הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
שוק הקטנועים החשמליים טומן בחובו לא מעט יתרונות על פני שוק הקטנועים הרגילים: מדובר בכלים חסכוניים, בטוחים ואמינים הרבה יותר מקטנועים רגילים שמגיעים משמות גדולים ובינלאומיים בענף.
פגשנו לשיחה את רפאל מוזינסקי, הבעלים ומנכ"ל של חברת ,BLITZ מי שביחד עם צוות מהנדסים יוצאי יחידות מודיעין מובחרות פיתח קטנועים חשמליים מהפכניים, גאווה ישראלית, והקים את אחת החברות המעניינות בתחום, שמשווקת אלפי כלים לחברות, עיריות וארגונים.
כיצד נולד שוק הקטנועים החשמליים?
"השוק הדו-גלגלי החשמלי החל בסין לפני כ-15 שנים. תחילה היו אלה כלים קטנים ולא בטוחים, ובשל מעורבות רבה בתאונות, כשרוכביהם לא חבשו בדרך כלל קסדות, מהירותם בסין הוגבלה לפני כשנתיים וחצי מ-45 קמ"ש ל-25 קמ"ש".
כיצד חשבת על הרעיון של פיתוח ובניית כלים בארץ?
"בשנת ,2012 כשנה לאחר שעליתי ארצה, ה›- לטתי להקים בישראל את חברת .BLITZ כשב›- נתי את השוק, נוכחתי לראות שיבואני כלי הרכב הדו-גלגליים הגדולים בארץ לא נכנסו לעסקי הכלים החשמליים, אולי בשל העובדה שבכלים אלה הבלאי נמוך יותר, הרווח על חלקי החילוף קטן ובהיעדר הצורך בהחלפה של חלקים, כמות הטיפולים נמוכה. כל אלה מעמידים בספק את מידת הרווחיות שניתן לייצר מהם, כשמעל לכל מרחפת רגולציה קשוחה ותקנות זיהום אוויר. אני דווקא ראיתי בכך הזדמנות גדולה לפעולה בהיעדר כלים חשמליים טובים בשוק.
"התחלנו בפיתוח של כלי חשמלי לחלוטין, שכן כלי דו-גלגלי היברידי קשה עד בלתי אפשרי לבנייה, בין היתר בגלל הצורך בהתקנת שני מנועים לכל קטנוע, חשמלי ובנזין".

אילו תובנות קיבלת תוך כדי תנועה?
"אחת התובנות היתה, שלא ניתן לפתור בקלות את נושא תשתית הטעינה. בערים הגדולות בעולם, כמו לונדון או ניו יורק, מספר הרחובות וגודלם לא השתנה במשך יובלות, ובעצם אין מקום פיזי לתשתית מסיבית של טעינה. מכאן הגענו למסקנה, שצריך לפתח סוללות הניתנות להחלפה מהירה וקלה, כשהטעינה עצמה מהירה ומתבצעת בעסק ובבית, וכך הכלי לא באמת זקוק לעצירות לשם טעינה. הוא יכול להמשיך בתנועה מתמדת. דגם X3000 שפיתחנו מכיל את הסוללות הללו".
שליחים של מקדונלד'ס ופיצה האט
"במהלך שנות הפעילות שלנו עד כה, העלנו מעל ל-2,500 כלים על הכביש. רוב הפעילות שלנו מתמקדת בשוק B2B לעסקים וחברות רבות, שלהן פעילות ענפה של שליחויות. ניתן למצוא בין הלקוחות שלנו את דומינוס פיצה, פיצה האט, מקדונלד'ס וג'פניקה, לצד חברות שליחויות, עיריות, רשויות ממשלתיות ומקומיות, דואר ישראל ועוד. דרך מנהל הרכב הממשלתי, ניתנת האפשרות לכל גוף ממשלתי לרכוש את קטנועי בליץ".

מהם בעצם היתרונות של הקטנועים החשמליים שלכם?
"ראשית, מאחר ואנו בונים כלים שבאים לשרת חברות, ואופי הפעילות המסחרית שלנו היא ,B2B הם תוכננו לעבודה מאומצת, .Heavy duty
לשם דוגמה, בדיקות השלדה שלנו נעשות עם עומס של 350 ק"ג, משקל כמעט כפול מבדיקות שנעשות עם כלים אחרים. יכולת הסחיבה על הכלים שלנו גבוהה מאוד; שנית, נושא עלויות וחיסכון. לשם השוואה, עלות החשמל היא 5%) 1:20 בלבד) מעלות הבנזין לאותו טווח נסיעה. תוסיף לכך עלויות נמוכות משמעותית בביטוח (כ-%40 הפחתה), באחזקה וטיפולים, ובסופו של דבר מדובר בחיסכון של לא פחות מ-15 אלף שקלים לשנה ביחס לכלי לוגם בנזין מקביל, בחישוב נסיעה של כ-24 אלף ק"מ לשנה.
"יתרון נוסף ומהותי: ישנו בקר מנוע שמאפשר לשלוט על ביצועי הכלי. ניתן להגביל את מהירותו, וניתן גם, באמצעות אפליקציית ניהול צי רכב ייעודית, לדעת מי רכב, כיצד רכב, כולל מידע על התנהגות היסטורית עם הכלי. בדיקה אצל אחד הלקוחות באמצעות 300 כלים לאורך 12 חודשים, לאחר מעבר לכלים החשמליים של בליץ, הוכיחה ירידה דרסטית של 47 אחוזים במספר התאונות לתקופה. הרוכבים מבוקרים, לא יכולים להשתולל".
מניסיונכם, מהו אורך חיי הכלי בממוצע?
"באופן כללי, כלים אחרים מחזיקים כ-18 חודשים עד שהם מגלים בלאי גבוה. בדרך כלל בסביבות 50 או 60 אלף ק"מ מתבצעת החלפת מנוע, מאחר וכלים מקבילים, שנפחם 125 סמ"ק, עובדים בסל"ד מאוד גבוה ומאומץ. בתחילת הדרך לא ידענו מה יהיה אורך חייו של כלי ממוצע שלנו. עם הזמן גילינו, שלא מעט כלים הגיעו בשלום לשנה הרביעית והחמישית לחייהם, והבלאי שם היה נמוך מאוד. אני גאה לספר שלא מעט כלים שלנו עוברים את קו ה-100 אלף ק"מ וממשיכים לעבוד ביעילות רבה".
בדגם X3000הסוללות מתפרקות ומוחלפות: איך זה קורה בדיוק?
"בדגם, שעלותו 27 אלף שקלים, כולל שתי סוללות ומטען, ישנה אפשרות לחבר עד שלוש סוללות לקטנוע כשכל סוללה, כשהיא טעונה, מאפשרת טווח נסיעה של 40 ק"מ, ובסך הכל 120 ק"מ. כל סוללה כזו שוקלת כשבעה ק"ג ונטענת בתוך פחות משעתיים. קטנוע המשמש שליח אינו עובר לרוב יותר מ-40 ק"מ בשעתיים, ולכן אם יש בבית העסק או בבית סוללות שנטענו, הכלי בעצם לא צריך להמתין כלל. תהליך החלפת בכלי אורך שניות ספורות בלבד.
"אחד הדברים החשובים הקשורים בסוללות הוא הבטיחות. הסוללות בקטנועי בליץ עומדות בתקנים בינלאומיים מחמירים, הן לא מתפוצצות ולא ממהרות לאבד מיעילותן. אציין, כי ניתן להגביל מראש שמהירותו של הכלי לא תחרוג מ75- קמ"ש, למרות שמהירותו המקסימלית עומדת על 90 קמ"ש. כמו כן, בניגוד לקטנועים אחרים, הוא מצויד בהילוך אחורי".
ומהו דגם ה-6000 שלכם?
"מדובר בכלי גדול יותר, עלותו 30 אלף ש›- לים, והוא מקביל לקטנועי 200 סמ"ק, אם כי עלויות הביטוח והטסט שלו הן כמו של כלי 50 סמ"ק. ל-6000 טווח נסיעה של עד 100 ק"מ ומהירותו המקסימלית עומדת על 120 קמ"ש. סוללותיו לא מתפרקות, הכלי מיועד בעיקר לרוכבים שנעים בדרך בין עירונית בין הבית לעבודה, כשבכל אחד מהמקומות הם יכולים להטעין את הקטנוע".
חברות הביטוח מתחשבות בנו
"בתחילת תקופת הקורונה היה חשש שעובדים ייצאו בלית ברירה לחל"ת", הוא מספר, "אולם מיד לאחר מכן גילינו שטף של הזמנות, בעיקר של מסעדות וחברות שליחויות שקצב העבודה שלהן גדל משמעותית. הרשתות הגדולות רכשו את כל המלאי המידי שהיה ברשותנו. קיבלנו הרבה פניות משליחים חדשים, לרבות אנשים שעסקו במקצועות חופשיים ונאלצו למצוא פרנסה חלופית בעת הזו. הפתרון של כלי חשמלי שחוסך כסף רב קיבל משמעות גדולה בימים של הידוק החגורה.
"גילינו שבשוק יש המון כלים ישנים ולא בטיחותיים, ורבים מהם גם לא מבטחים את הכלים בשל מחירי הביטוח הגבוהים. רבים מהם החליטו לפנות אלינו מסיבות אלה. כמו כן, בחודשי הקורונה, עשינו מאמץ לתמוך בלקוחות כמה שיותר, דרך דחייה של תשלומים והתחשבות בתזרים המזומנים שלהם. תמכנו בעוסקים חיוניים כפי שהוגדרו על ידי משרד הבריאות".
ומה לגבי מלאי הקטנועים, והיכן מתקיים הייצור של הקטנועים?
"האמת שהצטיידנו בחלקים ובמלאי בתקופה שקדמה לקורונה, לפני ה-,Chinese new year המשלב חגיגות ופסטיבלים ולכן הייצור אינו מתקיים בתקופה וחשוב להיערך לפניה. כלל המחקר והפיתוח שלנו נעשה בארץ, עד רמה של אב טיפוס נוסע. הייצור ההמוני קורה בסין. מסין אנחנו משווקים לא רק לישראל, אלא גם להולנד, לבלגיה, לאנגליה וגם לדרום אפריקה".
בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים ליצור כלים שיתופיים הפזורים ברחבי הערים. האם יש לכם תכנונים להשתלב בזה?
"ראינו לא מעט בעיות בפתרונות בנושא זה שהוצעו בעבר, אם זה אופניים חשמליים שנגנבו, ומכוניות שלא באמת פתרו את בעיית הפקקים והחנייה. קורקינטים, שהציעו מהירות של 25 קמ"ש בלבד, לא גובו בביטוח והמשתמשים הסתכנו מאחר שרכבו ללא קסדה. הכלים הללו גם לא החזיקו מעמד זמן רב, לרוב בין שלושה לשישה חודשים בלבד.
"אנו מאמינים שקטנוע שיתופי מהווה פתרון טוב: הרוכב רוכב על כבישים ולא על מדרכות, שם הוא מסכן הולכי רגל ופוגע בהם, נדרש לחבוש קסדה, יש פה רישוי לכלי וכל משתמש נדרש להחזיק בידיו רישיון ,A2 שבוחן שליטה בכלי. הכוונה שלנו ליצור שיתופי פעולה עם הערים הגדולות, ולהתחיל עם כ-300 כלים לעירייה בשלב הראשון.
"הלוגיסטיקה כאן פשוטה יותר, כי לשם טעינה נדרש רק להחליף סוללה ולא לפנות את הכלי כולו מהשטח, כפי שנעשה בפתרונות אחרים שנוסו. גם חיוב המשתמשים יהיה במנגנון של שקל/דקה".

מהו החזון?
"אנו משקיעים בעצמנו הרבה מאוד בפיתוח הדאטה באופן בינלאומי, ומחפשים שותפים לחזון. אנו לומדים התנהגות רוכבים בכבישים, וגם כיצד לאפשר דיאגנוסטיקה המשודרת ישירות לתיקון תקלות. החזון שלנו מדבר גם על לימוד דרך ההזמנות של הלקוח, קונסולידציה ואיחוד בין הזמנות שונות שמגיעות לאותו המקום, בעיקר של מזון ודואר שליחים, שמייצרות אופטימיזציה של השליחויות, במיוחד בעולם שמסתמך יותר ויותר על משלוחים הביתה. המטרה שלנו היא להנגיש לחברות השליחויות הללו את הפתרון שלנו שאינו מזהם, בטיחותי וחסכוני מאוד.
"ניהול נכון של הדאטה יכול ללמד על אופי נהיגת השליחים, ולהוריד למשל את מחירי הביטוח לרוכבים זהירים. נכון להיום, אנו למדים שקבוצה די קטנה של רוכבים שמשתוללים משאירה את מחירי הביטוח גבוהים מאוד. אנו שמחים לציין שחברות ביטוח בינלאומיות כבר מורידות מחירי פוליסות לכלים חשמליים דו-גלגליים".
"רפאל מוזינסקי, בעלים ומנכ“ל: "גילינו שבשוק יש המון כלים ישנים ולא בטיחותיים, ורבים מהם גם לא מבטחים את הכלים בשל מחירי הביטוח הגבוהים. רבים מהם החליטו לפנות אלינו מסיבות אלה“
הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו