הבינה המלאכותית תשתלט על חיינו - לטובה. היא הדבר הגדול הבא שעקף כבר את הסייבר. היא תהיה חלק מהערים החכמות שנבנות, מהטלפונים הניידים ואפילו תציל חיים כחלק מהרפואה של המחר, כיוון שביכולתה לצפות התפתחות של מחלות, להצליב מידע ולחשב מיליוני פרמטרים, והכל בעוצמה שעולה בלי תחרות על המוח האנושי. מצלמות אבטחה יוכלו לזהות בזכותה סכנה בזמן אמת ולהזעיק כוחות הצלה. אפילו למצוא מקום חניה יהיה יותר קל איתה.
המרוץ אחרי השליטה בתחום קשוח, ושלושה צעירים בני 27 עומדים לשים את ישראל במרכז המפה העולמית בתחום. בלי פחד הם מתייצבים מול שמות ענק כמו אמזון, גוגל, פייסבוק, אינטל, המיליארדר אילון מאסק וגם מדינות כמו קנדה, בריטניה וממשלת סין, שתקציב 150 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות כדי להוביל במרוץ.
"הגיבורים" הם העומדים בראש חברת Razor Labs: המנכ"ל רז רודיטי ושותפיו עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שכדי להגיע ליעד דרושים להם שחקני חיזוק. הם רוצים את המוכשרים ביותר, בעלי תארים טכנולוגיים מצטיינים, ובחודש שעבר הם הזמינו כ־50 כאלה למיון ראשוני, שבו המוזמנים יזכו להצצה לתוכנית הכשרה ייחודית בשם "למידה עתידית", שיכולה להפוך אותם, בתוך חודשיים, למהנדסי בינה מלאכותית. בוגרי המחזור הראשון כבר השתלבו בחברה, וחמישית מהמוזמנים לערב ההיכרות יתחילו בקרוב את המחזור השני. תוכנית ההכשרה הנדירה היא חלק משמעותי בחזון של Razor Labs להפוך את ישראל למעצמה בתחום הבינה המלאכותית. החברה שנוסדה לפני כשנה רווחית מיומה הראשון ומועסקים בה 25 מומחים.
התחדשות קבועה
החברה מבססת את פתרונותיה על שני מוצרים שנותנים מענה לביקוש הרחב בקרב ארגונים גדולים: האחד עוסק בבינה מבוססת על מידע חזותי, והאחר מהווה בינה לקבלת החלטות שמתבססת על איסוף וניתוח נתוני הארגון. כך, למשל, יכול הבנק לחזות סיכוי של אדם פרטי להחזיר הלוואה.
אחד הענפים בתחום הבינה המלאכותית שהולך ותופס תאוצה הוא הראייה הממוחשבת, שיודעת לעבוד ביעילות מקסימלית עם נתונים כמעט אינסופיים, כדי להסיק מסקנות בזמן אמת. מצלמה בכביש מהיר תוכל לזהות רכב לפי מידע חזותי, כמו הפנס האחורי. רחפן שיעלה באוויר ויצלם רכב חשוד ייתן מידע חלקי, שיעזור למחשב להשלים את הנתונים החסרים ולהגיע לזיהוי ודאי. קורטיקה הישראלית, למשל, פיתחה אלגוריתם המפענח תוכן בסרטי וידאו ומזהה אנשים לפי השוואה של תווי פנים המצולמים במאגרי מידע ויזואליים. פיתוח זה מבוקש מאוד בעולם - סין, רוסיה וארה"ב משקיעות בכך עשרות מיליארדי דולרים.
רודיטי מ־Razor Labs מאמין שהכלים שיצר מנגישים את הבינה המלאכותית לחברות רבות: "אם אני בא לחברה ואומר לה שאני יכול להטמיע תהליכי בינה מלאכותית, שנותנים תוצאות עסקיות בעלויות סבירות, אז אפשר לכלול מהפכה אמיתית. אם עד היום היה צריך לקנות מחשוב במיליון דולר כדי להפעיל בינה מלאכותית, עם המודלים היעילים שפיתחנו נדרשים רק 100 אלף דולר, וזה הופך את הבינה המלאכותית לנגישה".
רוזנברג, רודיטי וזולוטוב. לבינה מלאכותית יש מקום בכל תחום // צילום: יהושע יוסף
לאחרונה החל משרד המדע לגבש תוכנית פיתוח לאומית של בינה מלאכותית, אך מסקנות הוועדה צפויות רק בעוד חצי שנה. בינתיים, הסינים מאיימים לכבוש את התחום, וכבר הציעו מאות מיליונים ל־Razor Labs. "אנחנו לא למכירה", מבהיר רודיטי. "אנחנו רוצים לעשות פה משהו גדול. סין מתוחכמת ועובדת ביסודיות כדי להשתלט על השוק, ולכן אנחנו נזהרים בשיתופי פעולה. אנחנו רוצים להיות הצ'קפוינט של הבינה המלאכותית, לרכוש חברות ולא להירכש. המטרה שלנו ברורה, והיא לייצר ערך אמיתי ולתרום לעולם ולמדינה".
זה יישמע מוזר, אבל הכסף כרגע לא משחק תפקיד מבחינת השותפים. "האסטרטגיה שלנו היתה קודם כל להקים חברה רווחית. ההצלחה של בית התוכנה קומפאי, שהקמנו אחרי הצבא, מאפשרת לנו לפרוץ דרך בתחומים נוספים, בלי לחשוב על הכסף. צריך לשמור על יתרון תחרותי וצריך לעבוד מסביב לשעון כדי להמציא את עצמנו בכל יום מחדש. חברות שנשארות לאורך זמן, כמו צ'קפוינט, ממשיכות להתקיים כי הן כל הזמן מחדשות. הטכנולוגיה והגלובליזציה גורמות לדינמיות גדולה בשווקים. מה שעשיתי לפני שנה, היום כבר לא רלוונטי. צריך לרוץ מהר מאוד".
60 מיליארד דולר
שלושת השותפים, רודיטי, רוזנברג וזולוטוב, עובדים יחד מגיל 22. "דבר ראשון אנחנו חברים ורק אחר כך שותפים", הם מסכימים. רוזנברג, סמנכ"ל פיתוח ומחקר, הוא גאון מחשבים, שפיתח עבור 8200 מוצר שקיבל פרס "מקור חיים" של היחידה. את זולוטוב הכיר רודיטי עוד במסלול מחוננים בתיכון. את רוזנברג הכיר זולוטוב בצבא, וב־Razor Labs הוא משמש סמנכ"ל הטכנולוגיות ומומחה בפיתוח אלגוריתמים. בצבא פיתח אלגוריתמים של טכנולוגיה מוטסת, שהפכה למבצעית.
את המיזם הראשון שלו, רשת משחקי אונליין, הקים רודיטי בגיל 16. בצבא היה רמ"ד מבצעים באגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה, שם למד איך לקדם תהליכים ארגוניים בארגונים גדולים, "אני מיישם את זה עד היום".
המיקוד של Razor Labs במוצרי בינה מלאכותית לארגונים מבטיח לה אופק רחוק. חברת המחקר Tractica העריכה שכלי בינה מלאכותית צפויים לספק לחברות שפיתחו אותם הכנסות בסך 60 מיליארד דולר ב־2025. התחזיות מסתמכות על צפי למהפכה בתהליכי העבודה והייצור, המכונה "המהפכה התעשייתית הרביעית" (אחרי הקיטור, החשמל וטכנולוגיות המידע).
שלושת השותפים מבינים את כובד האתגר שלקחו על עצמם ויודעים על מה הם מוותרים. "שלושתנו רווקים, ונראה שזה יישאר כך בזמן הקרוב...", קורץ רודיטי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו