שיין ו-TEMU על הכוונת: המהלך שעלול לייקר דרמטית את המשלוחים מסין

היקף המשלוחים הישרים לצרכן גדל פי שבועה בעשור האחרון ובארצות הברית מחליטים לשנות את הפטור ממס יבוא • איך זה ישפיע על הלקוח הישראלי?

שיין ו-TEMU על הכוונת. צילום: רויטרס

הבית הלבן הציע בסוף השבוע האחרון סדרת כללים חדשים שעלולים לשנות את פני תעשיית האופנה המקוונת. במוקד ההצעה עומדות שתי ענקיות קמעונאות: שיין (Shein) וטימו (Temu), שהפכו לשם דבר בקרב צרכנים בארה"ב ובעולם כולו, כולל בישראל, הודות למחיריהן הנמוכים במיוחד ולמשלוחים המהירים.

ההצעה החדשה מכוונת לסגור פרצה במערכת המס האמריקנית, אשר עד כה אפשרה לחברות אלו לחסוך מיליוני דולרים באגרות יבוא. במקום להביא משלוחים גדולים למחסנים בארה"ב, כפי שעושות רוב הקמעונאיות הגדולות, שיין וטימו מעדיפות לשלוח הזמנות קטנות ישירות לצרכנים. זאת, תוך ניצול חוק אמריקני הפוטר ממס יבוא משלוחים בשווי נמוך מ-800 דולר.

"היקף המשלוחים הישירים לצרכן גדל פי שבעה בעשור האחרון", אמר בכיר בממשל ביידן, שביקש להישאר בעילום שם. "זה לא רק פוגע בעובדים, בקמעונאים וביצרנים האמריקנים, אלא גם מקשה על הפיקוח על בטיחות המוצרים והגנת הצרכן".

משרדי חברת שיין בסינגפור, צילום: רויטרס

הצעת הבית הלבן כוללת סגירת הפרצה עבור מוצרים החייבים במכס, ובכללם רוב הבגדים והטקסטיל המיובאים מסין. בנוסף, תידרש ניירת מפורטת יותר ונתונים נוספים על כל חבילה המבקשת את הפטור ממס.

מעבר לשיקולים הכלכליים, עולה גם חשש ביטחוני. השבוע, 126 חברי קונגרס דמוקרטים קראו לנשיא ביידן להשתמש בסמכותו הביצועית כדי לסגור את פרצת הפטור ממס היבוא. לטענתם, הפרצה מאפשרת ליבואנים זרים לא רק להתחמק ממכסים, אלא גם להבריח סמים מסוכנים כמו וציוד לעיבוד סמים, ללא בדיקות מכס קפדניות.

מצדן, שיין וטימו דוחות את הטענות כי הצלחתן תלויה בפרצת המס. "המשימה שלנו היא להציע לצרכנים מבחר רחב יותר של מוצרים איכותיים במחירים סבירים", אמר דובר טימו בהצהרה. "אנחנו משיגים זאת באמצעות מודל עסקי יעיל שמנטרל מתווכים מיותרים".

עבור הצרכן הישראלי, ההתפתחויות הללו עשויות להשפיע על מחירי המוצרים והזמינות שלהם בעתיד. בעוד ששיין וטימו הפכו לאפשרות אטרקטיבית עבור רבים בישראל המחפשים אופנה במחירים נוחים, השינויים המוצעים בארה"ב עלולים להוביל לעליית מחירים או לשינויים במודל העסקי של החברות.

גם בישראל התאהבו בשיין וטימו. מרכז מיון דואר ישראל, צילום: יהונתן שאול

לוח הזמנים ליישום הכללים החדשים עדיין לא ברור, והממשל קורא לקונגרס לבצע רפורמה מקיפה בפטור המס. בינתיים, הצרכנים והתעשייה כאחד ממתינים לראות כיצד יתפתח המאבק בין ענקיות האופנה המקוונת לבין הרגולטורים האמריקנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר