השבוע סיכמו ערוץ עשר וזכיינית השידור רשת על איחוד הערוצים ביניהם לערוץ אחד בשליטת בעלי המניות של ערוץ רשת, כששני הערוצים מקווים כך לאחד את נקודות החוזק שלהם; רשת בתחום תוכניות הריאליטי וערוץ עשר בתחום החדשות והתחום התחקירי־דוקומנטרי, כדי להתחרות טוב יותר מול קשת.
האיחוד, שרבים בתעשייה צפו אותו מלכתחילה, בא בעיקר כדי לנסות למנוע את ההפסדים הרבים של שני הערוצים האלו, שלא הצליחו לייצר לעצמם שוק רחב של פרסום בארץ שיאפשר את קיומם העצמאי. מנכ"ל ערוץ עשר, יוסי ורשבסקי, הסביר לעובדיו ביום שבו נודע על תוכנית האיחוד כי "עסקת המיזוג היא בלתי נמנעת במצב שוק הטלוויזיה שנושא על עצמו הפסדי עתק. אני רוצה להניח שהעסקה תאושר במהירות אצל הממונה על ההגבלים העסקיים".
מנכ"ל רשות השידור לשעבר, ולשעבר גם יו"ר ומנכ"ל מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו מרדכי (מוטי) שקלאר, שכיום משמש מרצה באוניברסיטת אריאל, סבור כי באקלים הטלוויזיוני ששורר כיום במדינת ישראל האיחוד היה בלתי נמנע ואף מבורך.
"בעולם שבו הקריטריון המרכזי שבו הערוצים נמדדים הוא רווח כלכלי, האיחוד בין רשת לערוץ עשר הוא מובן מאליו והגיוני. אין טעם ששני הערוצים יתקיימו, כי בארץ אין שוק פרסום מספיק גדול לשלושה ערוצים מסחריים גדולים ששופכים על תוכן המון כסף", הוא אומר.
הקריטריון המרכזי בערוצים - רווח כלכלי. האח הגדול" של רשת // צילום: שלומי כהן/פלאש 90
אלא ששקלאר מצר על הכיוון הכללי של התכנים בעולם הטלוויזיה הישראלי, ומציין כי היה ניתן לייצר טלוויזיה איכותית אחרת, וזאת על ידי רגולציה שונה על הערוצים המסחריים בארץ. "לצערי, הכיוון כיום הוא בסך הכל רווחים ולא תכנים מגוונים. אפשר לייצר תכנים מגוונים שלא יגרמו להפסדים על ידי הורדת דרישות רבות מהערוצים, ומצד שני לדרוש מהם גיוון, לדרוש תוכן לקהלים שונים בישראל".
אבל, לכאורה, אין לכך ביקוש.
"אני כופר בטענת הרייטינג. הציבור הורגל בעשור האחרון לריגושים, ולכן זה מה שהוא מחפש. אני משוכנע שאם תהיה בארץ טלוויזיה ברמה גבוהה יותר לאורך זמן, אז פתאום תראה שכן יש ביקוש לתכנים אלו. זו לא חוכמה ללכת רק על רווחים ועל המכנה הציבורי הרחב והנמוך ביותר. אתה ממכר את האנשים לתוכן נמוך".
החשש משיבוט
במסגרת יצירת גיוון ושינוי תכנים בערוצים השונים, מציין שקלאר כי "אחת הדרכים להקל על הערוצים המסחריים היא כמו מה שנעשה בארץ בכל הנוגע לאירוויזיון - שיתוף פעולה עם רשות השידור. כלומר להקצות תקציב לתוכניות ולסדרות ברמה גבוהה יותר מהריאליטי, ואז לקיים מכרז שמי שיזכה בו יקבל את הכסף הזה ויעשה סדרות טובות, כשהוא מתחייב לשדר אותן כמה שיותר קרוב לפריים־טיים, וכך הוא לא ישקיע הון אלא יהיה בשיתוף עם הערוץ הראשון".
בכל הנוגע לרשות השידור, אומר שקלאר כי בשעתו הוא ניסה להוציא את הערוץ מוועדת המדרוג כדי לאפשר לו לפעול ולייצר תוכן איכותי. "מליאת רשות השידור לא הסכימה איתי, לצערי. אני סבור שהערוץ הראשון צריך לייצר תוכן איכותי שיחזיק זמן לעשורים קדימה. הרי מי זוכר מה היה בתוכניות ריאליטי חודש אחרי שהן ירדו מהמסך?"
למה לא להסיר בכלל את הרגולציה?
"כי יהיה לך שיבוט של אותו ערוץ בכל מקום, והוא יעסוק בתכנים הכי רווחיים בלי שום גיוון. טלוויזיה היא עסק יקר, ולעשות טלוויזיה זה סוג של הימור. בלי רגולציה תהיה תחרות פראית בלי שום תוכן אחר".
גם בכל הקשור לגיוון של דעות ולמגזרים בתקשורת, אומר שקלאר כי כדי לייצר גיוון מהסוג הזה יש צורך ברגולציה. "כשיצאנו למכרזים הראשונים על ערוץ 2 אמרו לי, זו מקצועיות נטו, למה אתה דורש אנשים מהפריפריה ולמה אתה דורש ערבים, דתיים־לאומיים וחרדים, הרי זה תחום מקצועי. אם יש בו רק אשכנזים מתל אביב אז זה מה שצריך להיות. אלו בעלי המקצוע הטובים.
"אז ביקשתי משני חוקרים לחקור את כל תוכניות האירוח בטלוויזיה, והתברר שלא רק העובדים הם מאותו זן אלא גם האורחים. רובם, כ־67 אחוזים, היו אשכנזים, גברים ומתל אביב. מציאות שחבר מביא חבר וכך נוצרת לבד קבוצה אחת, שרואה הכל באותה צורה וחושבת שכולם כמוה. בדיוק בשביל זה יש רגולציה שפותחת את השוק ומחייבת להביא ערבים, חרדים וחובשי כיפה סרוגה וכן - אנשים מהפריפריה".
"אין טעם ששני הגופים יתקיימו". מוטי שקלאר // צילום: דוברות אונ' אריאל
נחיתות בפריים־טיים
שקלאר, שהיה גם ממקימי ערוץ 20, מציין עוד כי זו עובדה שלמרות שהיום קל יותר להקים ערוץ טלוויזיה בישראל, אין עוד קופצים חוץ מערוץ 20 על השוק הזה. "כשבעלי המניות בערוץ עשר יצאו ממנו, הגיע לארץ משקיע גדול מצרפת שרצה לקנות את הערוץ ובא לבדוק אם הוא רווחי. הוא עשה בדיקות עומק וגילה שזה לא בעל היתכנות כלכלית. גם היום כשיש אפשרות להקים עוד ערוץ כמו ערוץ 20 בגלל החוק ששונה לאחרונה, אתה לא רואה עוד קופצים על השוק - כי טלוויזיה היא עסק יקר להחריד. לכן הטענה שאם רק נוריד רגולציה הכל יהיה בסדר - לא מתאימה למצב כאן. אלא אם כן אתה לא רוצה בידול ולא רוצה תכנים שונים ורק רוצה ריאליטי כל היום".
מה אתה מציע לערוץ המאוחד הצפוי של רשת וערוץ עשר?
"לדעתי, תחום הפרסום משתנה היום. הצעירים כבר לא בטלוויזיה אלא ברשתות החברתיות ובאינטרנט. לכן, רצון המפרסמים לתת תקציבים לטלוויזיה רק למקומות שבהם יש צופים צעירים - משתנה. לדעתי, דווקא מבוגרים היום יותר צופים, והצעירים יותר באינטרנט. ייתכן מאוד שכדאי דווקא ללכת ולהשקיע בתכנים מעמיקים שמתאימים לגילים קצת יותר מבוגרים. זה עשוי לשאת פרי. אם הם ירצו להיות עוד ערוץ רדוד, זה לא ילך להם. יוסי ורשבסקי יודע את זה ומכוון לשם, ולדעתי זה יצליח לו". עוד הוא מדגיש כי "אני לא בטוח שבעתיד נראה את הטלוויזיה בפורמט שהיא פועלת בו כיום".
כשהוא נשאל מה הוא מייעץ לתאגיד השידור לעשות, הוא מציין כי "כדאי להם קודם כל להשקיע בתוכן, לייצר תכנים שיישארו לזמן ארוך, אפילו שיש לתכנים אלו שני אחוזי רייטינג, בסופו של דבר זוכרים אותם. הערוץ גם יכול לעשות תוכן הרבה יותר קליל, לבד או עם הערוצים האחרים. בכלל, טלוויזיה זו התרגלות והתמכרות. אם יהיו תכנים טובים לאורך זמן, הציבור יתרגל אליהם. אם יהיו רק ריגושים ותוכניות ריאליטי - אז הציבור יתרגל ויתמכר רק לתוכן הנחות הזה". √
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו