מחקר ענק קובע: שתיית אלכוהול גם בכמות מתונה מגבירה את הסיכון לסרטן השד

מחקר מדעי נרחב שנערך באוניברסיטת הרווארד מצא כי נשים ששתו יותר ממשקה אלכוהולי ביום העלו את הסיכון שלהן לחלות בסרטן השד ב- 27% לעומת לעומת נשים אשר דיווחו על שתיית פחות ממשקה אלכוהולי אחד בחודש • עוד נמצא כי ככל שכמות השתייה עולה, כך עולה הסיכון לחלות בסרטן שד

בדיקת ממוגרפיה. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

אם בעבר צריכת אלכוהול מתונה נחשבה בלתי מזיקה, ולפעמים אף מועילה לבריאות, בשנים האחרונות הראיות המדעיות מציגות תמונה שונה. ארגון הבריאות העולמי (WHO) הצהיר כבר בינואר 2023 כי אף כמות של אלכוהול אינה בטוחה לבריאות האדם.

להצהרת הארגון מצטרף עתה מחקר מדעי נרחב שנערך באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בקרב 39,811 נשים בגיל 62-45 מארצות הברית במשך תקופת מעקב ארוכה במיוחד של כ-25 שנה. במהלך תקופת המעקב אובחנו 2,830 נשים עם סרטן שד מקרב המשתתפות ו-237 נשים נפטרו מהמחלה.

אלכוהול מגביר את הסיכון. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

בממצאי המחקר ולאחר נטרול גורמי סיכון אחרים לתחלואה בסרטן השד, נמצא כי נשים אשר דיווחו על שתיית יותר ממשקה אלכוהולי ביום העלו את הסיכון שלהן לחלות בסרטן השד ב- 27% לעומת נשים אשר דיווחו על שתיית פחות ממשקה אלכוהולי אחד בחודש.

כמו כן, נמצא במחקר כי כל שתיית כוס משקה אלכוהולי ליום (כ-10 גרם) מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן שד בכ-10%, בהשוואה לאי שתיית אלכוהול או שתייה לעיתים רחוקות.

במחקר נמצא כי גם שתייה מתונה של אלכוהול עלולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן שד בקרב נשים. הסיכון עולה בצורה ליניארית, ככל שכמות השתייה עולה, כך עולה הסיכון לחלות בסרטן שד.

"תוצאות המחקר הדרמטיות תומכות בהמלצות שלנו להפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד", אומר משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "בניגוד לעבר אנחנו יודעים היום כי הימנעות מאלכוהול קשורה לסיכון נמוך ביותר לסרטן שד בקרב נשים. חשוב לזכור שסרטן השד הוא השכיח ביותר בקרב נשים בישראל. גילוי מוקדם חיוני להגברת שיעורי הריפוי עד 90% ואימוץ אורח חיים בריא מאפשר להפחית את הסיכון לחלות בו". 

מגיל 50 עד 74 בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים, צילום: אילוסטרציה GettyImages

במהלך אוקטובר מצוין בישראל חודש המודעות הבין-לאומי לקידום המאבק בסרטן השד. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן עד סוף שנת 2024 יאובחנו בישראל כ-5,600 נשים חדשות עם סרטן השד, שהן כ-467 חולות מדי חודש. הצפי לתמותה בשנת 2024 עומד על כ-1,000 נשים.

ההמלצות המעודכנות של האגודה למלחמה בסרטן לאבחון מוקדם של סרטן השד בהתאם לגיל ולהיסטוריה המשפחתית:

  • בכל גיל - לנשים ממוצא אשכנזי מלא או חלקי, מומלץ לבצע בדיקה לנשאות גנטית של מוטציות בגן BRCA 1,2 גם ללא סיפור משפחתי וללא צורך בייעוץ גנטי מקדים.
  • בכל גיל - אם יש מקרים של סרטן שד במשפחה, חשוב לעדכן את הרופא/ה על מנת להמשיך בירור או להתאים את המעקב הרפואי הנדרש לנשים עם היסטוריה משפחתית.
  • בכל גיל - הכירי את שדייך. אם גילית שינוי כלשהו, כגון התקשות, גוש, הפרשה מהפטמה או ציור ורידים מוגבר, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו. ניתן לבצע בדיקת שד פעם בשנה על ידי רופא המומחה בבדיקת שד (אך בדיקת שד ידנית לא הוכחה כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד).
  • מגיל 45 עד 49 - נשים יכולות לפנות לרופא או לרופאה על מנת להתייעץ בנוגע לביצוע בדיקת ממוגרפיה כבר מגיל זה.
  • מגיל 50 עד 74 - יש לבצע אחת לשנתיים בדיקת ממוגרפיה. הבדיקה כלולה בסל הבריאות. 
  • המלצות לנשים הנמצאות בסיכון גבוה - לאישה שקרובת משפחה שלה בדרגה ראשונה (אם, בת, אחות) חלתה בסרטן השד, מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, אחת לשנה, או מוקדם יותר, בהתאם להמלצות הרופא. לנשאית מוטציות בגנים BRCA1/2 ולנשים בקבוצות סיכון נוספות, מומלץ לבצע בדיקת MRI של השד אחת לשנה. הבדיקה מומלצת גם לנשים שהוגדרו כבעלות סיכון של יותר מ-20% לחלות בסרטן השד במשך חייהן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר