית מיטיבה לילדים.
80 נערות ונערים אחרים ילכו השנה ל"תיכון החממה" של רשת עמל, ביה"ס ללימודים עצמאיים ללמידה פרויקטלית (מלשון פרויקט), ובו כל תלמיד בונה לעצמו מערכת שעות אישית מתוך אינסוף הידע שקיים בעולמות הנדסת טילים, מחול, הלחנה, בניית רובוטים - מה שהם רוצים.
בבית הספר הזה אין צלצול, אין בגרויות, אבל 18% מהם כבר לומדים לתואר ראשון ועובדים בהיי־טק. בבית הספר יש גם מטבח, חדר מוסיקה, חדר תנועה, חדר מלא מסורים חשמליים ומלחמים, ואפילו מספרה. המקום מושקע מאוד, והתלמידים מסתובבים בו על פי תוכנית אישית.
"יש לנו שלוש הנחות בסיס: הראשונה - כל אחד שונה ולכן לכל אחד תשוקות, קצב, רצונות ואופי למידה שונים; השנייה - אפשר ללמוד הכל מתוך עולם הידע המקיף אותנו; ההנחה האחרונה היא שתיקון החינוך הוא תיקון עולם. בכל פרויקט יש גם תרומה לכלל", מסביר אמרי אביטן, מנהל בית הספר.
"אדם ואדמה" הוא תיכון שמשלב עבודה חקלאית עם לימודי תיכון בחיי קבוצה. אולי החידוש שבו זה שהוא לא מחדש דבר, אלא חוזר למודל שהיה פעם, בתיכונים החקלאיים של המאה שעברה.
תיקון עולם
זהו אורח חיים השם את עבודת הכפיים, הציונות והחקלאות במרכז. התלמידים קמים עם זריחת החמה, ויוצאים לעבוד עם החקלאים בשדות. כשהם חוזרים מהשדה, הם הולכים ללמוד שלוש שעות מרוכזות.
"אנחנו מחברים אותם לדמויות מעוררות השראה ולומדים מהן", אומר שכניה זיוון, מנהל אדם ואדמה. לדבריו, התלמידים הם כמו ראשוני החלוצים שעבדו בכפר תבור בעבר, ויוצרים "רצף של חלוציות ציונית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו