עיין ערך: הכפשה

זה לא מחזה מלבב לראות את גרוסמן סומר את נוצותיו. אבל האם הוא החמיץ אי פעם הזדמנות להאשים את ישראל קבל עם ועולם? • אמנון לורד בטור תגובה לדויד גרוסמן

ההפגנה בתל אביב // צילום: גדעון מרקוביץ // ההפגנה בתל אביב // צילום: גדעון מרקוביץ

1. זה לא מחזה מלבב לראות את גרוסמן סומר את נוצותיו. אבל האם הוא החמיץ אי פעם הזדמנות להאשים את ישראל קבל עם ועולם? כל פשע של שוטר, חייל או אזרח - בתנאי שזה פשע נגד פלשתיני - מקבל אצלו הגדלה אוניברסלית, לצורך האשמה קולקטיבית של עם ישראל ומדינת ישראל. אלא שהפעם יש הרגשה שזה לא באמת. שמישהו עומד מאחור עם פן חזק ויורה אוויר חם, כדי שהנוצות ייראו טוב.

צילום: משה בן שמחון

שוב אותן אשדות מילים, מגובבות בדמגוגיה, שקרים ועלילה. "אצל ראש הממשלה גמלה ההחלטה שלא לסיים את הכיבוש ואת מצב האפרטהייד בשטחים, אלא דווקא להפך: להעמיקם ולהעביר אותם משטחי הכיבוש אל תוך מדינת ישראל", כותב גרוסמן, "במילים אחרות - החוק הזה הוא בעצם ויתור על הסיכוי לסיים אי פעם את הסכסוך עם הפלשתינים".

2. לפני כמה ימים שמעתי את הטיעון הזה מידיד. הופתעתי. לא הבנתי מאיפה הביא את זה, מאחר שגלוי וידוע כי אחד המניעים לחוקק את חוק "ישראל מדינת הלאום היהודי" היה שלעת הסדר שלום, יש צורך בחוק כדי לשים גבול לזכות ההגדרה העצמית הפלשתינית. 

האם גרוסמן מתנגד לזכות ההגדרה העצמית של הפלשתינים? ודאי שלא. הוא וחבריו, אנשי הרוח והסופרים החיים והמתים, תומכים בעיוורון מוחלט בזכות ההגדרה העצמית לפלשתינים, אך נתקפים בפוביה כאשר היהודים מבקשים לאשרר זכות זו לעצמם, בספר החוקים שלהם. בשביל מה אנחנו דורשים מהפלשתינים להכיר בנו כמדינה יהודית, אם גרוסמן וחבריו כל כך נבהלים מהחוק ומעלילים על ישראל שהיא גזענית? יהושפט הרכבי המנוח קבל כל ימיו, שבישראל יש הערכת־חסר של עוצמתה והשפעתה של האידיאולוגיה המנחה את האויב. כוונתו היתה גם לשנאת הערבים המוסלמים לישראל, אך גם לחוסר ההבנה של השמאל - מגרוסמן ועד יצחק רבין - כי לפי שיטת הפלשתינים זכות ההגדרה העצמית שלהם כוללת את כל הארץ, ללא הכרה בגבול כלשהו. החוק, בין השאר נועד, לשים גבול למאבק ההגדרה העצמית הפלשתינית.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

3. גרוסמן מצטרף לאמל אסעד בנוסחת ה"אפרטהייד". באתר שלו מדווח דניאל פייפס מי היה הראשון להאשים את ישראל בהיותה מדינת אפרטהייד. זה היה אחמד שוקיירי בתפקיד דיפלומטי באו"ם, בשנת 1961, על רקע משפט אייכמן. גרוסמן זוכר ששוקיירי הוא מייסד ארגון אש"ף, וקדם ליאסר ערפאת בהנהגתו. הוא גם שימש עוזרו הקרוב של המופתי והיה תומך מושבע של הנאצים. שוקיירי הוא החוליה המקשרת בין תמיכת הערבים בנאצים לבין השימוש בקללות "נאצים" ו"אפרטהייד" נגד היהודים, קורבנות הנאצים. אמל אסעד נמצא אפוא בחברה לא טובה. הרטוריקה שלו מציבה אותו כלאומן אש"פי ולא כדרוזי גאה. יכול להיות שחברו הטוב תמיר פרדו צריך להעיר לו.

4. האלוף ישראל טל המנוח נחשב בזמנו לאיש שמאל מובהק, אם כי בשונה מהמקובל היום הוא גם היה לאומי מאוד. בספרו "כי מלחמתה כה ארוכה" מצטט האלוף עמנואל סקל את תפיסתו של טליק ביחס לתפקידה של מדינת ישראל: "תכלית המדינה והמטרה הלאומית הן כדלקמן: מקלט ומבצר ריבוני לעם היהודי כולו, מרכז עוצמה מוסרית ופיזית המחויב להגן במישרין ובעקיפין על העם היהודי באשר הוא".

כל הפרשנויות והדעות על חוק הלאום בעמוד המיוחד

הניסיון של גרוסמן, עוז, יהושע, עיתון "הארץ" וארגוני השמאל לערער בכל דרך על "המטרה הלאומית" של היהודים, פוגע בציבור הישראלי. אחד הסופרים, שאולי הוא קצת יותר טוב מגרוסמן, אמר לפני עשרות שנים כי "כל הגידופים, כל העלילות, כל האמונות הטפלות שהדביקו אי פעם ביהודים - מודבקים עתה בישראליות. יהודים וישראלים פעילים במלאכת הדבקת התוויות. כבר אי אפשר לשכנע בעובדות. התוויות והעלילות מוכנות מראש והן מושמות זו על גבי זו". גרוסמן שותף בכיר זה שנים רבות ב"מלאכה" הזאת. 

אותו סופר גדול אמר גם כי "כל ההיסטוריה היהודית מראה לנו כי העילית היהודית תמיד הלכה והסתאבה, ואילו ה'עמך' החזיק את חוט השדרה של עם ישראל וטרח לשמר אותו". מה עשו גרוסמן וחבריו למען השימור הזה? הם "טרחו" עם נאורי העולם והמוסלמים לנהל תעמולה נגד היהודים לפי מסורת התנועות הטוטליטריות. הסופר המנוח הוסיף על נטישת האליטות: "כך היה בבית ראשון, בבית שני וגם ערב השואה. העילית היתה קוסמופוליטית ונכנעה לתרבות העולם. היא היתה מוכנה תמיד למחיקה עצמית. הזהות היהודית נשמרה על ידי פשוטי העם".

החוק נועד למען פשוטי העם. למנוע את הכרסום שמאפשר היום לתא"ל מתוסכל להלך אימים על המדינה היהודית. המדינה היהודית הוקמה כדי שלא יבואו בריונים - אינטלקטואלים ואנשי אגרוף - ויאיימו על יהודים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר